نوری المالکی: محور آمریکایی-اسرائیلی-سعودی حاکمیت عراق را نشانه گرفته است

رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق طی یادداشتی مشکل این کشور با محور آمریکایی، اسرائیلی و سعودی را یک مشکل راهبردی دانست و نوشت که این محور، عمیقا حاکمیت عراق را هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق امروز (دوشنبه - ۲۳ نوامبر) طی مقاله‌ای نوشت که مشکل عراق با محور آمریکایی - اسرائیلی - سعودی یک مشکل راهبردی مرتبط با پروژه استکباری و استبدادی این محور است. پروژه‌ای که عمیقا حاکمیت عراق را هدف قرار می‌دهد.

وی طی یادداشتی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، نوشت: میراث رژیم بعث پس از سقوطش در سال ۲۰۰۳ برای مردم عراق، به دلیل نحوه عملکرد و ماجراجویی‌ها آن، یک کشور اشغال شده بدون حاکمیت بود. پس از قانونی و عملی شدن شرایط برای [ابقای] نیروهای اشغالگر،  چهره مدنی آنها معروف به «حکومت ائتلاف موقت» ابتکار عمل را برای ایجاد یک سیستم سیاسی جدید برای عراق مطابق با برنامه ها و خواسته‌های خود به دست گرفت. اما مردم عراق به رهبری مرجعیت دینی خود و تلاش گروه‌های سیاسی اسلامی شرکت‌کننده در روند سیاسی انواع مختلف مقاومت را از خود نشان دادند تا از آسیب‌های نظام سیاسی ایجاد شده از سوی اشغالگر بکاهند.

المالکی می‌افزاید که عراقی‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌انداز خود را در جریان تدوین قانون اساسی جدید و تصویب آن اعمال کردند و پس از آن انتخابات قانونی سراسر برگزار شد که به تشکیل گروه‌های سیاسی اسلامی شبه اکثریت در دو قوه مجریه و مقننه منجر شد. گروه‌هایی که اشغالگری را رد می‌کردند و خواستار بازگشت حاکمیت به کشور شدند. امری که عملا موجب بازگشت رسمی و عملی بخشی از حاکمیت کشور شد.

نخست‌وزیر پیشین عراق ادامه داد: اما قدرت این مقاومت داخلی، مانع تحمیل دیدگاه‌های اشغالگران درباره شکل و ماهیت سیستم سیاسی جدید عراق نشد. امری که به تضعیف تلاش‌های عراقی‌های برای بازپس‌گرفتن حاکمیت خود منجر می‌شد. به همین دلیل بازگشت حاکمیت به عراق حتی به صورت ناقص به امری ناممکن تبدیل شد.

رئیس ائتلاف «دوله القانون» نوشت: می‌خواهم شفاف‌تر توضیح دهم. مشکل عراق با محور آمریکایی - اسرائیلی - سعودی یک مشکل استراتژیک مرتبط با پروژه استکباری استبدادی این محور است که عمیقا حاکمیت عراق را نشانه گرفته است. ما یقین داشتیم که نبرد و مقاومت ما برای تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم‌گیری در عراق، نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای و در رأس آنها واشنگتن، تل آویو، ریاض و آنکارا را علیه ما برمی‌انگیزاند. همان‌گونه که گروه‌های مرتبط با آنها و در رأس آنها، بعثی‌ها، القاعده، داعش و برخی از گروه‌های داخلی طائفه‌ای شرکت‌کننده در روند سیاسی کشور علیه ما برانگیخته شدند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ما می‌دانستیم که بهای تحقق این موفقیت را به ویژه پس از رد دیکته‌های آمریکایی ضد حاکمیت عراق و منافع آن،  به ویژه در پرونده‌های ایران، روسیه و سوریه، خواهیم پرداخت.

وی در پایان نوشت: چارچوب این هدف قرار دادن حاکمیت عراق، توطئه علیه دولت عراقی که ما در رأس آن بودیم، بود که با شورش در استان‌های غربی طی سال ۲۰۱۳ آغاز شد. پس از آن نقض‌های امنیتی و سیاسی آمریکایی، تحرکات طائفه‌گرایانه سعودی، ترکی و قطری آغاز شد تا به تجهیز و تامین سازمان «داعش» و وارد کردن آن به استان‌های غربی در سال ۲۰۱۴ منجر شد.هدف اصلی این توطئه، مجازات ما برای تحقق موفقیت در روند حاکمیت و استقلال در تصمیم‌گیری‌های عراق و جلوگیری از تشکیل دولت سوم ما با وجود پیروزی چشم‌گیر در انتخابات سال ۲۰۱۴ بود.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 8096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha