مازاد ۵۰۰ هزار تنی تولید سیب‌زمینی در کشور

نایب رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی کاران کشور گفت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سال زراعی جاری با افزایش تولیدات این محصول مواجهیم، از همین رو نزدیک به ۵۰۰ هزار تن تولید مازاد سیب‌زمینی در کشور داشته‌ایم.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد عیسی شاهی‌زارع،نائب رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران کشور گفت : با توجه به اینکه در سال زراعی جاری به سبب پایین بودن قیمت گندم، کشاورزان به ناچار توازن کشت را رعایت نکرده و مجدداً در زمین‌هایی که سیب زمینی کاشته بودند اقدام به کشت این محصول کردند، سطح زیر کشت سیب زمینی به‌طور کلی در کشور ۲۰درصد افزایش یافت.

وی افزود: علاوه بر آن با توجه به شرایط اقلیمی و پراکندگی بارندگی، امسال راندمان تولید سیب‌زمینی بالا رفته، به‌طوری که میزان تولید در هر هکتار از ۳۰ تن به ۳۵ تن رسیده و در واقع این دو عامل باعث شد که ۵۰۰هزار تن سیب‌زمینی مازاد تولید و مصرف داشته باشیم.

نائب رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران کشور عنوان کرد: همین مازاد تولید تعادل بازار را به هم زده که در پی‌ آن نرخ خرید سیب‌زمینی در بازار بسیار کمتر از قیمت تمام شده بوده و این امر باعث زیان مضاعف برای کشاورزان است.

شاهی‌زارع ادامه داد: در حال حاضر محصول سیب‌زمینی بر سر مزارع کشاورزی هر کیلو به‌طور متوسط با قیمت ۱۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت تمام شده این محصول با احتساب تمامی عوامل تولید با نرخ مصوب بالاتر از ۱۷۰۰ تومان است و زیان موجود در بخش کشاورزی و به خصوص سیب‌زمینی یک زیان مدیریتی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل تشریح کرد: این تولید مازاد باید به طریق صادرات از بازار خارج شود، اما در حال حاضر موضوع صادرات خود نیز دچار مشکل بوده و به‌دلیل عدم انجام تعهدات ارزی، کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان تعلیق شده به همین دلیل در بازار هدف قدرت مانور نداریم.

نایب رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران کشور تصریح کرد: با توجه به مشکل پیش آمده، سیاست‌گذار باید در سیاست‌های کلی صادرات اقداماتی مدبرانه انجام دهد و در صورت عدم اتخاذ تدابیری برای حذف پیمان‌سپاری ارزی برای محصولاتی همچون سیب‌زمینی وضعیت آینده بسیار بدتر از وضعیت موجود خواهد شد.

شاهی زارع با اشاره به راهکار عملیاتی برای رفع این مشکل در حوزه کشاورزی گفت: توصیه داریم که دولت برای محصول سیب‌زمینی استثناء قائل شود به طوری‌که صادرات این محصول تا سقف معینی معاف شود که در این صورت انگیزه‌ای برای صادر کننده خواهد بود و این امر مشوقی برای صادرات سیب زمینی محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل عنوان کرد: از همین رو وظیفه سیاست‌گذار تنظیم بازار این است که در سال‌های بحرانی با ابزارهای گوناگون بازار را مدیریت کند و این موضوع فقط به یک تصمیم بستگی دارد.

شاهی‌زارع با اشاره به اهمیت تولید محصول سیب‌زمینی بر اقتصاد اردبیل ادامه داد: اقتصاد استان اردبیل متکی به کشاورزی و اقتصاد شهرستان اردبیل متکی به محصول سیب‌زمینی است در حال حاضر سالانه ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن مصرف داخلی استان بوده و ۵۰۰ هزار تن دیگر برای عرضه در بازار جهانی نیازمند صادرات است.

وی گفت: حال سوال اینجاست که در صورت عدم چاره‌جویی و ارائه راهکار مناسب برای حل این مشکل، ضرر و زیان زیادی متوجه اقتصاد استان خواهد شد و چگونه می‌توان این زیان انبوه را جبران کرد؟

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل بیان کرد: در کنار آن این زیان برای قشری از جامعه اتفاق می‌افتد که معیشت آنها وابسته به کشاورزی است و همین امر باعث مشکلات معیشتی برای مردم خواهد شد از طرف دیگر سیب زمینی در استان اردبیل یک محصول مهم و استراتژیک بوده و اهمیت تولید و فروش سیب‌زمینی برای اقتصاد اردبیل همانند اهمیت نفت برای اقتصاد کشور است.

شاهی زارع تشریح کرد: در حال حاضر در استان اردبیل سطح زیر کشت سیب زمینی به ۲۳ هزار هکتار رسیده و همین امر سبب عرضه بیشتر در بازار خواهد شد و با توجه به امکانات کم در استان قابلیت نگهداری و انبار سیب‌زمینی در این حجم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کنار آن به‌دلیل کمبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل، تبدیل این محصول به محصول دیگر امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: از طرفی دیگر در حال حاضر در ۱۴ استان کشور تولید سیب‌زمینی داریم و نگهداری و فروش آن در زمستان نیز توجیه اقتصادی ندارد در حالی‌که پیشتر از این با توجه به اینکه این محصول فقط در چند استان کشت می‌شد نگهداری سیب‌زمینی و فروش در فصل زمستان امکان پذیر بود.

وی گفت: از طرف دیگر به سبب شرایط اقلیمی اردبیل، کشت دوم در اردبیل مقدور نبوده و زیان کشاورزان از قِبَلِ عدم فروش سیب‌زمینی با قیمت عادلانه قابل جبران نخواهد بود.

انتهای پیام/

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 809
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha