رشد ۵۳ درصدی تسهیلات از صندوق توسعه در بودجه ۱۴۰۰/ یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا

جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که روند بررسی در هیات دولت را می‌گذراند، حکایت از رشد ۵۳ درصدی تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی دارد و همچنین یک میلیارد یورو دیگر برای مقابله با کرونا در سال آینده پیشنهاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد داد، برای برخی تعهدات بودجه‌ای ۴.۲ میلیارد یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی پرداخت شود که نسبت به مصوب امسال ۵۳ درصد رشد دارد.

طبق بند ه تبصره ۴ بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت اجازه داده می‌شود، مبلغ چهار میلیارد و دویست و هشتاد و دو میلیون ۴.۲۸۲.۰۰۰.۰۰۰ یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به شرح جدول زیر برداشت کند و این منابع را با رعایت دشرایط مندرج در ذیل جدول به مصرف برساند.

طبق این جزئیات تا سقف یک میلیارد یورو نیز مجددا در سال آینده برای هزینه‌های مدیریت و مقابله با شیوع ویروس کرونا پیشنهاد شده است. امسال یک میلیارد یورو از سوی دولت در شورای عالی سران قوا مطرح و با تایید مقام معظم رهبری در حال پرداخت است.

همچنین بخشی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به تسهیلات ارزی گره خورده که حتی مواردی مانند در نظر گرفتن ۵۰ میلیون یورو برای وزارت علوم به صورت کلی درج شده و معلوم نیست هزینه کرد آن کجا خواهد بود.

این رقم علاوه بر برداشت مابه‌التفاوت ۲۰ تا ۳۸ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت و میعانات گازی و گاز تلقی می‌شود. در بودجه سال آینده ۳۸ درصد از صادرات نفت و گاز باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

منابع ارزی صندوق توسعه ملی براساس ارز نیمایی محاسبه می شود که در بودجه سال جاری ۲.۷ میلیارد یورو معادل ۴۱۹۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که عملکرد آن در شش ماهه ۱۵۸۶ میلیارد تومان بوده است.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 8006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha