اکونومیست: تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، تأثیر محدودی دارد / ایرانیان سال ۲۰۲۱ نیز با تورم بالا دست‌وپنجه نرم خواهند کرد

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست معتقد است که اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها تأثیری محدود خواهد داشت.اکونومیست در تشریح چرایی افزایش قیمت‌ها در ایران می‌نویسد: «اعمال تحریم‌های سخت توسط آمریکا برای دو سال متوالی موجب شده که موجودی کالاهای وارداتی به شدت محدود شود، منابع ذخیره ارزی تخلیه شود و ارزش پول ملی شدیداً کاهش یابد. ریال در سال ۲۰۲۰ بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده (نرخ بازار آزاد در هفته دوم نوامبر ۲۷۵ هزار ریال به ازای هر دلار بوده است) و این باعث شده فشار زیادی برای افزایش قیمت کالاها به وجود بیاید. »

گروه اقتصاد بین‌الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست معتقد است اقدامات دولت ایران برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها تأثیری محدود خواهد داشت و مردم ایران در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۱ نیز با مشکل تورم بالا دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

مقامات دولت بعد از انتشار گزارش مرکز آمار ایران در ماه آبان مبنی بر افزایش ۱.۲ درصدی تورم و رسیدن آن به ۲۷.۲ درصد در ماه منتهی به ۳۰ مهر وعده دادند که اقداماتی هماهنگ برای کنترل قیمت‌ها ترتیب دهند.

اکونومیست در تشریح چرایی افزایش قیمت‌ها در ایران می‌نویسد: «اعمال تحریم‌های سخت توسط آمریکا برای دو سال متوالی موجب شده که موجودی کالاهای وارداتی به شدت محدود شود، منابع ذخیره ارزی تخلیه شود و ارزش پول ملی شدیداً کاهش یابد. ریال در سال ۲۰۲۰ بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده (نرخ بازار آزاد در هفته دوم نوامبر ۲۷۵ هزار ریال به ازای هر دلار بوده است) و این باعث شده فشار زیادی برای افزایش قیمت کالاها به وجود بیاید. »

اکونومیست می‌گوید بانک مرکزی ایران تزریق نقدینگی را برای پیشگیری از تأثیر زیان‌بار بیماری کرونا افزایش داده که این سیاست نیز موجب رشد تورم شده است.

اکونومیست می‌گوید: «اختلال در زنجیره عرضه و تأمین، سودجویی و قاچاق باعث تشدید مشکل کمبود کالاهای اساسی شده و قیمت بسیاری از این کالاها با سرعت زیاد به سطحی بالاتر از انتظار رسیده است. شرایط فعلی موجب شده که نرخ تورم بالاتر از پیش‌بینی بانک مرکزی در ماه آوریل برود و برای ۱۲ ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۱ به ۲۲ درصد برسد. قیمت نان در ماه آوریل افزایش ۵۰.۶ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد. این مسئله در کنار مشکلات بزرگ‌تر ناشی از بیماری کرونا و محدودیت فعالیت کسب‌وکارها، موجب بروز فشار شدید اقتصادی شده است. »

به نوشته اکونومیست، مقامات ایرانی تأکید دارند که تحریم تنها عامل مشکلات کنونی نیست و باید راه‌حل داخلی برای این مسئله پیدا شود.

اما واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که علی‌رغم افزایش موقت ارزش پول ملی بعد از انتخابات آمریکا، تأثیر ناشی از بحران کرونا، تحریم و ضعف پول ملی همچنان فشار زیادی بر قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ وارد کند.     

اکونومیست می‌نویسد: «کارگروه ویژه‌ای با حضور وزرای کشاورزی، صنعت و دادگستری، دادستان کل و نمایندگان پلیس تشکیل شده تا نظارت بر زنجیره‌های تولید، توزیع و عرضه کالاهای ضروری وجود داشته باشد و با سودجویی مقابله شود. اگرچه این تدابیر در کنار اقبال بیشتر به ریال بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند تأثیری محدود در جهت کاهش قیمت داشته باشد، اما احتمال برداشته شدن تحریم آمریکا در کوتاه‌مدت ضعیف است و تورم در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۱ همچنان وجود خواهد داشت. »

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 7984

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha