تجارت خارجی ایران سال آینده ۸.۸ درصد رشد می‌کند

موسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از بخش حمل و نقل بار و کشتیرانی ایران پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۱ تجارت خارجی کشور ۸.۸ درصد رشد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موسسه تحقیقاتی فیچ پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۱ اقتصاد ایران به ثبات برسد و در پی این تحول مثبت، تجارت خارجی کشور نیز در این سال ۸.۸ درصد افزایش می یابد.

موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش بینی را در جدیدترین گزارش خود از بخش حمل و نقل بار و کشتیرانی ایران و دورنمای آن در چهار سال آینده که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشر شده مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم انداز صنعت حمل و نقل بار و کشتیرانی ایران طی سال های ۲۰۲۰  تا ۲۰۲۴ را بررسی می کند در چند قسمت منتشر خواهد کرد.

در قسمت اول این گزارش تحلیل موسسه فیچ از آینده تجارت ایران با دنیای خارج در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مطرح شده است.

در این قسمت آمده است که اگر تحریم های آمریکا برداشته شوند، تقاضای انباشت شده، جمعیت جوان، نیروی کار ماهر، منابع غنی نفت و گاز و بزرگ بودن جمعیت مصرف‌کننده از جمله عواملی هستند که می توانند ایران را به یکی از کانون های بزرگ رشد و توسعه تجارت در خاورمیانه تبدیل کنند.

مشروح قسمت اول گزارش به شرح زیر است:

تجارت و حمل و نقل رابطه تنگاتنگی با هم دارند. به همین دلیل پیش از پرداخـتن به بخش حمل و نقل ایران، مروری بر چشم انداز تجارت خارجی این کشور خواهیم انداخت.

کوتاه مدت: تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۲۰ تحت فشار عواملی از جمله تحریم های آمریکا، شیوع کرونا، کاهش صادرات نفت و افت قیمت نفت قرار گرفته است. ما رشد منفی ۹ درصد را برای تجارت ایران در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده ایم. رشد صادرات منفی ۹.۸ درصد و رشد واردات منفی ۷.۱ درصد خواهد شد. در این سال فعالیت های تجاری کاهش می یابد و خانوارها پول کمتری دارند تا صرف خرید کالا کنند. کاهش درآمدهای نفتی نیز هزینه کرد دولت را کاهش می دهد. پیش بینی می شود درآمدهای نفتی دولت در سال جاری ایرانی ۲۵ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یابد. همه این عوامل منجر به کاهش حجم تجارت خارجی کشور می شوند.

در حالی که رشد منفی ۴.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده ایم، انتظار داریم در سال ۲۰۲۱ اقتصاد ایران به ثبات برسد و رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کند. در پی بازگشت اقتصاد ایران به رشد، تجارت خارجی کشور نیز در این سال ۸.۸ درصد افزایش می یابد.

میان مدت: چشم انداز تجارت خارجی ایران در میان مدت به ازسرگیری مذاکرات با آمریکا بستگی دارد. ما با این فرض پیش بینی کرده ایم تجارت خارجی کشور طی دوره ۵ ساله ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۹ درصدی را تجربه کند.

البته سناریوهای دیگری نیز در این زمینه قابل تصور است. اگر توافق هسته ای به طور کامل از هم بپاشد و ایران مقصر آن تلقی شود، شرکت های چینی تحت فشار زیادی برای قطع مراودات خود با ایران قرار می گیرند و در بدترین حالت می توان پیش بینی کرد که موقعیت اقتصاد و پول ملی ایران بیش از پیش ضعیف شده و واردات کاهش شدید پیدا کند.

حتی اگر تحریم ها علیه ایران نهایتا برداشته شود، رشد سریع تجارت خارجی ایران به بهره برداری کامل از ثروت نفت و گاز خود و حل مشکلات در صحنه عملیاتی بستگی خواهد داشت. ایران پتانسیل بسیاری در همه بخش ها دارد و اگرچه بخش نفت و گاز بیشتر از همه مورد توجه است، اما به نظر ما صنایع مصرفی مثل خودرو و مواد غذایی نیز حائز اهمیت هستند. اگر تحریم های آمریکا برداشته شوند، تقاضای انباشت شده، جمعیت جوان، نیروی کار ماهر، منابع غنی نفت و گاز و جامعه مصرفی از جمله عواملی هستند که می توانند ایران را به یکی از کانون های بزرگ رشد و توسعه تجارت در خاورمیانه تبدیل کنند.

به هر ترتیب احیای پایدار اقتصاد ایران به ازسرگیری مذاکرات و حصول توافق جدید بستگی دارد که امیدهایی برای تحقق این هدف در سال آینده دیده می شود، به ویژه اگر رئیس جمهوری معتدل تری در قبال ایران در آمریکا روی کار بیاید. در شرایط پرتنش کنونی، ازسرگیری مذاکرات بین دو کشور چندان محتمل نیست و ما معتقدیم هرچه تحریم ایران طولانی تر شود، احتمال این که اقتصاد این کشور با مشکلات عمیق تر اقتصادی مثل ابرتورم مواجه شود بیشتر می شود.

بلندمدت: به نظر ما چشم انداز رشد اقتصادی و تجارت ایران در بلندمدت یعنی تا سال ۲۰۲۹ مثبت است. البته رشد اقتصاد و تجارت ایران در این دوره به دلیل عدم بهره برداری از ظرفیت کامل بخش نفت و گاز، محدود خواهد بود. ریسک هایی هم این رشد را تهدید می کنند حتی اگر تحریم های آمریکا نهایتا برداشته شوند. نارضایتی در بخشی از جامعه به دلیل عملکرد دستگاه اجرایی کشور مشهود است. در صورت عدم بهبود روابط ایران و آمریکا، ما انتظار داریم تجارت خارجی ایران همچنان بر محور چین و به طور بالقوه روسیه بچرخد.

مروری بر آمار تجارت ایران (۲۰۲۴-۲۰۱۸)

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

۲۰۱۸

شاخص

۴

۵

۹

۳.۵

۷.۱-

۲۷-

۱۱.۱۳-

واردات، % رشد حقیقی سالانه

۶

۱۵

۳۴

۱۱

۹.۸-

۳۲-

۱۷.۷۷-

صادرات، % رشد حقیقی سالانه

۵.۵۶

۱۲.۶۲

۲۷.۰۷

۸.۸۲

۹.۰۳-

۳۰.۶۴-

۱۶.۰۷-

کل تجارت، % رشد حقیقی سالانه

۵۵.۰۱

۵۱.۳

۴۷.۷۴

۴۵.۱۵

۵۲.۶۶

۵۴.۱۲

۹۷.۹۴

واردات، میلیارد دلار

۷.۲۲

۷.۴۷

۵.۷۴

۱۴.۲۷-

۲.۷-

۴۴.۷۴-

۵.۴۵-

رشد واردات، % سالانه

۱۲۷.۳۷

۱۱۹.۶۳

۱۰۱.۲۵

۷۰.۱۸

۶۷.۷۳

۶۶.۹۱

۱۰۴.۴

صادارت، میلیارد دلار

۶.۴۶

۱۸.۱۵

۴۴.۲۷

۳.۶۳

۱.۲۲

۳۵.۹۱-

۳.۶۷-

رشد صادرات، % سالانه

۱۸۲.۳۸

۱۷۰.۹۴

۱۴۸.۹۹

۱۱۵.۳۳

۱۲۰.۳۹

۱۲۱.۰۳

۲۰۲.۳۴

کل تجارت، میلیارد دلار

۶.۶۹

۱۴.۷۳

۲۹.۱۹

۴.۲-

۰.۵۳-

۴۰.۱۸-

۴.۵۴-

رشد کل تجارت، % سالانه

واردات و صادرات برخی محصولات مهم در ایران (۲۰۲۴-۲۰۱۸)

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

۲۰۱۸

شاخص

۱۰۳۹

۹۹۷

۹۴۹

۸۸۳

۸۴۱

۸۶۳

۱۰۴۱

مواد خام کشاورزی، واردات، میلیون دلار

۴.۳

۵.۱

۷.۵

۴.۹

۲.۵-

۱۷.۱-

۱.۸-

مواد خام کشاورزی، واردات، % تغییر سالانه

۳۸۵

۳۸۱

۳۷۶

۳۶۸

۳۶۳

۳۷۸

۴۰۵

مواد خام کشاورزی، صادرات، میلیون دلار

۱.۱

۱.۳

۲.۳

۱.۲

۴-

۶.۷-

۱۲.۷

مواد خام کشاورزی، صادرات، % تغییر سالانه

۴۰۳۳

۳۸۳۱

۳۶۰۷

۳۲۰۸

۳۰۰۲

۳۶۹۵

۴۹۵۱

سنگ معدن و فلزات، صادرات، میلیون دلار

۵.۳

۶.۲

۱۲.۴

۶.۹

۱۸.۷-

۲۵.۴-

۰

سنگ معدن و فلزات، صادرات، % تغییر سالانه

۸۷۸

۸۵۴

۸۲۶

۷۸۹

۷۶۵

۷۷۷

۸۷۹

سنگ معدن و فلزات، واردات، میلیون دلار

۲.۸

۳.۳

۴.۸

۳.۱

۱.۶-

۱۱.۶-

۹.۱

سنگ معدن و فلزات، واردات، % تغییر سالانه

۲۸۱۴

۲۷۶۳

۲۷۰۶

۲۶۰۶

۲۵۵۴

۲۷۲۹

۳۰۴۶

آهن و فولاد، صادارت، میلیون دلار

۱.۸

۲.۱

۳.۹

۲

۶.۴-

۱۰.۴-

۴.۹

آهن و فولاد، صادرات، % تغییر سالانه

۲۹۱۷

۲۶۸۵

۲۴۲۲

۲۰۶۰

۱۸۳۳

۱۹۵۰

۲۹۲۷

آهن و فولاد، واردات، میلیون دلار

۸.۶

۱۰.۸

۱۷.۶

۱۲.۴

۶-

۳۳.۴-

۱۹.۹

آهن و فولاد، واردات، % تغییر سالانه

۵۸۰۸۰

۵۵۴۰۶

۵۲۴۳۹

۴۷۱۷۱

۴۴۴۵۳

۵۳۶۰۴

۷۰۲۰۱

صادرات سوخت، میلیون دلار

۴.۸

۵.۷

۱۱.۲

۶.۱

۱۷.۱-

۲۳.۶-

۲۴.۲

صادرات سوخت، % تغییر سالانه

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha