قیمت جدید خوراک دام و طیور اعلام شد

ستاد تنظیم بازار قیمت جدید نهاده‌ها در مبادی ورودی کشور را اعلام کرد.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، آخرین تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، ‌روغن خام و محصولات نهایی بررسی شده که بر اساس آن قیمت هر کیلوگرم دانه سویا در مبادی ورودی ۳۱۰۰ تومان، هر کیلوگرم کنجاله سویا در مبادی ورودی ۳۲۲۰ تومان و هر کیلوگرم ذرت در مبادی ورودی ۱۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم جو در مبادی ورودی ۱۷۰۰ تومان تعیین شد. پیش از این قیمت چهار نهاده یاد شده به ترتیب ۲۶۵۰، ۲۷۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۵۰۰ تومان بود.

البته کلیه قیمت‌های تعیین شده در خصوص انواع روغن و نهاده های دامی در مبادی ورودی بوده و کرایه حمل مستند به اسناد و مدارک مثبته و بارنامه‌های سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای به تناسب در قیمت‌های یاد شده قابل اعمال است. همچنین در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شده  سقف قیمت‌های جهانی خرید نهاده‌های مذکور در سامانه جامع تجارت مستمرا توسط کارگروه نظارت و تخصیص ارز، بررسی و به روز شود.

در این میان با توجه به ضرورت تسهیل و تامین توزیع نهاده های دام و طیور، از آنجایی که در سامانه بازار گاه برای توزیع کنندگان نهادهای دام و طیور نقش و جایگاه تعریف شده است، کلیه هزینه‌های توزیع برای تحویل نهاده به دامداران، مرغداران و ... توسط تمامی عوامل و  واسطه‌های فروش به ازای هر کیلوگرم جو و ذرت ۱۵۰ ریال و برای هر کیلوگرم کنجاله ۲۵۰ ریال مصوب شده است. مبلغ یاد شده شامل کلیه اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه و ... نیز هست.

همچنین با توجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محاسبه ضرر و زیان جوجه یک روزه برای حمایت از تولیدکنندگان و همچنین استمرار تولید و بهبود زنجیره تامین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی اسناد و مدارک مثبته تولید کنندگان را در اسرع وقت احصاء و پس از تائید در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار دهد تا با محاسبات کارشناسی میزان ضرر و زیان مربوطه محاسبه و با قید فوریت ابلاغ شود.

گفتنی است که ابتدای مهرماه قیمت مرغ گرم در خرده فروشی های سطح شهر تهران ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان بود و در اواخر همان ماه قیمت این محصول در خرده فروشی های سطح شهر تهران به مرز ۲۶ هزارتومان رسید که برخی از مرغداران و تولیدکنندگان علت این افزایش قیمت را کمبود نهاده های دام و طیور با قیمت‌های مصوب، افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد و به طور کل افزایش هزینه های تولید عنوان کردند. در نهایت کارگروه تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد. دامداران نیز با مشکلات مشابهی در تامین نهاده‌ها مواجه هستند.

انتهای پیام

۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 7854
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha