ترخیص نهاده های دامی بدون اطلاع وزارت جهاد ممنوع است / برنامه تولید ۵۰۰ هزار لاستیک خودرو سنگین

در یک هفته گذشته اخبار مهمی در حوزه صنعت منتشر شده است که از مهمترین این اخبار برنامه تولید ۵۰۰ هزار لاستیک برای خودرو های سنگین است.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در حوزه صنعت و بازرگانی طی یک هفته گذشته اخبار مختلفی در رسانه های داخلی منتشر شده است که مهمترین اخبار مربوط به این حوزه را در ادامه ملاحظه می کنید.

*رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به کشور های اوراسیا

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: از ۵ آبان ۹۸ تا آخر خرداد امسال، ۳۸۳ میلیون دلار صادرات به اوراسیا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۶۳ درصد رشد داشت ضمن اینکه واردات ما از اوراسیا که بیشتر کالاهای اساسی است در این مدت یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه مجمع اقتصادی اوراسیا شامل ۵ کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که این کشورها با حجم مبادلات تجاری ۹۰۰ میلیارد دلاری به ویژه در شرایط کنونی برای ما بسیار مهم هستند افزود: موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا هم اکنون موقت است و ما این موافقتنامه را با ۸۶۰ قلم کالا به مدت یکسال اجرا می‌کنیم، اما از سال دوم یعنی ۵ آبان ۹۹ وارد مذاکرات برای تجارت آزاد می‌شویم.

* برنامه تولید ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک کامیون و خودرو شاسی بلند

مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره راهکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۳۰ درصدی در تولید مجموع لاستیک سبک و سنگین همراه بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته طرح تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین TBR را آغاز کردیم که در مراحل پایانی راه اندازی بخش تکنولوژی قرار دارد و به دلیل شیوع کرونا ، هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: سرمایه گذار در حال پیگیری است که بتواند این طرح را به مدار تولید برگرداند و بتوانیم از ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل در سال، برای اتوبوس و کامیون استفاده کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: طرح دیگر نیز راه اندازی خط تولید لاستیک سنگین در یکی دیگر از شرکت‌های تایرساز در دست احداث است که در این طرح، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی، ماشین آلات تولید این تعداد لاستیک و دستگاه‌های قالب زنی آن نیز در حال تهیه است که امیدواریم تا یک سال آینده وارد مدار تولید شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر این دو طرح، پروژه‌های تولید لاستیک نیز جز طرح‌های فراخوان وزارت صمت برای حضور سرمایه گذاران در بخش تولید قرار دارد.

نیارکی گفت: اگر دو طرح مذکور به طور کامل به بهره برداری برسند، می‌توانیم سالانه ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید کنیم؛ پیش از این هم ظرفیت تولید ۱ میلیون حلقه لاستیک سنگین در کشور وجود داشت.

*خودروسازان می توانند ۵ هزار اتوبوس شهری تولید کنند

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت نشست بررسی تأمین اتوبوس‌های طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، شهرداری و تولیدکنندگان اتوبوس برگزار شد.

در این جلسه جعفر سرقینی، با تأکید بر تلاش تمامی تولیدکنندگان به منظور اجرای مفاد طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور خبر داد و گفت: در این راستا سازمان شهرداری‌ها باید مشخصات و تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز خود در سال جاری و آینده را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نماید تا براساس آمار ارائه شده و با مشارکت تمامی تولیدکنندگان، این طرح عملیاتی شود.

سرپرست وزارت صمت بیان کرد: شرکت‌های تولیدی، توانایی تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در چند ماهه باقی مانده از سال جاری را به تفکیک اعلام کرده اند؛ این در حالی است که سالانه باید یکهزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شود تا سن این ناوگان ۱۰ ساله باقی بماند.

وی افزود: در صورت عقد قرارداد کارخانجات داخلی توان تولید حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال دارند.

*تولید ۲۹ میلیون تن آهن اسفنجی طی امسال

خداداد غریب پوررییس هیات عامل ایمیدرو  با اشاره به اجرای طرح جامع فولاد اظهار داشت: در طرح جامع فولاد، در صدد رفتن به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده و تبدیل شمش به ورق و فولادهای آلیاژی هستیم.

به گفته غریب پور، نقش بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی، ۲۴ میلیارد دلار است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت فولاد است.

وی ادامه داد:  شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، علاوه بر توسعه در بخش تولید، سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی را نیز آغاز کرده اند.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: اتفاقات بزرگی در صنعت فولاد همچون دستیابی به ظرفیت تولید کنسانتره از ۵۷ میلیون به ۶۲ میلیون تن، گندله سنگ آهن از۴۷ میلیون به ۵۴ میلیون تن ظرفیت فولاد از ۳۷ به ۴۲ میلیون تن در سال جاری از جمله این تحولات است.

غریب پور گفت: ایران در سال گذشته به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده جهان، ۲۷ میلیون تن از این محصول تولید کرد و امسال پیش بینی می شود رقم تولید آهن اسفنجی به ۲۹ میلیون تن افزایش یابد.

*ممنوعیت ترخیص و توزیع نهاده های دامی بدون مجوز وزارت جهاد

محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه ترخیص و توزیع نهاده های دامی بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی  ممنوع شده است، گفت: هیچ واردکننده ای امکان ترخیص و توزیع نهاده ها را خارج از سامانه بازارگاه وزارت جهادکشاورزی نخواهد داشت.

وی دلیل این اقدام را توزیع عادلانه و مناسب نهاده‌های دامی دانست و بیان داشت: با خاطیان و متخلفان احتمالی برخورد قانونی خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص برگزاری جلسات ستاد ملی تنظیم بازار، نیز ادامه داد: از امروز دهم شهریورماه جلسات کارگروه ملی ستاد تنظیم بازار با تمدید مجوز سران سه قوه تشکیل شده است و بر اساس این مجوز هر دستگاهی که بخواهد اقدام به افزایش قیمت کند باید از ستاد تنظیم بازار مجوهای  لازم را دریافت کند.

کلامی بیان داشت: همچنین با تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت واردات کالاهای اساسی سرعت گرفته است.

انتهای پیام/

۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha