پیش‌بینی سازمان برنامه از تحقق منابع بودجه ۹۹/ کم‌تر از یک‌سوم درآمد نفتی محقق می‌شود

براساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، ۲۳ درصد از منابع ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی قانون بودجه امسال محقق نخواهد شد. البته کسری بودجه ایجادشده با درآمد ناشی از فروش اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه براساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی جبران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، سازمان برنامه و بودجه، عملکرد منابع و مصارف بودجه برای سال ۹۹ پیش بینی کرد.

منابع سال جاری بیش از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب شد که سازمان برنامه و بودجه عملکرد آن را با لحاظ کردن ۱۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از فروش اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه براساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ۵۶۴ هزار میلیارد تومان و مصارف نیز بیش از ۵۴۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است. تفاوت منابع و مصارف بودجه امسال بخاطر تسویه تنخواه اخذ شده از بانک مرکزی در پایان سال است. با توجه به این ارقام،  ۹۸ درصد منابع پیش بینی شده در بودجه ۹۹ محقق خواهد شد.

البته همانطوری که توضیح داده شد رقم تحقق ۹۸ درصدی با درنظر گرفتن مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به دولت برای انتشار اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه امسال بوده است. در نتیجه، میزان واقعی تحقق منابع ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه امسال، ۴۳۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود. به عبارت دقیق تر، صرفا حدود ۷۷ درصد منابع پیش بینی شده در قانون بودجه ۹۹ محقق خواهد شد.

پیش بینی وصول منابع بودجه کل سال یک رویه مدیریتی بوده و معمولا به واقعیت نزدیک است و دید بهتری برای برنامه ریزی سال‌ بعد می‌دهد.

طبق پیش بینی سازمان برنامه و بودجه، میزان تحقق درآمدهای عمومی ۸۹ درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۳.۵ درصد، واگذاری‌های دارایی‌های مالی با لحاظ کردن مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره انتشار اوراق مازاد، ۱۱۲ درصد خواهد بود.

یکی از نکات جالب در بودجه ۹۹، تحقق پیش بینی ۱۴ درصدی فروش اموال منقول و غیر منقول در سال جاری است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که به پیشنهاد دولت، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از این محل، در قانون بودجه امسال دیده شده بود. در واقع، فروش اموال مازاد دولتی که یکی از ابعاد برنامه دولت برای اصلاحات ساختاری بودجه محسوب می‌شود، صرفا با هدف تراز کردن منابع و مصارف بودجه به صورت صوری توسط سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه ۹۹ قرار گرفته است.

پیش بینی منابع عمومی بودجه سال ۹۹- ارقام به میلیارد تومان
عنوان قانون بودجه ۹۹ پیش‌بینی عملکرد ۹۹
منابع ۵۷۱۰۱۴ ۵۶۴۰۰۰
درآمدهای عمومی ۲۸۸۷۹۹ ۲۵۷۵۰۰
درامدهای مالیاتی و گمرکی ۲۰۴۵۱۹ ۱۹۵۰۰۰
مالیاتی ۱۷۹۷۵۹ ۱۸۰۰۰۰
گمرکی ۲۴۷۶۰ ۱۵۰۰۰
سود سهام شرکت‌های دولتی ۱۳۵۸۵ ۱۳۵۰۰
دو درصد شرکت‌ها  ۱۷۶۴۰ ۷۵۰۰
سایر درآمدها  ۵۳۰۵۵ ۴۱۵۰۰
واگذاری درآمدهای سرمایه‌ای ۱۰۷۴۸۵ ۲۵۳۰۰

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و

خالص گاز با سهم مناطق 

۵۶۹۴۰ ۱۸۳۰۰
منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول ۴۹۵۴۵ ۷۰۰۰
واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌ سرمایه‌ای  ۱۰۰۰۰ ۰
واگذاری دارایی‌های مالی ۱۷۴۷۳۰ ۱۹۶۲۰۰
منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق مالی- تبصره ۵ ۸۸۰۰۰ ۸۸۰۰۰
فروش سهام شرکت‌های دولتی  ۱۲۰۰۰ ۴۶۶۰۰
منابع صندوق توسعه ملی- بند ه تبصره۴ ۴۱۹۰۰ ۴۱۹۰۰
منابع صندوق توسعه ملی- تفاوت ۲۰ تا ۳۶ درصد ۳۰۲۳۰ ۱۸۰۰۰
سایر منابع واگذاری دارایی مالی ۲۶۰۰ ۱۷۰۰
اوراق از محل مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی ۰ ۱۲۵۰۰۰
مصارف ۵۷۱۰۱۴ ۵۴۹۲۰۰
هزینه‌ای ۴۳۶۰۳۲ ۴۲۹۷۰۰
تملک دارایی سرمایه‌ای  ۸۷۹۸۲ ۷۴۰۰۰
تملک دارایی مالی  ۴۷۰۰۰ ۴۵۵۰۰

بر اساس جدول فوق، سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده است صرفا حدود ۳۲ درصد از درآمدهای ۵۷ هزار میلیارد تومانی ناشی از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص گاز تا پایان امسال محقق شود.

بهترین عملکرد مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی بوده که براساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای انتشار ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مازاد، پیش بینی می شود میزان تحقق آن به ۱۱۴ درصد برسد.

مصارف بودجه نیز که متشکل از حقوق و دستمزد، طرح‌های عمرانی و بازخرید اوراق است نیز ۹۶ درصد عملکرد خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، سازمان برنامه و بودجه اعتباری بالغ بر ۷۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه خواهد کرد.

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
کد خبر: 7801

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha