تهدید مجدد آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی برای توقف پروژه گازی «نورد استریم ۲»

یک نماینده ارشد دولتی آمریکا از تماس با برخی شرکت‌ها و افراد شناسایی شده فعال در پروژه گازی نورد استریم ۲ و تهدید آنها به تحریم در صورت عدم خروج از این پروژه گازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، دولت آمریکا مجددا فشارهای تحریمی خود علیه اروپا برای جلوگیری از ادامه پروه گازی «نورد استریم 2» را افزایش می دهد.

یک نماینده ارشد دولت آمریکا در گفتگویی با خبرگزاری آلمان گفت : شرکت های اروپایی که مرتبط با این پروژه گازی هستند مطلع می شوند و به آن ها درباره تحریم های قریب الوقوع هشدارداده می شود.

دولت آمریکا که می بیند پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 که گاز روسیه را به آلمان و سپس به تمام اروپا منتقل می کند در حال تکمیل است فشارها بر شرکت های اروپایی برای خروج از این پروژه را افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه «دی ولت» آلمان، نماینده بلند پایه دولت آمریکا در گفتگویی با خبرگزاری آلمان در واشنگتن گفت: این خط لوله انجام نخواهد داشت. وی از یک پروژه در حال مرگ سخن گفت.

دولت آمریکا شماری از شرکت ها و اشخاص را شناسایی کرده که در معرض اولین اقدامات تنبیهی تحت قانون تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2 قرار دارند.

نماینده بلند پایه دولت آمریکا در این باره گفته است که در حال حاضر با این افراد و شرکت ها تماس گرفته می شود و به آن ها درباره تحریم های قریب الوقوع هشدار داده می شود. وی افزود: واشنگتن نمی خواهد مجبور به اعمال تحریم علیه شرکت های اروپایی شود. ما این تماس ها را برقرار می کنیم تا به این شرکت ها هشدار دهیم و به آن ها برای خروج از این پروژه زمان بدهیم.

وی تاکید کرد که شرکت های اروپایی به جای ریختن پول بیشتر در این پروژه گازی بهتر است از بندهای فورس ماژور برای معکوس کردن سهام خود در این پروژه گازی و خروج از آن استفاده کنند.

این مقام دولتی آمریکا این پروژه گازی را یک پروژه ژئوپلیتیک دانست که روسیه از آن برای اخاذی از کشورهای اروپایی استفاده می کند.

مجری اصلی این پروژه گازی، غول انرژی روسیه شرکت «گازپروم» است. اما نیمی از هزینه آن را پنج شرکت اروپایی او ام وی، وینترشال، دآ، ان جی، اونیپر و شل برعهده گرفته‌اند. بیش از 90 درصد این پروژه خط لوله تمام شده است.

دولت آلمان انتقاد شدیدی به تهدیدهای تحریمی جدید آمریکا علیه ساخت این خط لوله انتقال گاز وارد کرده است.

آمریکا به بهانه حمایت از امنیت انرژی اروپا با این پروژه مخالفت می کند. واشنگتن این طور استدالال می کند که اروپا با این پروژه به گاز روسیه وابسته می شود.

اخیرا برخی نشریات غربی در گزارشی از عزم راسخ «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای توقف کامل پروژه گازی نورد استریم 2 بر خلاف آنچه بسیاری سیاستمداران آلمانی تصور می‌کنند خبر داد.

بایدن تصمیم دارد قدرتمندترین رژیم تحریم علیه پروژه گازی «نورد استریم 2» را در دستور کار قرار دهد. بر این اساس بعد از شکست «دونالد ترامپ»، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از سیاستمداران آلمانی به تغییر رویکرد ایالات متحده و بهبود مناسبات دو سوی آتلانتیک با روی کار آمدن بایدن دل بسته‌اند.

این پروژه گازی حدود 3 میلیارد یورو سرمایه گذاری شرکت های آلمانی و حمایت نامحدود دولت فدرال آلمان را در پشت خود دارد.

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 7771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha