بورس از بیش واکنشی وارد فاز کم واکنشی شده است/در یک اصلاح شدید رفتاری قرار گرفته ایم/تغییرگسترده دستورالعمل ها در نزول‌ بازار نقش داشته است

حسینی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: بیش واکنشی که در نیمه نخست سال ۹۹ را شاهد بودیم، تغییر جبهه داده و طی ماه‌های اخیر جای خود را به کم واکنشی سهامداران داده است. در گذشته برخی از سهامداران بازار سهام P/E بالای ۳۰ را ارزنده می‌دانستند و صف های خرید را تشکیل می‌دادند اما اکنون اقبال به بازار همچون گذشته نیست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادزهرا فعله گری؛  بازار سهام در هفته گذشته شاهد جوی رو به رشد بود به نحوی که با رشد ۲/ ۱۰ درصدی شاخص، بهترین عملکرد هفتگی از زمان آغاز اصلاح بازار در ۱۹ مرداد رقم خورد. به این ترتیب، عقربه دماسنج بازار از نقطه کف اخیر خود (۲۰ آبان ماه) معادل ۱۱ درصد بالا آمده است. به نظر می‌رسد عوامل چهارگانه شامل رشد قیمت‌های جهانی، تثبیت نرخ‌های ارز، کنترل سمت عرضه سهام و عبور از شوک روانی انتخابات آمریکا دست به دست هم داده تا زمینه بهبود پس از پردامنه‌ترین و سریع‌ترین افت تاریخی بازار شکل بگیرد. در ادامه وضعیت کلی بازار و همچنین سیاست‌گذاری‌های مهمی که در جهت‌دهی بورس تاثیرگذار است را بررسی خواهیم کرد.

سید فرهنگ حسینی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه پس از رشد بی سابقه و نسبت  P/E (نسبت قیمت سهام به درآمد آن) بیش از ۳۰، در حال اصلاح و برگشت به سطوح تاریخیP/Eی  ۵ تا ۱۰ است.حسینی اضافه کرد: در حقیقت می‌توان گفت که نیمی از بازار با اصلاح رو به رو شده و نیمی دیگر همچنان در فاز اصلاح هستند.

با این حال رفتار و واکنش سهامداران عاملی موثر در روند کوتاه مدت و میان مدت برای بازار سهام است که ‌می‌تواند روند و جهت‌دهی آن را روشن کند.این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بیش واکنشی که در نیمه نخست سال ۹۹ را شاهد بودیم، تغییر جبهه داده و طی ماه‌های اخیر جای خود را به کم واکنشی سهامداران داده است. در گذشته برخی از سهامداران بازار سهام P/E بالای ۳۰ را ارزنده می‌دانستند و صف های خرید را تشکیل می‌دادند اما اکنون اقبال به بازار همچون گذشته نیست.وی در خصوص وضعیت کلی بازار سهام و استراتژی رفتاری سهامداران، مطرح کرد: بسیاری از نمادهای گروه های پتروشیمی، فولادی و معدنی در سطح مناسب ارزش هستند اما در برخی موارد به نظر می‌آید که  اعتماد سرمایه گذاران سلب شده است و سرمایه گذاران تازه‌وارد به استراتژی بلندمدت توجه کافی ندارند.

حسینی تصریح کرد: در این مدت تلاش های زیادی برای حمایت صورت گرفته اما اساسا نتوانسته به عنوان مانعی برای جلوگیری از کاهش شاخص عمل کند این مهم به دلیل سیگنال دهی‌های متناقض و غیرعملیاتی به بازار و فعالان بوده است.این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: تغییرات گسترده دستورالعمل‌ها، ایجاد محدودیت‌های فروش از عوامل داخلی موثر در نزول‌ بازار بوده است. علاوه بر این خروج پول توسط دولت و حقوقی ها و همچنین افزایش نرخ بهره و عدم مدیریت انتظارات در سطوح پایین‌تر شاخص سبب خروج بازار از تعادل شد.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین سیاست‌گذاری بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار سهام، مطرح کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز اثر مستقیمی بر کاهش P/E بازار و افزایش بازده بازارهای موازی و بازده مورد انتظار سرمایه گذاران دارد. در عین حال افزایش نرخ بهره سبب کاهش حاشیه سود بانکی‌ها به دلیل افزایش هزینه سپرده‌ها در کوتاه مدت و عدم امکان افزایش نرخ تسهیلات در آن دوره می‌شود.

حسینی اضافه کرد: به هر حال افزایش نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عوامل کاهشی بازار بوده و صرفا به عنوان یک محرک عمل می‌کند.  تورم بالا،  نرخ سود بیش از حد پایین و در عمل نرخ بهره حقیقی به شدت منفی در اوایل سال محرک قوی رشد بازار بورس بوده اما محرک رشد بازار عوامل رفتاری بوده است و قیمت های بیش از حد بالا سرخوشی سهامداران را سبب شد اما اکنون در یک اصلاح شدید رفتاری قرار گرفته ایم.این کارشناس بازار سهام افزود: علاوه بر موارد یاد شده، بازار سرمایه با وجود گردش مالی بالا نقش ضعیفی در جهش تولید، تامین مالی پروژه ها و بخش واقعی اقتصاد داشته است.حسینی خاتمه داد: الزام حقوقی‌ها به بازارگردانی سهام خود در حالی که نیاز شدیدی به سرمایه گذاری در بازار اولیه و طرح های توسعه وجود دارد، منابع آنها را از بخش تولید دور ساخته است. به نظر می رسد بایستی راهبرد بلندمدت بازار برای حمایت و جهش تولید تبیین شود و منابع به صورت  کارا به سمت بخش واقعی اقتصاد سوق داده شود.

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 7711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha