از «خزانه» به «جیب مردم»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح مصوبه اخیر مجلس گفت: هر فردی که در کشور به هر میزانی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کند حتما باید "شناسه" داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبر یتحلیلی رادار اقتصاد، حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با صدا و سیما، درباره تصویب موادی از طرح احکام کلی اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی نمانیدگان در هفته گذشته، گفت: آن چه تصویب شد، سه بند از ۱۲ بند از احکام طرح اصلاح ساختار بودجه بود.

وی افزود: یکی از این بندها می‌گوید بودجه را باید به شکلی بنویسیم که هر فردی که در کشور به هر میزانی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کند حتما باید «شناسه» داشته باشد؛ از طریق این شناسه با نظارت بانک مرکزی، اقدام خزانه داری کل و با عاملیت بانک‌ها، اعتبار مستقیم به حساب فرد واریز می‌شود.

حاجی بابایی ادامه داد: این شناسه برای بانک مرکزی شناخته شده است و باعث می‌شود مثلا هفت میلیون تومان حقوق یک کارمند با حذف واسطه‌ها به حسابش واریز شود.

ساماندهی دستگاه‌های حمایتی 

وی درباره مصوبه دیگر نمایندگان در هفته جاری گفت: مقرر شد دستگاه‌های حمایتی را ساماندهی کنیم؛ برای اینکه مشخص شود در کشور چند نفر از سوی چند نهاد، حمایت می‌شوند و مستمری می‌گیرند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: برای مثال اگر کسی از کمیته امداد یا بهزیستی پولی دریافت می‌کند این وارد همان سامانه (در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) می‌شود؛ البته سیاست گذاری‌ها از طریق خود نهادهای حماتی صورت می‌گیرد و بودجه‌ای هم که از مردم می‌گیرند در اختیار خودشان است.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که این مصوبه شفافیت در هزینه‌ها را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: گاهی اتفاق می‌افتد یک دستگاهی ۵۰۰ میلیارد تومان پول دریافت می‌کند و این رقم از اول سال حدود ۹ ماه در اختیار خودش است؛ آن را نزد بانک می‌گذارد و سودش را دریافت می‌کند (!) بعد ممکن است کارمندش در دریافت حقوق با مشکل مواجه شود یا اضافه کار را دیر بدهند؛ اما وقتی مستقیم اعتبار به حساب افراد می‌رود کسی نمی‌تواند وسط راه، تاخیر در پرداخت را به وجود بیاورد. همچنین مشخص می‌شود که چه کسی در کشور چقدر حقوق می‌گیرد؟.

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که آیا تعریف این «شناسه‎ها» تا ابتدای سال ۱۴۰۰ و اجرای بودجه سال جدید، زمانبر نیست؟ گفت: همه چیز آماده است، نرم افزارها مشکلی ندارد. این در برنامه ششم هم پیش بینی شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه امکانات آماده است و اگر نیاز به تکمیل هم باشد صورت می‌گیرد.

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای با این اصلاح ساختار بودجه مخالف بودند؟ گفت: انتقادهایی که می‌کنند به کلیت این «اصلاح ساختار» نیست، هرکسی ممکن است با یک مورد مشکل داشته باشد، اما در کلان وقتی نگاه می‌کنیم کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند؛ در روز چهارشنبه هم کسی مخالف کلیت این طرح نبود، فقط پیشنهادهایی برای رفع ابهام و اصلاح داشتند که حرف‌های درستی بود و اصلاحات صورت گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: مشکل کشور از ناحیه بودجه در دو جاست؛ هم درآمدها باید شفاف شود و هم هزینه ها. باید مشخص شود در کشور چقدر هزینه می‌کنیم، کجا هزینه می‌کنیم و منابع ما از کجاست؟

حاجی بابایی تاکید کرد: ما می‌خواهیم قانون اجرا شود؛ ما یک سری اتلاف منابع داشتیم که آن‌ها برطرف خواهد شد و قطعا رضایتمندی عمومی را افزایش می‌دهد. ما موارد مهمتری هم داریم که ان شاءالله آن‌ها هم اصلاح خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: هفته آینده ادامه رسیدگی به ۹ بند دیگر طرح احکام کلی بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان در صحن علنی مجلس خواهد بود.

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 7670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha