کنترل تورم در اقتصاد مانند یک ارکستر سمفونی است!

نایب رییس بانک خاورمیانه معتقد است که کنترل تورم به عنوان مولفه مهم اقتصادی، یک شبه حاصل نمی‌شود بلکه یک روند طولانی است که باید با هماهنگی و همکاری تمام مجموعه‌های اقتصادی محقق شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه تصمیمات یک شبه فقط می‌تواند تاثیر آنی داشته باشد، تصریح کرد: نقدینگی بالای کنونی را باید به سمت بخش‌های مولد هدایت کرد تا اثر معکوس نداشته باشد و به بخش‌هایی وارد نشود که  اثرات تورمی به جا بگذارد. تولید ناخالص ملی اگر کاهش پیدا کند و به سمت تولید و اشتغالزایی نرود نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت اقتصاد را داشت.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند در کنترل تورم نقشی ایفا کند، ‌ادامه داد: کنترل تورم در اقتصاد مانند یک ارکستر سمفونی است که باید همه سازمان‌های اقتصادی با هماهنگی یکدیگر و در یک روند متحد برای آن برنامه‌ریزی چندساله داشته باشند تا نتیجه حاصل شود. نه اینکه به صورت جزیره‌ای عمل کرد و انتظار کاهش تورم را داشته باشیم.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی،‌ در طول ۴۰ سال گذشته زمانی توانستیم به تورم نزدیک یک رقمی هم برسیم اما ساماندهی واحد از سوی نهادهای مرتبط انجام نشد و دوباره به نرخ‌های دو رقمی بالای تورم رسیدیم.

سلیمی تاکید کرد: وقتی جهت کاهشی تورم قابل مشاهده باشد به مرور می‌توان به هدفگذاری تعیین شده هم برسیم. بنابراین این اصل را در اقتصاد باید پذیرفت که یک شبه با یک مصوبه مثلا کاهش نرخ دلار، نمی‌توان به کنترل ‌تورم بلند مدت دست یافت.

وی گفت: اساسا در تمام دنیا برای کاهش تورم برنامه‌ریزی می‌کنند تا تولید ناخالص ملی و ایجاد شغل را افزایش دهند چرا که تقویت و توسعه اشتغالزایی باعث کاهش تورم خواهد شد. اگر تولید ناخالص ملی بالا برود به سمت تعادل در نرخ تورم خواهیم رفت.

نایب رییس بانک خاورمیانه اظهار کرد: زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد دلار حدود دوهزارتومانی عرضه شد اما خیلی از این دلارها به سمت تولید نرفت. ۸۰۰ میلیارد دلار فروش نفت داشتیم که آن هم به تولید تزریق نشد و این در حالی است که می‌توانست باعث توسعه تولید و تجارت کشور شود تا بتوانیم اثرات آن را در این‌ سال‌ها شاهد باشیم اما نشد.

سلیمی به برخی اقدامات و تصمیم‌های دولت که به نتیجه نرسید،‌ اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه دولت بر خصوصی‌سازی تاکید داشته و دارد اما این مهم یک شبه محقق نمی‌شود بلکه نیازمند برنامه‌ریزی چندساله است. به همین دلیل در برخی از این خصوصی‌سازی‌ها مانند هفت تپه و هپکو موفق نبودیم و به جای اشتغالزایی و رشد اقتصادی شاهد بیکاری کارگران و مشکلات عمده دیگر بودیم.

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
کد خبر: 7640

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha