«سوت زنی» در کشورهای پیشرفته دنیا تا ۳۰ درصد در کشف جرم و فساد موثر بوده است/ افرادی که به دروغ ادعاهایی مطرح کنند تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «سوت زنی» در کشورهای پیشرفته دنیا تا ۳۰ درصد در کشف جرم و فساد موثر بوده است و در کشورهای جهان سوم این عدد می‌تواند بین ۷ الی ۸ درصد باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح سوت زنی و این‌که مطرح می‌شود با اجرایی شدن این طرح شاید عده‌ای به دروغ برای برخی از مقاصد شخصی گزارش‌های را ارائه کنند گفت: به هیچ عنوان این گونه نیست که بدون تحقیق و بررسی گزارشی بیاید و پذیرفته شود.  

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: اصل «سوت زنی» مبتنی بر حق الکشف است. در واقع شخصی که جرم اقتصادی را کشف کند و اطلاع دهد طبق قانون درصدی به وی داده می‌شود، بنابراین اگر به دروغ مطلبی را بگوید طبیعتا از لحاظ مادی چیزی به او نمی‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر افراد بیایند و گزارش‌های دروغی را ارائه کنند و تهمتی را به فردی بزنند  طبق قانون افترا تحت تعقیب قرار می گیرند زیرا ادعای را مطرح کرده‌اند که صحت ندارد. 

نماینده مردم نجف آباد افزود: وجه اصلی طرح «سوزنی» به منفعت مادی که شخصی آن را اعلام می‌کند باز می‌گردد تا درصدی از جرم کشف شده به صورت قانونی به او تعلق بگیرد. لذا زمینه اقتصادی برای افرادی که کشف می‌کنند ایجاد و انگیزه ای  برای ایشان شود تا بیایند اعلام کند جرمی اتفاق افتاده یا درحال رخ دادن است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطر نشان کرد: حال مطرح می‌شود با قانون «سوت زنی» چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در کشورهای جهان سوم و از جمله کشور ما که شفافیت حداکثری نداریم، تجربه نشان داده است که با «سوت زنی» آن‌چنان اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه اگر «سوت زنی» همراه با شفافیت باشد، اثرات بیشتری از اجرای آن خواهیم داد، ادامه داد: در صورتی که حداکثر دارایی‌های افراد اعلام شود تا جامعه داده‌های دارایی‌های افراد را مشاهده کنند آن وقت «سوت زنی» مانند بسیاری از کشورهای دنیا، تا ۳۰ درصد در کشف جرم و فساد می‌تواند موثر باشد.

ابوترابی با بیان این که «سوت زنی» در کشورهای پیشرفته امروز توانسته شفافیت حداکثری به وجود بیاورد، گفت: کشورهای پیشرفته از مکانیزم نظارت مردم بر مردم استفاده می‌کنند و با این نظارت از هزینه‌های سنگین دستگاه‌های نظارتی جلوگیری کرده اند و تجربه هم نشان داده استفاده از ظرفیت نظارت مردمی بسیار راهکار موثری است.

وی خاطر نشان کرد: طرح‌هایی در قالب «سوت زنی» می‌تواند برای جامعه ایجاد انگیزه کند و باعث مشارکت مردم در کشف فساد و جرم شود. بنابراین بهترین راه همان است که درصدی از این فساد را کشف شده را به خود مردم دهیم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: «سوت زنی» به تنهایی نمی‌تواند خیلی موثر باشد و ما در کنارش باید اقدامات دیگری را انجام دهیم اما پیش بینی این است که به وسلیه این طرح در کشورهای جهان سوم ۷  الی ۸ درصد فساد اداری و اقتصادی کشف شود.

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 7596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha