۱/۵ میلیون مالک، بیش از یک واحد مسکونی دارند / فردی شناسایی شده که ۶۰۰ واحد داشته است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو میلیون خانه خالی در کشور داریم. فردی شناسایی شده که دارای ۶۰۰ واحد مسکونی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر درباره اینکه آیا می‌توان شاخصی برای تعیین قیمت مسکن یا سقفی برای نرخ آن تعیین کرد یا خیر؟ اظهار داشت: ما بیش از یک سال است که پیگیری راه اندازی بورس املاک هستیم و این بورس در حال حاضر راه اندازی شده است.


وی افزود: برای عرضه املاک در این بورس، خودمان (وزارت راه و شهرسازی) آغاز کردیم و یک ملک را در بورس املاک برای عرضه گذاشتیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بقیه هم یاد گرفته‌اند و شنیده‌ام که دیروز یک بانک هم به بورس املاک آمده و املاک خود را در آن عرضه کرده است، ادامه داد: این اقدام به شفافیت معاملات املاک کمک می‌کند و در عین حال، به ارزیابی هویت معامله کننده، اصالت ملک مورد معامله و اعتمادسازی در جامعه منتهی خواهد شد.

اسلامی افزود: با ورود مسکن به بورس املاک، معاملات مسکن از لجام گسیختگی خارج می‌شود.

وی درباره اینکه آیا بورس املاک می‌تواند به مرجعی برای قیمت گذاری مسکن تبدیل شود؟ گفت: برای هر اندازه گیری، یک شاخصی نیاز است که افراد می‌توانند به عنوان نمونه به بورس املاک استناد کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات دیگری که وزارت راه و شهرسازی برای کمک به کاهش رشد قیمت مسکن انجام داده، تصریح کرد: گام دیگری هم در نظر داریم که هدف ما این است که سرمایه در بخش مسکن برای تولید و عرضه بماند؛ از سوی دیگر از ورود سرمایه‌ای که بخواهد از مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای استفاده کند، جلوگیری کرده و بازار را به تلاطم نیندازد.

اسلامی ادامه داد: بر همین اساس سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی و با استفاده از آن، به خوبی شناسایی کرده‌ایم که چه افرادی بیش از یک واحد مسکونی دارند.

وی تأکید کرد: البته بیش از یک واحد مسکونی داشتن، ضد ارزش نیست؛ ولی نباید این سرمایه محبوس بماند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به دنبال آن هستیم تا به کمک وزارت صمت و اتحادیه‌ها، نظام نامه‌ای برای نحوه معاملات تهیه کنیم که این نظام نامه در حال بررسی‌های اولیه بوده و به محض نهایی شدن رسانه‌ای می‌شود.

وی درباره شناسایی خانه‌های خالی با استفاده از سامان اسکان گفت: یک و نیم میلیون مالک شناسایی شده‌اند که بیش از یک واحد مسکونی دارند؛ البته تعداد خانه‌های خالی بیش از ۲ میلیون واحد است و حتی یک نفر بیش از ۶۰۰ واحد داشته است؛ با این اوصاف، در حال شناسایی و اعتبار سنجی اطلاعات به دست آمده هستیم؛ کار ما از این به بعد پایان می‌یابد وسازمان مالیاتی باید از آن‌ها مالیات بگیرد.

اسلامی درباره اینکه مالیات ستانی از مالکان واحدهای خالی از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: امیدوارم اقدام خوبی در سال ۹۹ انجام شود.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha