سایه کرونا بر اقتصاد ایران

مرکز آمار ایران روز گذشته جزئیات شاخص تولید ناخالص داخلی کشور در بهار سال جاری را منتشر کرد. ارقام مندرج در این گزارش، مطابق انتظار حاکی از تاثیر قابل توجه شیوع کرونا بر اقتصاد کشور بود. طبق گزارش مرکز آمار، شاخص «رشد تولید ناخالص داخلی» برای سه گروه عمده «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» به ترتیب معادل ۰.۱ درصد، منفی ۴.۴ درصد و منفی ۳.۵ درصد ثبت شده است.

گروه اقتصادکلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرکز آمار ایران روز گذشته جزئیات شاخص تولید ناخالص داخلی کشور در بهار سال جاری را منتشر کرد. ارقام مندرج در این گزارش، مطابق انتظار حاکی از تاثیر قابل توجه شیوع کرونا بر اقتصاد کشور بود. طبق گزارش مرکز آمار، شاخص «رشد تولید ناخالص داخلی» برای سه گروه عمده «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» به ترتیب معادل ۰.۱ درصد، منفی ۴.۴ درصد و منفی ۳.۵ درصد ثبت شده است. در واقع به جز برخی زیرگروه های خاص، سایر انواع فعالیت های اقتصادی با افت تولید در بهار سال جاری مواجه شدند.

رشد ناچیز کشاورزی به کمک رشد چشمگیر ماهیگیری

بخش کشاورزی شامل فعالیت هایی همچون زراعت و باغداری، دامداری، مرغداری، زنبورداری و همچنین ماهیگیری است. طبق گزارش مرکز آمار بخش کشاورزی به جز زیربخش ماهیگیری با کاهش ۰.۱ درصدی در تولید ناخالص مواجه شده است. با این حال رشد چشمگیر زیربخش ماهیگیری باعث مثبت شدن روند تولید ناخالص کل بخش کشاورزی شد. به طوری که زیربخش ماهیگیری با ۸.۷ درصد افزایش نسبت بهار سال گذشته، باعث شد تولید ناخالص کل بخش کشاورزی با ۰.۱ درصد افزایش همراه شود.

سقوط آزاد نفت و گاز در بخش صنعت

بخش صنعت شامل زیربخش هایی همچون معدن، استخراج نفت و گاز، سایر معادن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و همچنین ساختمان است. آمارهای منتشر شده از تولید ناخالص زیربخش های صنعت نشان می دهد شاخص تولید ناخالص برای زیربخش استخراج نفت و گاز با ۱۴.۳ درصد، زیربخش صنعت با ۰.۴ و زیربخش ساختمان با ۲ درصد کاهش مواجه شده اند. با این حال دو زیربخش سایر معادن با ۰.۹ درصد و تامین آب، برق و گاز طبیعی با ۴.۹ درصد افزایش همراه شدند. کاهش تولید ناخالص زیربخش استخراج نفت و گاز با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و افت شدید مصرف نفت و فرآورده های آن در سطح جهان و در نتیجه افت تاریخی قیمت نفت، این بخش را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش چشمگیر تولید ناخالص این گروه شده است. ناگفته نماند که صنعت نفت کشور از دو سال پیش تا کنون به دلیل تحریم فروش نفت با کاهش سطح تولید مواجه شده بود. علاوه بر تاثیر دو عامل تحریم و شیوع ویروس کرونا بر بخش صنعت، جنگ قیمتی دو غول نفتی جهان یعنی روسیه و عربستان هم عامل دیگری بر افت قیمت و کاهش ارزش تولیدات صنعت نفت کشور شد.

بخش ساختمان نیز همچون بسیاری دیگر از بخش های اقتصاد کشور با کاهش سطح تولید مواجه شد. کاهش ۲ درصدی تولید ناخالص بخش ساختمان در حالی بود که این بخش در سال ۹۸ رشدی ۶.۲ درصدی را تجربه کرده بود. افت تولید در بخش ساختمان نشان می دهد طرح اقدام ملی مسکن هنوز نتوانسته رونق چندانی در تولید مسکن ایجاد کند.بخش صنعت هم با ۰.۴ درصد کاهش سطح تولید همراه شد. افت سطح تولید بخش صنعت در حالی رخ داد که این بخش در زمستان سال گذشته اولین رشد خود معادل ۲.۷ درصد را تجربه کرده بود. هرچند در نهایت تولید ناخالص بخش صنعت در کل سال ۹۸ معادل ۱.۸ درصد کاهش داشت اما آمارها از روند رو به رشد این بخش حکایت داشت تا جایی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و به تبع آن افت سطح تولید این بخش شد.

در گروه صنایع و معادن تنها دو زیربخش «سایر معادن» و «تامین آب، برق و گاز» رشد مثبت را تجربه کردند. به طوری که زیربخش سایر معادن با ۰.۹ درصد و زیربخش تامین آب، برق و گاز با رشد ۴.۹ درصد رشد همراه شد.

روند نزولی تولید ناخالص بخش خدمات

بخش خدمات نیز همچون سایر بخش های دیگر متاثر از شیوع ویروس کرونا، دچار افت سطح تولید شد. به طور مثال زیربخش «عمده فروشی، خرده فروشی و ...» و «حمل و نقل، انبارداری، ...» با توجه به تعطیلی اجباری این واحدها به دستور ستاد کرونا، با افت سطح تولید مواجه شدند. با این حال رشد ۱۰.۳ درصدی زیربخش «فعالیت های مالی و بیمه» در میان سایر زیربخش های خدمات، قابل توجه است. با توجه به شواهد کنونی اقتصاد کشور، علت این رشد چشمگیر را می توان در ورود خیل عظیمی از مردم به بورس برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه عنوان کرد. با این حال رشد دو رقمی این زیربخش هم نتوانست مانع نزولی شدن روند تولید ناخالص بخش خدمات شود. در نهایت بخش خدمات هم با کاهش ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص مواجه شد.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha