ابهام در توافق نفتی بین دولت کردستان عراق و ترکیه

۳۲ نماینده پارلمان کردستان عراق با ارائه یادداشتی به رئیس پارلمان خواستار بررسی توافقنامه فروش نفت این منطقه به ترکیه به مدت ۵۰ سال شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، ۳۲ نماینده پارلمان کردستان عراق با اعتراض به توافق اربیل و آنکارا برای فروش نفت کردستان به ترکیه به مدت ۵۰ سال (بدون اطلاع بغداد) خواستار بررسی این موضوع در پارلمان شدند.

«سیروان بابان» نماینده معارض در پارلمان کردستان عراق در مصاحبه با وبگاه «عراق نیوز» گفت که «۳۲ نماینده با ارائه یادداشتی به ریاست پارلمان خواستار حضور طرف‌های مسئول امضای این توافقنامه در پارلمان برای ارائه توضیحات شدند».

وی افزود که ضروری است طرف‌های مربوطه در پارلمان حضور یافته و محتوای توافقنامه امضاشده بین کردستان عراق و ترکیه به منظور فروش نفت این منطقه به ترکیه به مدت ۵۰ سال را فاش کرده و فواید یا خسارت‌های ناشی از این توافقنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده سابق: توافق نفتی بارزانی و ترکیه مبهم است

در همین ارتباط «بیستون فائق» نماینده سابق پارلمان کردستان عراق گفت که توافق نفتی بین این منطقه و ترکیه مبهم است.

او تصریح کرد که پارلمان سوالاتی را درباره ماهیت این توافقنامه مطرح کرد اما بی‌فایده بود.

فائق در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که مسئله نفت در منطقه کردستان در تمامی مراحل از اکتشاف گرفته تا تولید و صادرات برای همه سازمان‌های و دستگاه‌های مربوطه در این منطقه ابهام دارد و شناخته شده نیست و تنها در انحصار بارزانی‌ها و سران دو حزب اصلی قرار دارد.

وی افزود که توافق ترکیه و کردستان عراق بنا به گفته «نیچروان بارزانی» و معاون او همچنان مبهم است و جزئیات آن مشخص نیست.

به گفته وی نهادهای و سازمان‌های مربوطه در کردستان حتی پارلمان از جزئیات این توافقنامه اطلاعی ندارند و جزئیات آن هنوز افشا نشده و همین امر باعث نگرانی افکار عمومی در منطقه کردستان عراق شده است.

در سال‌های گذشته، فروش نفت کردستان عراق و عدم پرداخت درآمد آن به دولت مرکزی در بغداد همیشه یکی از اختلافات اربیل و بغداد بوده است.

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 7510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha