شروط عربستان برای توقف جنگ علیه یمن

برخی منابع خبر دادند عربستان سعودی در قبال آتش بس با یمن تلاش می کند یک منطقه حائل با این کشور ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی در گفت‌وگوهایی سطح بالا به اطلاع دولت نجات ملی یمن رسانده است که می‌خواهد در ازای اعلام آتش‌بس در یمن، یک منطقه حائل بی طرف با این کشور ایجاد کند.
منابع رویترز گفتند: «عربستان سعودی طی گفت‌وگوهایی بلندپایه، به اطلاع حوثی‌ها (دولت نجات ملی یمن در صنعاء) رسانده است که اگر این گروه با ایجاد منطقه حائل در طول مرز عربستان موافقت کند، ریاض پیشنهاد سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بس در یمن را امضا خواهد کرد».
طبق گزارش رسانه‌ها،‌ عربستان سعودی فروردین سال 1394 قصد داشت طی چند هفته جنبش انصارالله یمن را سرکوب کند و کنترل کل کشور یمن را در اختیار بگیرد اما این کشور با صرف میلیاردها دلار و به جا گذاشتن هزاران کشته از مردم یمن، اصطلاحا در باتلاق این جنگ گرفتار شده و نتوانسته سد مقاومت مردم یمن را بشکند.
دولت دونالد ترامپ از بزرگترین حامیان ریاض در جنگ یمن است و اکنون با شکست در انتخابات، ریاض در پی نجات خود از باتلاق یمن است تا به شکلی آبرومندانه از آن خارج شود.
رویترز نوشته است: «اگر این توافق حاصل شود، بزرگ‌ترین موفقیت در تلاش‌ها برای دستیابی به توافق سیاسی در یمن از زمان آغاز درگیری این کشور در سال 2014 است».
منابع رویترز در عین حال گفتند: «اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قبل از ترک منصب خود، تهدیدها درباره تروریستی شمردن جنبش حوثی را عملی کند، این جنبش که صنعاء، شمال یمن و بخش بیش‌تر مناطق پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارد، احتمالا تمایل کم‌تری برای همکاری با عربستان داشته باشد.»
دو منبع از این سه منبع در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد: «دو طرف (عربستان سعودی و صنعاء) که مذاکرات مجازی با یکدیگر داشته‌اند در مقطع اخیر سطح نمایندگی خود در مذاکرات را بالا بردند و محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها و یک مقام ارشد سعودی در آن حضور داشتند».
منابع رویترز افزودند که ریاض از طرف حوثی‌ها ضمانت‌های امنیتی بیشتری از جمله ایجاد منطقه حائل در مرز با شمال یمن را تا زمان تشکیل دولت انتقالی در یمن با حمایت سازمان ملل درخواست کرده است.
رویترز نوشت: «ریاض از نیروهای حوثی می‌خواهد برای جلوگیری از حملات و آتش توپخانه آنها یک مسافتی را در طول مرز با عربستان ترک کنند و در مقابل عربستان محاصره هوایی و دریایی را در چارچوب پیشنهاد ویژه سازمان ملل برای توقف درگیری کاهش خواهد داد که این امر شامل پایان دادن به حملات در مرزهاست».
این در حالی است که حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز شمال یمن با عربستان برای مقابله با تجاوز نیروهای ارتش عربستان سعودی و مزدوران آن است که تقریبا به شکل روزانه مناطق غیرنظامی در این نوار مرزی را هدف گرفته و از آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، صدها شهروند یمنی فقط در این منطقه کشته و زخمی شدند.

تکذیب ادعای رویترز درباره تفاهم یمن با عربستان
عضو شورای عالی سیاسی یمن خبرهای رویترز درباره تفاهم با عربستان بر سر ایجاد منطقه حائل را تکذیب کرد.
عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتر اعلام کرد: خبرهای رویترز درباره مناطق حائل بین جمهوری یمن و عربستان با تکیه بر دفتر این خبرگزاری در امارات تهیه شده است و این دفتر اخبار نادرستی منتشر کرد که شاید در چارچوب خدمت به گروه‌های وابسته به امارات برای اعمال فشار روحی بر دیگر گروه ها، آن هم در شرایط تشدید درگیری‌ها بوده باشد.
وی از رویترز خواست اعتبار خود را حفظ کند، زیرا انتشار این نوع خبرها اقدام غیر حرفه‌ای است.

انصارالله خبر پیشنهاد عربستان برای آتش بس در یمن را تکذیب کرد
عضو شورای عالی سیاسی «انصارالله»  یمن ، اخبار منتشر شده در خصوص  مذاکرات عربستان سعودی با این جنبش و شروط ریاض برای اعلام آتش بس را تکذیب کرد.
محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی «انصارالله» یمن ، بامداد چهارشنبه در توییتی نوشت: خبر رویترز درباره منطقه حائل میان جمهوری یمن و عربستان سعودی، از دفتر این خبرگزاری در امارات گزارش شده و دفتر رویترز در امارات متحده عربی اخبار نادرستی را منتشر کرده است.
وی نوشت: چنین گزارش هایی ممکن است خدمتی برای جناح های وابسته به امارات متحده عربی برای فشار روانی بر سایر جناح های مزدور باهدف تشدید نبرد باشد.
عضو شورای عالی سیاسی یمن در پایان نوشت: رویترز باید اعتبار خود را حفظ کند؛ زیرا انتشار چنین اخباری حرفه ای نیست.
پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش کرده بود، عربستان سعودی در گفت‌وگوهایی سطح بالا به انصارالله اطلاع داده که در صدد است در ازای اعلام آتش‌بس در یمن، یک منطقه حائل بی طرف با این کشور ایجاد کند.

مذاکرات تبادل اسرا بین دولت نجات ملی یمن و دولت هادی به تعویق افتاد
مذاکرات مربوط به تبادل اسرا بین دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» دو روز مانده به آغاز مذاکرات به تعویق افتاد.
قرار بود دور جدید این مذاکرات روز پنج‌شنبه در امان پایتخت اردن تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.
«ماجد فضائل» قائم مقام وزارت حقوق بشر یمن و عضو تیم مذاکرات در مصاحبه با وبگاه «عربی 21» گفت که دفتر «مارتین گریفیتس» فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به آن‌ها ابلاغ کرده که مذاکرات به تعویق افتاده اما دلیل آن را اعلام نکرد.
وی افزود که احتمالا دلیل تعویق این مذاکرات اجرای دستورالعمل‌های مربوط به مبارزه با موج دوم شیوع کرونا باشد.
از سوی دیگر «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن به تعویق افتادن این مذاکرات را تأیید کرد.
وی در حساب توئیتری خود نوشت: «سازمان ملل به تعویق افتادن زمان برگزاری مذاکرات مربوط به پرونده اسرا را که قرار بود روز پنج‌شنبه در امان پایتخت اردن برگزار شود، به ما ابلاغ کرد و این مذاکرات تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است».
پیشتر یکی از مسئولان پرونده اسرا در دولت نجات ملی گفته بود که بررسی آزادی 200 اسیر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی در ازای آزادی 100 اسیر از اسرای دولت هادی در دستور کار مذاکرات اردن قرار دارد.
وی افزود که دولت هادی آمادگی مذاکره برای آزادی تمامی اسرا را ندارد و عربستان سعودی اختیار امور را در دست دارد.

ادامه درگیری ریاض و ابوظبی در جنوب یمن
نمایندگان دولت ریاض در جدیدترین تلاش خود برای حل اختلاف میان دولت هادی و شورای انتقالی جنوب، بار دیگر ناکام ماندند.
کمیته آشتی دولت سعودی که برای حل اختلافات و ایجاد آتش‌بس میان عناصر دولت هادی و شورای انتقالی جنوب در استان أبین به سر می‌برد، بار دیگر در توقف درگیری‌ها ناکام ماند.
به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، منابع نظامی در استان أبین گفتند که کمیته آشتی نتوانسته مانع ادامه درگیری‌ها در منطقه «زنجبار» در استان «أبین» شود. این کمیته دور جدید تلاش‌های خود را پس از آن آغاز کرد که عناصر دولت هادی (وابسته به عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) حجم زیادی سلاح وارد منطقه زنجبار کرده‌اند.
این کمیته پیش از این برای برقراری آتش‌بس در این استان تلاش کرده و ناکام مانده بود. درگیری‌ها در این منطقه تهدید جدی برای توافق ریاض (امضاء در پنجم نوامبر 2019) به شمار می‌رود.
علاوه بر أبین، در استان شبوه نیز درگیری میان نواب امارات و سعودی نیز ادامه دارد و منابع یمنی از کشته و زخمی شدن دهها تن از هر دو طرف در روزهای گذشته خبر می‌دهند.
این درگیری‌ها گفت‌و گوهای ریاض میان دولت هادی وشورای انتقالی جنوب برای تشکیل کابینه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. رسانه‌های اماراتی گزارش داده‌اند که هیأت مذاکره‌کننده شورای انتقالی جنوبی یمن با تعلیق مشارکت در جلسات مذاکره با دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، رسما به عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد ترک ریاض را دارد.

۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 7425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha