شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد کشور تغییر کرد

ارزان فروشی دستوری فولاد در بورس کالا که از مفاد این شیوه نامه استنباط می‌شود، قبلا در سال ۹۷ هم تجربه شده و بیش از ۵۰ روز دوام نداشته و پرونده‌های موسوم به "مابه‌التفاوت" هنوز در شرکت‌ها باز است.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،این شیوه نامه که نمایندگان مجلس، فعالان بازار سرمایه و تولیدکنندگان فولاد قبلا مخالفت خود با آن را اعلام کرده بودند، سرشار از ابهامات و تناقضات اساسی و اجرایی و البته امضاهای طلایی فراوان است.

ارزان فروشی دستوری فولاد در بورس کالا که از مفاد این شیوه نامه استنباط می‌شود، قبلا در سال ۹۷ هم تجربه شده و بیش از ۵۰ روز دوام نداشته و پرونده‌های موسوم به “مابه‌التفاوت” هنوز در شرکت‌ها باز است.

الزام عرضه همه محصولات فولادی برای فروش داخلی در بورس کالا از یک طرف و تعیین قیمت پایه ۲۰ درصد کمتر از نرخ‌های جهانی از سوی دیگر موجب نزدیک شدن قیمت معاملات به نرخ پایه خواهد شد. آیا بر خلاف چند بار گذشته، این بار منفعت این ارزان فروشی به مردم می‌رسد؟

اختیارات عجیب و غریب اعطا شده به وزارت صمت در این شیوه نامه در حالی مشاهده می‌شود که هیچ کمیته یا کارگروهی برای پایش و نظارت بر آن در نظر گرفته نشده است. جالب است که حتی تعیین زمان تحویل و نوع قرارداد هم در اختیار وزارت صمت است!

بر اساس تجربیات گذشته انتظار دارد چنین شیوه نامه‌هایی که ابهامات و تناقضات متعدد و البته امضاهای طلایی را در خود جای داده اند، به احتمال زیاد موجب توزیع رانت به نفع عده‌ای محدود خواهد شد و لذا اصلاحات زیادی در آن صورت خواهد گرفت.
*سنگ آهن برنده اصلی شیوه نامه
به موجب ماده ۹، صمت مکلف به عرضه سنگ آهن در بورس کالا است و با توجه به کسری عرضه کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی در بازار داخلی و اختلاف تا ۷۰ درصد قیمت سنگ آهن داخلی و صادراتی، انتظار رشد قابل ملاحظه در قیمت سنگ آهن داخلی می‌رود.

قیمت‌های فولاد کشور ضریبی ۸۰ درصد از قیمت بین المللی حوزه CIS شده و سقف رقابت باز است. با توجه به الزام ۱۰۰ درصد تولید در بورس کالا، قیمت‌های داخلی برای محصولاتی از قبیل بیلت، میلگرد و اسلب که مازاد عرضه در آن وجود دارد به قیمت کف می‌چسبد.

شرکت‌هایی مثل میدکو، فولادمبارکه، فخوز، کاوه و فخاس که با راه اندازی خط تولید کنسانتره آهن و گندله و خرید سهام شرکت‌های معدنی بزرگ وارد بیزینس سنگ آهن شده و یا دارای طرح توسعه در این حوزه هستند، توان مدیریت این ریسک را دارند، لکن بحران در کمین آن دسته از شرکت‌های فولادی است که سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی را به قیمت جهانی خریده و شمش فولاد خود را به قیمت ۸۰ درصد جهانی می‌فروشند.
محمد نهاوندنیان

انتهای پیام/

۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 7335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha