کرونا موجب آب رفتن ۱۰ درصد اقتصاد ترکیه شد

بحران کرونا موجب شده است رشد اقتصادی ترکیه به کمترین میزان دو سال اخیر برسد و اقتصاد ترکیه در سه‌ماهه دوم سال جاری ۹.۹ درصد کوچک‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در سه‌ماهه دوم امسال اقتصاد ترکیه ۹.۹ درصد کوچک‌تر شده که این رشد در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۵.۵ درصد کمتر شده است اما ۱.۹ درصد از نرخ پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان بیشتر بود. این رشد اقتصادی که ضعیف‌ترین رشد فصلی ثبت‌شده ترکیه از سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر کاهش رشد مخارج خانوار با منفی ۸.۶ درصد قرار گرفت. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری ثابت ۶.۱ درصد و مخارج دولتی ۰.۸ درصد رشد منفی داشته‌اند.

تجارت خارجی ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر تحت تأثیر شیوع کرونا قرارگرفته تا جایی که طی این مدت صادرات ۳۵.۳ درصد و واردات ۶.۳ درصد کاهش داشته است. بر مبنای ماهانه نیز رشد اقتصادی در ماه ژوئن منفی ۱۱ درصد اندازه‌گیری شده است.

پیش‌بینی می‌شود رشد سه‌ماهه سوم سال منفی ۱۲.۲ درصد و در سه‌ماهه چهارم منفی ۳.۱ درصد باشد. سال آینده و با بازگشت تدریجی سطوح فعالیت‌های اقتصادی به میزان قبل از شیوع کرونا، اقتصاد ترکیه ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد. 

پیش از شیوع کرونا، دولت ترکیه دستیابی به رشد پنج‌درصدی را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرده بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۹ اقتصاد ترکیه بر مبنای سالانه رشد منفی را تجربه کرده و به میزان ۴.۷ درصد کوچک‌شده بود. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ ترکیه موفق شده بود با دستیابی به رشد متوسط سالانه بالای پنج‌درصدی به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهانی تبدیل شود. بااین‌حال در سال ۲۰۱۸ بحران ارزی ترکیه مسیر این رشد را متوقف کرد و شیوع کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی افزود. 

در طول  ماه‌های اخیر نرخ تورم در محدوده ۱۲ درصدی در حال نوسان بوده اما پیش‌بینی‌شده است این نرخ تا پایان سال به ۱۰.۲ درصد و تا پایان سال آینده به ۹.۹ درصد کاهش یابد. همچنین نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی نیز از احتمالاً از سه درصد خواهد گذشت.

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 724
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha