تکلیف برخورد با متخلفان حقوقی چه می‌شود؟ / بررسی آثار تحریم بورس توسط آمریکا

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات این بازار عنوان کرد: مثبت و منفی بودن بازار به دلیل خستگی سهامداران از وضعیت بازار است و تا زمانی که بازار استاندارد نباشد، نمی‌توان درباره مثبت بودن روند پیشروی بورس صحبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه درباره شروع منفی معاملات در ابتدای هفته و چرایی بازگشت بازار گفت: فروشنده‌ها تا حدودی از وضعیت بازار خسته شده‌اند و به دنبال روزنه‌هایی هستند و به خودشان امید می‌دهند چراکه تازه‌کاران بیشتر در ضرر هستند. به همین دلیل، به نشانه‌های مثبت واکنش نشان می‌دهند اما مادام که بازار حمایت های از دست رفته را پس نگیرد، نمی‌توانیم از روند مثبت در بازار سرمایه کشور صحبت کنیم.

وی در رابطه با اثر صندوق‌های ETF روی بورس و روند معاملات در بازار سهام، تصریح کرد: وضعیت بازار به گونه‌ای شده است که یک روزهایی بازار مثبت بوده و برخی از روزها هم منفی بوده است و تا زمانی که ETF ها و سهام عدالت تکیلفشان مشخص نشده باشد و اجازه معامله آن‌ها به سهامداران داده نشود، شرایط همین گونه خواهد مان زیرا چنین سهم‌هایی بازار را از حالت عادی خارج کرده‌اند در صورتی که تحلیل‌های تمام کارشناسان مختص یک بازار استاندارد هستند.

تحریم بورس توسط آمریکا

سوری اضافه کرد: چند روزی است که خبرهایی درباره تحریم بازار سرمایه ایران توسط ایالات متحده شنیده می‌شود اما در ابتدا باید دو موضوع را بررسی کرد: یکی تحریم شرکت‌هایی که در بورس فعالیت می‌کنند و دیگری اعمال تحریم‌ها در قبال شرکت‌هایی است که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند که گفته می‌شود این مسئله به صورت مقطعی باز هم بازار ما را دچار هیجان کند.

سوری با اشاره به اینکه بحث تحریم بورس پیش از این هم مطرح بوده است، گفت: ممکن است ترامپ به خاطر متحدان منطقه‌ای خود از این دست کارها انجام دهد اما یک موضوع این است که شرکت‌های حاضر در بورس را تحریم کنند که ما در حال حاضر هم در بیشترین حد تحریم قرار داریم و شرکت‌های مبادله‌کننده با کشورهای خارجی دارای مشکلات زیادی هستند و یک موضوع دیگر این است که مبادلات بین‌المللی تحریم شود ولی باید توجه داشت که همین الآن هم هسته معاملاتی جدید بورس ما دچار مشکل است و بیش از این نمی‌توان انتظار خراب شدن اوضاع را داشت.  

وی افزود: تحریم‌های جدید علیه کشور و بورس ایران بیشتر از اینکه تأثیر واقعی در بورس بگذارد، تاثیر روانی خواهد داشت و حتما در کوتاه‌مدت باعث افت در حجم و ارزش معاملات خواهد شد اما انتظار تأثیر جدی در بلندمدت نمی‌رود.

تکلیف برخورد با متخلفان حقوقی چه می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره برخورد با متخلفان حقوقی بازار سرمایه در طول معاملات این بازار عنوان کرد: بازار بورس، بازار قند و شکر نیست که برخورد تعزیراتی با سرمایه‌گذاران آن بشود و همین سهامداران حقوقی هم یک ذی‌نفعانی دارند که باید به آن‌ها هم در بازار سرمایه اهمیت داده شود و نباید هیچکدام از سرمایه‌گذاران بورس را نادیده گرفت و برخوردکنندگان با اینگونه سهامداران باید بدانند که اگر در بخش‌های دیگر اقتصادی مشکلی با دستور حل می‌شد، در بورس هم شاهد حل شدن مشکلات از این طریق بودیم.  

سوری در پایان تصریح کرد: باید در مقابل به این نکته توجه داشت که اگر کسی قصد بر هم زدن ساختار بورس را دارند، متوقف شوند و باید به مالکیت ارزش قائل شد و نباید دخالت‌های بی‌مورد در معاملات انجام شود اما برخوردهای قضایی هم یک مشکل جدید را به بازار ما اضافه خواهد کرد و برخوردهای حاکمیتی نباید در مورد بورس معطوف به شاخص باشد.

۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 7234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha