قبل از صادرات نیاز داخل به فولاد تامین شود/ «بهین‌یاب» بهینه عمل نمی‌کند!

یک کارشناس اقتصادی گفت: شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند و آن‌ها را از طریق بازار سیاه به فروش می‌رسانند، می‌بایست با جریمه‌های سنگین مواجه شوند.

به گزارش رادار اقتصاد سید مصطفی صفاری؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه بورس کالا یک محل شفاف برای معامله انواع محصولات فولادی است، گفت: اگر محصولات فولادی در جایی خارج از بورس کالا خرید و فروش شوند، بازار سیاه رونق و عمق بیشتری پیدا خواهد کرد و همین امر موجب التهاب و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ضرورت تأمین بازار داخل در شرایط ممنوعیت واردات برخی کالاها، افزود: ممنوعیت واردات مواد مورد نیاز صنایع پایین دستی فولاد مانند خودرو و لوازم خانگی، تقاضای ورق‌های فولادی را به دلیل افزایش تقاضای داخلی، بالا برده است؛ بنابراین صادرات محصولات فولادی باید پس از تأمین نیاز بازار داخل در دستور کار قرار گیرد.

صفاری در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد در حال‌حاضر ۳ برابر عرضه ورق‌های فولادی، تقاضا در کشور وجود دارد و عرضه آن‌چنان که باید و شاید افزایش پیدا نکرده است.

کارشناس صنعت فولاد با اشاره به بخشنامه اخیر ستاد تنظیم بازار برای ساماندهی اوضاع آشفته بازار فولاد اظهار داشت: وزارت صمت برای نظارت و ساماندهی بازار فولاد می‌بایست اطلاعاتی از قبیل شناسایی خریدار و فروشنده را در اختیار داشته باشد تا بتواند بر چرخه محصولات فولادی از تولید مواد اولیه تا فرآورده‌های نهایی نظارت داشته باشد.


وی ادامه داد: زمانی که قیمت ارز بالا رفت، صادرات برای تولیدکنندگان جذابیت بسیاری پیدا کرد. به طوری‌که از سال قبل تا به حال، سود حاصل از صادرات محصولات فولادی ۲ برابر شده است. به همین دلیل مسئولان در صدد تدوین بخشنامه‌ای برای تأمین نیاز بازار داخلی فولاد برآمدند.

بهین‌یاب بهینه عمل نمی‌کند!
صفاری با انتقاد شدید از عملکرد سامانه بهین یاب، گفت: متاسفانه در حال‌حاضر سامانه بهین‌یاب، بهینه عمل نمی‌کند. اخیرا کمیته‌ای متشکل از انجمن فولاد و وزارت صمت تشکیل شده است تا ظرفیت واقعی بهین یاب را برای صنایع مختلف مجدد مورد ارزیابی قرار دهند.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به ضرورت برخورد با متخلفانی که از عرضه محصولات خود در بورس کالا جلوگیری می‌کنند، افزود: شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند و آن‌ها را از طریق بازار سیاه به فروش می‌رسانند، می‌بایست با جریمه‌های سنگین مواجه شوند و یا تأمین مواد اولیه آن‌ها را محدود کرد تا از رونق بازار سیاه کاسته شود.

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha