قانونی شدن اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی بعید است!

یک اقتصاددان گفت: تبدیل به قانون شدن اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی بسیار بعید به نظر می‌رسد و راه‌های دیگری وجود دارد که به واسطه آنها به مصرف کننده‌ها زیان وارد نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  ایبِنا، بر اساس طرح تامین کالای اساسی مجلس، دولت مکلف است برای ۶٠ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ ۱۲۰هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول و مبلغ ۶۰هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مورد نظر طی ۶ مرتبه برای تامین کالای اساسی و ضروری اقدام نماید. ‏همچنین با الحاق یک ماده به این طرح، مقرر شد مبلغ ۲۵هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، تامین اجتماعی، صندوق فولاد و غیرعضو هیات علمی دانشگاه‌ها و همچنین تامین مسکن محرومان هزینه شود.

اما ۲۴ آبان ماه این طرح به دلیل بار مالی از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت، ولی مجلس منابع جدیدی مانند اخذ مالیات از تراکنش‌ها و گمرک را مطرح کرد.

ایرج توتونچی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در رابطه با اخذ مالیات از تراکنش‌ها در گفت‌ و گو با ایبِنا گفت: چنین طرحی بدون مطالعه در حال صورت گرفتن است و بسیار بعید به نظر می‌رسد که به قانون تبدیل شود. راه‌های دیگری وجود دارد که به واسطه آنها زیان به مصرف کننده‌ها وارد نمی‌آید.

وی در ادامه توضیح داد: بانکداری و ربا با سفته‌بازی یک رابطه متقابل دارند، به این معنا سفته‌بازی باعث ایجاد بهره می‌شود و بهره هم سفته‌بازی را تولید می‌کند. یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند به راحتی با اضافه کردن یا اجرا مالیات دریافت کند، همین کارگزاران بورس است.

این استاد دانشگاه در این خصوص تاکید کرد: کارگزاران بورس در کنار آنکه از تعداد کمی برخوردار هستند، منابع درآمدی فوق‌العاده زیادی دارند. به طور نمونه در خرداد سال ۹۹ حدود سه یا چهار ماه گذشته یکی از این کارگزاران در همان ماه ۵۶۲ میلیارد تومان (رقم را کمتر گفتم) درآمد داشته است.

توتونچی در این رابطه اظهار داشت: چنانچه در این بخش رقمی معادل ۲۰ درصد مالیات هم تعیین شود و هم دولت کسب درآمد می‌کند و هم اینکه کوچکترین ضرری به مردم وارد نمی‌شود.

این اقتصاددان در اینباره تصریح کرد: مالیاتی که مجلس عنوان کرده رقم کمی را در بر می‌گیرد، ولی ۸۵ میلیون جمعیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، در حالی که تعداد کارگزاران بورس حداکثر ۲۰ سازمان و تشکیلات هستند و چنانچه مالیات را از آنها دریافت کنند هم رقم خوبی به دست می‌آید و هم عدالتخواهانه است.

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 7136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha