تفکیک کارتهای بازرگانی برای تسهیل واردات عادلانه نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تفکیک کارت‌های بازرگانی تجاری و تولیدی برای استفاده از تسهیلات واردات در مقابل صادرات عادلانه نیست.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد لاهوتی امروز در هفدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: واردات کشور نیازمند ارز صادراتی است و اگر شرایط برگشت ارز صادراتی تسهیل نشود، اتفاقاتی که طی ۴ ماه گذشته رخ داد، مجدد تکرار می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صدور بخشنامه‌ای در ۲۳ تیرماه ۹۹ اظهار داشت: این بخشنامه صادره از سوی بانک مرکزی تولید و صادرات را با مشکل مواجه کرد، لذا علیرغم همه موضوعات مطرح شده و پیش بینی‌ها  توسط اتاق‌های بازرگانی؛ اصلاحات با تاخیر صورت گرفته و  علیرغم گذشت دو هفته از زمان ابلاغ، کماکان انتقال کوتاژهای صادراتی با مشکل روبروست و روان نیست. 

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لیست اعلامی از سوی معاونت امور صنایع وزارت صنعت برای واردات در مقابل صادرات گفت: اعلام شده که در این فهرست بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار  از محل ارز صادرات امکان استفاده از این بخش را دارد ، لذا اگر رقم میزان صادراتی که در مقابل این بخش قرار داده شده  اعلام شود، بهتر می‌توان بررسی کرد که آیا عرضه ارز صادراتی مازاد بر این نیاز است یا کمتر از این نیاز است که در هر صورت تاثیر را بر قیمت، تقاضا و عرضه خواهد داشت.

لاهوتی در ادامه  با انتقاد از تفکیکی که به صورت نانوشته اخیرا در بین دستگاه های حاکمیتی بین کارت های بازرگانی تولیدی و غیر تولیدی اعمال می شود، بیان داشت: با این تفکیک عملا کارت‌های بازرگانی غیر تولیدی یا بازرگانان  به رسمیت شناخته نمی‌شوند و با هر تصمیمی که گرفته می‌شود، کارت‌های بازرگانی غیر تولیدی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. 

وی افزود: براساس گزارش‌های واصله کماکان واردات در مقابل صادرات برای کارت های غیر تولیدی با مشکل مواجه است و واگذاری ارز صادراتی با مشکل مواجه است و از آنجا که قانون تجارت هیچ تفکیکی برای این دو قائل نشده است، عملا این موضوع نفی انجام تکالیف قانونی دستگاه ها است و این تبعیض از دیدگاه ما ناروا است. 

لاهوتی بیان داشت: بهتر است  فهرست که بر مبنای آن استفاده از ارز صادراتی برای واردات مجاز است بر روی سایت وزارت صمت قرار گیرد تا در زمان ثبت سفارش مشخص باشد که چه کالاهایی اجازه استفاده از ارز صادراتی را ندارند. 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در حوزه تجارت، قطار تجارت  به ریل اصلی خود بازگشته است و تجارت به دست متولی سپرده شده است، گفت: امیدواریم دو گانگی سیاست‌های ارزی در ماه‌های گذشته و سال گذشته کاهش یابد، اما با این حال وزارت صمت باید تلاش کند تا با تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز به مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین شود و قیمت‌های بازار متعادل شود.

انتهای پیام/

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 7049
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha