روش‌های پیشگیری و درمان کرونا از طریق طب سنتی از زبان حکیم خیراندیش

متخصص طب سنتی آخرین روش‌های پیشگیری و درمان کرونا از طریق طب سنتی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، حسین خیراندیش متخصص طب سنتی امروز در نشست خبری با عنوان دستاوردهای طب سنتی در پیشگیری و درمان کرونا و سایر بیماری‌ها با اشاره به درگیر شدن کشورهای مختلف جهان با کرونا اظهار داشت: ما موج اول را پذیرایی کردیم و در معرض موج دوم کرونا هستیم. ویروس علائمی داشت که شبیه این قبلا چنین پدیده‌ای در دنیا وجود داشته است و راه های پیشگیری و کنترل آن وجود دارد و تنها اسم آن متفاوت است و ما توانسته‌ایم و می‌توانیم با استفاده از نتایج طب سنتی در مواجه با آن اقدام کنیم. 

وی با بیان اینکه کشور چین به عنوان اولین پذیرنده ویروس کرونا از ظرفیت‌های طب سنتی در مواجه با آن استفاده کرده است گفت:‌ در این کشور ۵۵۰ هزار متخصص طب سنتی در داخل و ۶۰۰ هزار متخصص طب سنتی در خارج وجود دارد و اینکه چین به سرعت این موضوع را جمع کرد، یعنی اینکه روش درمانی این کشور قابل اقتباس است. در نتیجه ما نیز در این خصوص ادعایی داریم چرا که کارشناسان دیگر کشورها اعتقاد دارند طب سنتی ایران از متخصصان طب سنتی چین توانمندتر هستند و حتی خود کارشناسان چینی نیز گفته‌اند ما در هر درمانی که موفق نباشیم به طب سنتی ایران مراجعه می‌کنیم. 

خیراندیش با اشاره به خروجی پیشگیری و درمان کرونا  از طریق طب سنتی در ایران خاطرنشان کرد: این پروژه دو بخش دارد که یکی مربوط به رفتار و تغییر در سبک زندگی است و یک بخش نیز طیف دارویی است که با توجه به ویژگی‌های خاص آن اگر به کار گیریم به درمان می‌رسیم البته انتظار مردم این است که یک داروی خاصی به آنها بدهیم چرا که طب کلاسیک اینطور مردم را عادت داده اما باید بگوییم یک داروی خاص نیست.

وی اضافه کرد: به تناسب بیمار و اینکه در کدام موقعیت جغرافیایی، طبقه سنی و... قرار دارد، دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلا مانند زنجبیل در شمال عوارضی نشان نمی‌دهد اما در یزد عوارض می‌دهد و... بنابراین متناسب با موقعیت جغرافیایی، طبیب بیماری و ویروس را کنترل می‌کند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه ویروس کرونا  با زمینه سرد وارد بدن می‌شود و اندام‌ها و افراد سردمزاج را درگیر می‌کند، گفت:‌این ویروس در محیط سرد بیشتر توسعه پیدا می‌کند و هر اندامی که زمینه گرمی داشته باشد، علائم بیماری در آنها متفاوت و کمتر است، در حالی که ریه مغز و قلب با زمینه سردی را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه روزهای ابتدایی شروع کرونا این ویروس بیشتر افراد شصت سال به بالا را درگیر می‌کرد بیان داشت: البته افراد زیر شصت سال نیز بعدا درگیر شدند اما بیشتر در افراد سردمزاج و شرایط سرد بروز می‌کند، در نتیجه این افراد باید مواظب خود باشند به طوری که حتی درد عضلانی شدید در افراد سردمزاج بیشتر است، اما در افراد گرم‌مزاج این درد کمتر و بیشتر با گزش و خارش است. 

متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه باید افراد گرمای بدن خود را حفظ کنند، یادآور شد: این بیماری در افرادی که دارای استرس شدید بوده و در زمان استرس غذای سرد مصرف می‌کنند بیشتر درگیر می‌کند در نتیجه باید گفت مجموعه ادعاهای درمانی ارائه شده در طب سنتی درست است البته ممکن است در روند و سرعت درمان کم و بیش این موضوع وجود داشته باشد و به تناسب شرایط افراد و موقعیت، سرعت آن کم و زیاد باشد، ضمن اینکه چند دارو از این مجموعه جواز تولید را گرفته و وزارت بهداشت نیز آن را اعلام کرده است. 

وی با اشاره به شیوع گسترده کرونا در کشور ابراز داشت: اکنون با توجه به موج عظیم ویروس در جامعه مجبور هستیم رفتارها و داروهایی ارائه بدهیم که برای عموم مردم مؤثر باشد و بتوانند همه از آن استفاده کنند و با توجه به اینکه در حوزه رفتاری، کار تقریبا مشخص و مؤثری انجام نشده، ما بیشتر در این حوزه تأکید داریم. البته بر روی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و استفاده از ماسک نیز تأکید داریم. 

خیراندیش با بیان اینکه تقویت بدن بسیار مهم و مؤثر است، خاطرنشان کرد: طب سنتی به رفتارها توجه دارد چه در حوزه مقابله و پیشگیری و چه در درمان این ویروس و یکی از نکات  مهمی است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم و این موضوع توسط ابوعلی‌سینا نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. 

وی با اشاره به موضوع مورد تأکید ابوعلی‌سینا یادآور شد: می‌گوید هر گاه در سالی فصول تفاوت فاحشی نداشته باشد یعنی دمای بهار، زمستان و پاییز به هم نزدیک باشد، آن سال، سال بدشگونی خواهد شد و اگر بیماری پدید بیاید ماندگار می‌شود، در حالی که آن سال برای همه ما همه سالهاست چرا که ما تابستان را با کولر خنک می‌کنیم و زمستان را با بخاری خانه را گرم نگه می‌داریم و این امر موجب ضعیف شدن بدن می‌شود و با گرمایی که در زمستان ایجاد می‌کنیم زمینه تقویت گوارش و ریه را از بین می‌بریم زیرا اگر ریه قوی شد می‌تواند با تنفس آلوده مقابله کند. 

خیراندیش اضافه کرد: ما خانه را چنان گرم می‌کنیم که غذای سردی مانند سالاد برایمان دلپذیر می‌شود و این کار اشتباهی است. آنهایی که این رفتار طبیعی را مورد توجه قرار داده و تحمل کرده‌اند، بدنشان قوی شده چرا که براساس گفته ابوعلی‌سینا مردم مناطق سردخیز قوی‌تر از مردم مناطق گرمسیر هستند بنابراین توصیه می‌کنیم وقتی وارد فصل زمستان شدیم دمای خانه را بالا نبریم و این دما باید از دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه بیشتر نشود. 

این متخصص طب سنتی با اشاره به روش‌های پیشگیرانه و مؤثر در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیان داشت: خواب ابتدای شب بسیار مهم است. استفاده از غذای به موقع و کم و استفاده از مقداری نمک ابتدا و بعد از غذا بدن را ایمن و قوی می‌کند و استعداد پذیرش ویروس را به حداقل می‌رساند. 

وی با اشاره به انجام حجامت در پیشگیری از بیماری‌ها یادآور شد: در یکصد سال گذشته حجامت حذف شد و مردم را مستعد پذیرش بیماری‌ها کرد، اما حجامت و بادکش مورد تأکید است و بسیار مهم بوده و ما می‌توانیم روزی دوبار به مدت پانزده دقیقه بادکش را انجام دهیم، ضمن اینکه در شرایط درگیری دستگاه تنفسی، استفاده از نعناع به صورت آش و غذا و استفاده از سبزیجاتی مانند پیازچه، نعناع، ترخون در سوپ بسیار مؤثر بوده ضمن اینکه استفاده از لیمو، آب پرتقال و آب سیب ترکیبی جدی و مهم در مواجهه با ویروس‌هاست. 

خیراندیش اضافه کرد: لیمو می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، همچنین می‌توانیم از عرق نعناع یا اسانس آن، سیاه‌دانه که به صورت خشک یا ترکیبی با عسل استفاده کنیم و برای درمان تب احتمالی کرونا این بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به مؤثر بودن استنشاق عسل و آب نمک برای رفع اختلال بویایی ناشی از ابتلا به کرونا اظهار داشت: در محیطی که گردش هوا وجود دارد، اطراق کردن بسیار مهم است. همچنین باید سر و تن خود را به خصوص از تغییر محیط و جابجایی از گرما به سرما مورد توجه جدی قرار داده و آن را گرم نگه داریم یعنی از کلاه استفاده کنیم. 

این متخصص طب سنتی با توجه به تجارب طب سنتی متکی به تجربه چندهزار ساله در درمان است اظهار داشت: باید به این موضوع اعتماد کنیم چر که طب سنتی خود روش و سیستمی دارد و به اصطلاح می‌گوید «لعنت به کسی که نسخه تجربه‌نشده‌ای بنگارد» در نتیجه ما ۳۵ سال است که طب سنتی را در ایران اجرا می‌کنیم و تنها باید این روش‌های درمانی را با شرایط فعلی به روز کنیم. 

وی با بیان اینکه روش‌های درمانی طب سنتی در درمان بیماری‌های مختلف مؤثر است متذکر شد: اینکه تک‌تک نسخه‌های ما آماده بوده و از کانالهای آزمایش عبور کند هنوز اینطور نیست و ۱۰ تا ۲۰ هزار ایده مطرح می‌شود تا نمره خود را دریافت کند، در نتیجه در شرایط فعلی همین چهار داروی ارائه شده در طب سنتی که مورد تأئید وزارت بهداشت قرار گرفته ارائه شده است. 

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
کد خبر: 7048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha