بایدن: در صورت عدم کناره گیری ترامپ، مردم بیشتری جان می‌بازند

نامزد مدعی پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در یک سخنرانی پیرامون وضعیت اقتصادی آمریکا در دوران شیوع کرونا، تأکید کرد که در صورت عدم کناره گیری ترامپ از قدرت، شمار بیشتری از مردم جان می‌بازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان ان، «جو بایدن» نامزد دموکرات و مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا و «کاملا هریس» گزینه وی برای سمت معاونت از شهر «ویلمینگتون» ایالت دلاور در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا در دوران شیوع کرونا سخنرانی کردند.

در ابتدای این سخنرانی، کاملاً هریس گفت: «ما همگی می‌دانیم که این همه گیری کرونا و این رکود به شدت به رنگین پوستان لطمه زده است. سیاهپوستان آمریکا و لاتین تبارها سه برابر بیشتر از سایر گروه‌ها به این بیماری مبتلا شده و احتمال بیشتری وجود دارد که در اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند. بومیان آمریکا نیز چهاربرابر بیش از سایر گروه‌ها احتمال دارد که در بیمارستان بستری شوند. و ماه گذشته، نرخ بیکاری برای سیاهپوستان آمریکایی تقریباً دو برابر سایر گروه‌ها بود».

هریس در ادامه افزود: «ما همواره در مورد تأثیری که این همه گیری بر کل اقتصاد ما گذاشته، گفتگو کرده ایم، از ۵۰۰ شرکت موجود در فهرست فورچون تا کسب و کارهای بسیار کوچکی که بسیاری از گروههای اقلیت به آن متکی هستند».

این در حالی است که اوایل روز دوشنبه، هریس و بایدن از سوی گروهی از مدیران اجرایی شرکتها از جمله شرکتهای مایکروسافت، و تارگت و گپ، و رهبران اتحادیه‌ها خلاصه گزارشات اقتصادی دریافت کردند.

معاون بایدن همچنین از آغاز یک کنش واقعی برای مهار ویروس، نجات جان انسان‌ها و همچنین مقابله با این همه گیری سخن گفت و خاطرنشان کرد که «راه پیش رو آسان نخواهد بود».

این اظهارات هریس درست در زمانی ایراد می‌شود که ایالات متحده با افزایش موارد ابتلاء به بیماری کرونا روبروست و روز یکشنبه شمار مبتلایان در این کشور از مرز ۱۱ میلیون نفر گذشت. در واقع با توجه به افزایش یک میلیون نفری مبتلایان ظرف تنها شش روز، ایالات متحده آمریکا هم اکنون سریع‌ترین نرخ افزایش مبتلایان را از آغاز همه گیری کرونا تجربه می‌کند.

در ادامه این سخنرانی دو نفره، جو بایدن با عالی خواندن اخبار مربوط به اثرگذاری بیش از ۹۰ درصدی واکسن‌های ساخته شده توسط دو شرکت داروسازی «مُدرنا» و «فایزر» برای پیشگیری از کرونا گفت: «با این حال، تولید واکسن و واکسیناسیون دو موضوع متفاوت هستند».

این نامزد مدعی پیروزی در رقابتهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد رهبران کسب و کارها و عرصه تجاری که روز دوشنبه با آنها صحبت کرده است، با این موضوع موافقت کردند که هرچه زودتر تیم وی به طرح توزیع واکسن دولت ترامپ دسترسی پیدا کند، «عبور آرام از این مرحله گذار زودتر اتفاق خواهد افتاد».

جو بایدن در این سخنرانی برنامه خود برای بازسازی اقتصاد آمریکا را بطور خلاصه تشریح کرد و اظهار داشت: «اکنون زمان آن رسیده است که به کار و فعالیت پاداش دهیم، نه فقط به ثروت در آمریکا. ما می‌خواهیم یک ساختار مالیاتی عادلانه داشته باشیم تا تضمین کند ثروتمندان و شرکتها سهم منصفانه خود را می پردازند».

معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در دولت «باراک اوباما» همچنین گفت که برنامه اقتصادی وی «میلیونها فرصت شغلی با دستمزد خوب» را در بخش تولیدی، تکنولوژی و سایر صنایع ایجاد خواهد کرد.

بایدن گفت: «از خودروها گرفته تا اجناس موجود در انبار، ما [جنس] آمریکایی می خریم. و با شرکتهایی که محصولات خود را در داخل آمریکا تولید نمی‌کنند، هیچ قرارداد دولتی منعقد نخواهد شد».

این نامزد دموکرات همچنین با اذعان به خسارت اقتصادی وارده ناشی از شیوع کرونا خطاب به مردم آمریکا گفت که این فرصتی برای ایالات متحده است تا «قدرتمندتر» و «انعطاف پذیرتر» از گذشته از میانه این همه گیری برخیزد.

این نامزد دموکرات رقابتهای ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی روز دوشنبه خود هشدار داد که در صورت عدم همراهی دولت دونالد ترامپ با روند انتقال آرام قدرت، به ویژه در حوزه برنامه توزیع واکسن، «تعداد بسیار بیشتری از مردم آمریکا جان خواهند باخت».

بایدن در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم همراهی ترامپ با روند انتقال قدرت چه رخ خواهد داد، گفت: «اگر همکاری نکنیم، مردم بیشتری جان خود را از دست می دهند».

وی در ادامه افزود: «اگر مجبور شویم تا بیستم ژانویه (۲۰۲۱) صبر کرده و سپس برنامه ریزی [برای توزیع واکسن] را آغاز کنیم، یک ماه عقب می افتیم… بنابراین لازم است که این برنامه ریزی انجام شود و همکاری وجود داشته باشد. همین حالا و با [حداکثر] سرعتی که می‌توانیم آن را انجام دهیم».

بایدن همچنین با اشاره به گفتگوی خود با شماری از قانونگذاران جمهوریخواه گفت که بابت وضعیت دشواری که رئیس جمهور آمریکا برای آنها بوجود آورده است، با این قانونگذاران اظهار همدردی می‌کند و گفت که امیدوار است رئیس جمهور ترامپ تا پیش از روز بیستم ژانویه نسبت به این موضوع به آگاهی بیشتری دست یابد».

شایان ذکر است که روز جمعه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده اعلام کرد که شمار بیماران بستری شده در میان سیاه پوستان، لاتین تبارها و بومیان آلاسکا و آمریکا در مقایسه با آسیایی تباران و سفیدپوستان بطور چشمگیری بالاتر است. همچنین نرخ بیماران بستری شده در میان افراد سیاه پوست و لاتین تبار چهاربرابر بیشتر از سفیدپوستان است.

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
کد خبر: 7038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha