چرا قیمت سیمان افزایش یافت؟/شرکت‌های سیمان برای عرضه مستقیم به مصرف‌ کننده و انبوه ساز هیچ مشکلی ندارند/جواز ساخت بیاورید سیمان فله ای بگیرید!

درحالی قیمت ساخت وساز در کشور افزایش یافته است که برخی معتقدند افزایش قیمت سیمان موجب بالارفتن قیمت ساخت و ساز در کشور شده است؛ مسئولان صنعت سیمان کشور معتقدند تاثیر قیمت سیمان در ساخت وساز نسبت به قیمت فولاد بسیار ناچیز است.

 گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۱۹ مهر ماه سال جاری بود که رسانه ها به نقل از دبیر انجمن سیمان اعلام کردند قیمت سیمان پاکتی گران شد. خبرنگار رادار اقتصاد به منظور شفاف سازی با مسئولان انجمن سیمان کشور تماس گرفت که در نهایت مشخص شد «سیمان گران نشده بلکه پاکت سیمان گران شده است!»؛ فعالان صنعت سیمان به خبرنگار رادار اقتصاد گفتند قیمت سیمان پاکتی به دلیل گران شدن پاکت سیمان افزایش یافته است و قیمت سیمان فله بدون تغییر مانده است.

در آن زمان قیمت هر پاکت سیمان بدون احتساب هزینه دستمزد دو هزار تومان بود این در حالی است که کمتر از یک ماه می‌گذرد و دوباره قیمت هر عدد پاکت سیمان دو برابر افزایش یافته و با قیمت چهار هزار تومان به دست تولیدکنندگان سیمان می‌رسد.

*یک تن سیمان فله ۲۲۰ هزار تومان

برای ملموس شدن موضوع باید بگوییم یک تن سیمان به ۲۰ عدد پاکت ۵۰ کیلویی نیاز دارد که قیمت هر پاکت ۴ هزار تومان است بنابراین قیمت پاکتها بدون احتساب هزینه کارگری که این پاکت ها را پر می کند ۸۰ هزار تومان است. البته هزینه دست مزد هم چیزی حدود ۱۰ هزار تومان است بنابراین قیمت پاکتها حدود ۹۰ هزار تومان خواهد شد. بنابراین تفاوت قیمت یک تن سیمان فله با یک تن سیمان پاکتی حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.

بنابراین چنانچه فردی یک تن سیمان فله‌ای بخواهد قیمت آن ۲۲۰ هزار تومان تمام می‌شود اما قیمت یک تن سیمان پاکتی ۳۱۰ هزار تومان است.با این شرایط بهتر است بگوییم اگر سیمان می خواهید خودتان پلاستیک بیاورید و از کارخانه سیمان فله بگیرید.

این موضوع موجب می شود که سوالی به ذهن متبادر شود که آیا فروش سیمان به خرده فروشی ها به دلیل این افزایش قیمت کاهش یافته است که دبیر انجمن سیمان می گوید  فروش سیمان از سوی کارخانه‌ها به بازار متوقف نشده است. علی رغم اینکه امسال ساخت و ساز افزایش نیافته است اما طبق آمارها عرضه سیمان به کل کشور از سوی کارخانه‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد بیشتر شده است.

*هرتن سیمانی پاکتی ۴۰ تومان گران شد

محمود رضایی عضو انجمن انبوه سازان به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید نرخ سیمان پاکتی نسبت به هفته گذشته گران‌ شده است به طوریکه قیمت هر تن سیمان ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انبوه سازان سیمان را به صورت پاکتی خرید می کنند یا فله گفت: انبوه سازان سیمان را به صورت فله خرید می کنند.

عضو انجمن انبوه سازان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رادار که پرسید پس چرا قیمت مسکن و ساخت و ساز افزایش یافته است گفت:  قیمت سیمان در ساخت و ساز بسیار ناچیز است و عمده هزینه ساخت وساز مربوط به فولاد است.

رضایی تصریح کرد: در افزایش قیمت ساخت و ساز  عوامل دیگری مانند تزئینات داخلی سهم زیادی را در قیمت تمام‌ شده ساختمان به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، دستمزد کارگر هم در این زمینه موثر است بنابراین نمی‌توان از سیمان به‌عنوان عامل مهم در تعیین قیمت مسکن نام برد.

وی ادامه داد: گرانی مسکن تا جایی پیش رفته که فعلاً این بازار در رکود بی‌سابقه قرار گرفته است زیرا با نرخ‌های کنونی کمتر خریداری به سمت معاملات بازار مسکن می‌آید.

رضایی خاطرنشان کرد: در قیمت مسکن آهن آلات و میلگرد  نقش تعیین کننده تری نسبت به سیمان دارند  بنابراین نباید تمام کاسه کوزه ها را بر سر سیمان خراب کرد.

به گفته این انبوه ساز تاثیر قیمت سیمان در ساخت و ساز نسبت به آهن آلات یک به ۱۰ است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان دنبال خروج سیمان از بورس کالا هستند تا قیمت ها کاهش یابد گفت: انبوه ساز سیمان مورد نیاز را از کارخانه تحویل می گیرد و مسئله افزایش قیمت سیمان بیشتر مربوط به سیمان های پاکتی است که در این زمینه دلالی زیادی انجام می شود بنابراین برای انبوه ساز فرقی نمی کند که سیمان را خارج از بورس خریداری کند یا از طریق بورس که صد البته خرید از بورس شفاف تر است.

*جواز ساخت بیار سیمان فله ببر

امیر عباس حسینی کیا عضو  انجمن صنعت سیمان  به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید علی رغم گرانی سیمان پاکتی اما  شرکت‌های سیمان برای عرضه مستقیم به مصرف‌ کننده و انبوه ساز  هیچ مشکلی ندارند و یک سازنده ساختمان می‌تواند با جواز ساخت هر میزان که سیمان بخواهد از کارخانه باقیمت مصوب خریداری کند.

وی ادامه داد: عرضه مستقیم سیمان به انبوه ساز موجب می شود تا دست دلال از این وسط کوتاه شود. اگر برای نظام توزیع، مدلی طراحی شود کارخانه‌ها نیز تشویق به مشارکت در نظام توزیع می‌شوند که نتیجه آن از بین رفتن اختلاف قیمت‌ خواهد بود.

حسینی ادامه داد: دلالان با کسب سود غیرعادلانه از تجارت سیمان، جدا از مشکلاتی که برای متقاضیان به وجود می‌آورند منجر به ورشکستگی کارخانه‌ها و مصالح‌فروشی‌ها می‌شوند درصورتی‌که با عرضه مستقیم این محصول از تولید به مصرف‌ و حذف واسطه‌ها تا میزان زیادی می‌توان مشکل گرانی سیمان را رفع کرد.

علی رضایی مدیرعامل یکی از شرکت های تولید کننده سیمان و عضو انجمن سیمان کشور نیز می گوید صنعت سیمان با توجه به دستوری بودن قیمت‌ها از  افزایش یا کاهش قیمت دلار تاثیر چندانی نمی‌گیرد اما وقتی قیمت ارز افزایش می یابد  قیمت پاکت نیز بالا می رود و این مسئله موجب گران شدن قیمت سیمان پاکتی خواهد شد.

وی  با بیان اینکه رزم حسینی با آمدنش به وزارت صمت اقدامات خوبی را انجام داده است گفت: رزم حسینی نگاه مثبتی به بورس و عرضه سیمان در بورس دارد که این موضوع می تواند برای صنعت سیمان مفید باشد.

*تعدادبالای کارخانه سیمان به دلیل نهضت سد سازی در کشور

رضایی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۸۰ شرکت تولیدکننده  سیمان در کشور وجود دارد گفت:  مهمترین معضل صنعت سیمان قیمت گذاری دستوری است که این موضوع ضربه سنگینی به تولید کننده می زند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این تعداد کارخانه تولید سیمان در کشور وجود دارد گفت: در اوایل دهه ۸۰ به یکباره نهضت ساخت سد در کشور شروع شد و کشور در آن سالها وارد کننده سیمان بود به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند مجوز کارخانه تولید سیمان بدهند از طرف دیگر معادن جدیدی کشف شدند که کارخانه های سیمان می توانست به ارزش افزوده این معادن کمک کند.

رضایی در پاسخ به این سوال که سهم صنعت سیمان در افزایش قیمت مسکن چه میزان است گفت: سهم سیمان در ساخت و ساز بسیار ناچیز است اما در عوض بیشترین سهم را صنعت فولاد دارد و اگر این روزها می بینیم قیمت ساخت وساز افزایش یافته است به این دلیلی است که قیمت فولاد به حدود کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده است اما یک تن سیمان قیمتش ۲۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه سیمان صنعت بسیار ارزشمندی است، اما سهم آن در صنعت ساخت و ساز کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: دولت با دیدگاه خود اقدام به قیمت‌گذاری این محصول می‌کند تا بتواند بازار را کنترل کند، اما نه بازار کنترل می‌شود و نه این ارزان‌فروشی منفعتی برای مصرف کننده دارد.

انتهای پیام/

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 7011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha