مسئله قیمت نهاده حل نشود در امنیت غذایی به مشکل می خوریم

نائب رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس گفت: اگر قیمت کود فسفاته محصولات کشاورزی همین طور افزایش پیدا کند این مسئله می‌تواند به محصولات استراتژیک کشاورزی آسیب وارد کرده و نهایتا کشاورز را به سمت کشت محصولات غیر استراتژیک و فانتزی سوق دهد.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلال محمودزاده  با اشاره به چاره‌اندیشی در زمینه افزایش قیمت کود و سموم محصولات کشاورزی گفت: قیمت کود شیمیایی محصولات کشاورزی ۱۰ برابر شده است و این یعنی کود شیمیایی در هر کیلو هزار درصد افزایش داشته است.

این نماینده مجلس با اشاره به ورود کمیسیون متبوع خود به مقوله افزایش قیمت کود شیمیایی کشاورزی اظهار داشت: دولت در این زمینه اذعان دارد که نمی‌تواند ارز کود شیمیایی محصولات کشاورزی را تأمین کند.

محمودزاده تأکید کرد: در حال حاضر ما در کود شیمیایی فسفاته کمبود داریم و بیش از ۹۰ درصد از کود فسفاته ما از خارج از کشور تأمین می‌شود.

نائب رییس کمیسیون «کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست» در مجلس ادامه داد: در حال حاضر کود فسفاته از کیسه‌ای ۵۰۰ تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در این بخش، مشکلات معطوف به تأمین ارز است. با این حال اگر قیمت کود فسفاته محصولات کشاورزی همین طور افزایش پیدا کند این مسئله می‌تواند به محصولات استراتژیک کشاورزی آسیب وارد کرده و نهایتا کشاورز را به سمت کشت محصولات غیر استراتژیک و فانتزی سوق دهد. بنابراین در این شرایط کشاورزان به سمت کشت گندم هم نخواهند رفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه می‌ارزد که ما ارز یارانه‌ای را به تأمین کود شیمیایی و سموم اختصاص دهیم،بیان داشت: چرا که ممکن است فرا روزی به واسطه این مشکلات گندم را با قیمت ۸ هزار تومان وارد کشور کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید نهاده های دامی را به قیمت مناسب در اختیار کشاورز قرار دهیم تأکید کرد: در صورتی تامین مایحتاج کشاورزان دیگر به واردات گندم احتیاج پیدا نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 6942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha