احتمال ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از ماه آینده

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور از احتمال بسیار بالای تمدید دوباره ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریای خرز خبر داد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی ذخایر، به قطع و یقین در جلسه بعدی اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر که یک ماه دیگر برگزار می‌شود صید تجاری ماهیان خاویای بار دیگر ممنوع خواهد شد.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ناصر کرمی راد با تاکید بر اینکه همچنان وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در شرایط بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: تا یک ماه آینده اجلاس بعدی کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر به صورت مجاز برگزاری می‌شود تا تصمیمات جدیدی در این حوزه گرفته شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ذخایر این ماهی در دریای خزر، به قطع و یقین ممنوعیت صید تجاری توسط کشورهای حاشیه دریای خزر دوباره تمدید خواهد شد.

کرمی راد در پاسخ به این پرسش که مدت ممنوعیت بعدی چقدر خواهد بود، گفت: مدت دو دوره ممنوعیت‌ گذشته 5 سال و در مجموع 10 سال بدون وقفه بود و پیش بینی ما این است که برای این دوره نیز 5 سال ممنوعیت در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان درباره آخرین وضعیت تولید ماهیان خاویاری در کشور نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده میزان تولید گوشت و خاویار ماهیان خاویاری در کشور با اندکی تاخیر در آذرماه برآورد و اعلام خواهد شد، اما با توجه به شرایط حاکم و کاهش تقاضا برای گوشت و خاویار پیش بینی ما کاهش برداشت و استحصال خاویار نسبت به اهداف پیش‌بینی شده است.

کرمی راد ادامه داد: تشدید تحریم‌ها همراه با شیوع کووید – 19 بازار صادراتی ماهیان خاویاری را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است که اثر خود را با کاهش برداشت محصول تولیدی نشان خواهد داد.

وی درباره میزان تولید گوشت و خاویار کشور در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته بیش از 2 هزار و 530 تن گوشت ماهی خاویار و 10 تن  600 کیلوگرم خاویار  از ماهیان پرورشی در کشور تولید شد.

کرمی راد ادامه داد: از این میزان تولید خاویار،‌ 3 تن آن به کشورهای هدف صادراتی در اروپا و امریکا و آسیا ارسال شد.

وی ارزش خاویار صادراتی در سال 98 را بیش از 2 میلیون دلار عنوان کرد.

به گفته کرمی راد؛ آمار اعلام شده مربوط به خاویاری است که از گمرک خارج شده و خروج این کالا از طریق چمدانی و مسافری نیز انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید گوشت و خاویار در رتبه‌های برتر دنیا قرار دارد، افزود: بر اساس آمار منبع رسمی فائو ( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در سال2018 ایران در تولید گوشت ماهیان خاویاری در رتبه چهارم بعد از روسیه قرار دارد و با توجه به برنامه ریزی‌ها، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های موجود در آینده نزدیک بی‌شک رتبه دوم تولید گوشت ماهیان خاویاری بعد از کشور چین را کسب خواهد کرد.

کرمی راد تصریح کرد: در حال حاضر در 21 استان کشور بیش از 130 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 6 هزار و  500 تن گوشت و 100 تن خاویار ایحاد و درحال فعالیت هستند که بیش از 80 درصد آنها از سال 1392به بعد احداث شده‌اند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور رتبه یک و دو تولید این محصول را متعلق به چین و ارمنستان عنوان کرد.

کرمی راد یادآور شد: به رغم آنکه چین در تولید خاویار ماهیان خاویاری نیز در رتبه یک جهان قرار دارد، اما ایران رتبه اول تولید با ارزش‌ترین و کیفی‌ترین خاویار پرورشی جهان، فیل ماهی(بلوگا) را در اختیار خود دارد.

انتهای پیام/

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 6892
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha