پیشنهاد فروش اعتباری مواد اولیه به جای بورس

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: دولت در شرکت‌های بزرگ خصولتی در حوزه فولاد که در قسمت لوازم خانگی و خودرو تاثیر دارد، فلزات رنگی و مواد شیمیایی پتروشیمی مثل پلی‌اتیلن که در هزینه‌های بسته‌بندی مواد غذایی روزمره مردم اثر دارد؛ فروش را اعتباری کند.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا کلاهی صمدی در مورد وضعیت کسب وکارها اظهار داشت: در کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی پیشنهاد مشخص داشتیم تا با برداشتن مشکلات تولیدی که ناشی از محدویت‌های تامین مالی و مشکلات سرمایه در گردش بود، حداقل قیمت‌ها ده درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت در شرکت‌های بزرگ خصولتی در حوزه فولاد که در قسمت لوازم خانگی و خودرو تاثیر دارد، فلزات رنگی و مواد شیمیایی پتروشیمی مثل پلی‌اتیلن که در هزینه‌های بسته‌بندی مواد غذایی روزمره مردم اثر دارد؛ فروش را اعتباری کند. با توجه به اینکه این شرکت‌ها در حوزه مواد اولیه، گاز، آب و برق از یارانه ملی استفاده می‌کنند و حاشیه سود بسیار بالایی دارند، در مقابل این همه امتیازی که اقتصاد ملی به آنها داده، فروش مواد اولیه را در بورس کالا اعتباری کنند.

کلاهی صمدی توضیح داد: یعنی فروش مواد اولیه صنعتی (فولاد، فلزات رنگی، مواد شیمیایی پتروشیمی) به جای بورس که درست عرضه نمی‌شود و بعضا هم با قیمت‌های بالاتری هم نسبت به قیمت جهانی عرضه می‌شود؛ بر اساس آیین‌نامه‌هایی که در وزارت صمت مدون است، با تخفیف روی قیمت‌های صادراتی و در مقابل LC داخلی، به صورت اعتباری به صنایع پایین‌دستی این شرکت‌ها عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: عملا چون این شرکت‌ها می‌توانند مواد اولیه خود را با شرایط بهتری تهیه کنند حجم تولید را بالا می‌برند و تخفیف هم می‌دهند که برای خود بازار ایجاد کنند. این تخفیف‌ها در نهایت به مصرف‌کننده برمی‌گردد و هم به خود دولت سود می‌رساند؛ چون بسیاری از مواد اولیه در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود بنابراین قیمت پروژه‌های عمرانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یک فرصت صادراتی خیلی خوب هم باز می‌شود چراکه بزرگترین مشکل‌ صادرکنندگان ما هزینه بالای تامین مالی در مقابل رقبای ترک و عربستانی است. اگر شرکت‌ها بتوانند صادرات بیشتری داشته باشند درآمد ارزی بیشتری به کشور وارد می‌شود و در کل تاثیر مثبتی در تولید ناخالص ملی و اقتصاد مردم دارد.

وی افزود: عرضه اعتباری مواد اولیه صنایع کشور می‌تواند تقویت شرکت‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش قیمت تمام‌شده کمک می‌کند که در مجموع به وضعیت اقتصادی مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند.

کلاهی صمدی تصریح کرد: این پیشنهاد چندین بار مطرح شده، همه می‌گویند ایده خوبی است اما مقابل لابی غول‌های خصولتی ساقط می‌شود. وزارت صمت و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری باید در این مورد اقدام کنند که می‌گویند ایده‌ خوبی است اما زورشان به غول‌های خصولتی نمی‌رسد.

انتهای پیام/

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 6889
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha