تائید پروازهای انسانی اسپیس ایکس از سوی ناسا / فضاپیما امروز راهی می‌شود

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس تنها چند روز پیش از پرتاب بعدی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی توانست تاییدیه پرواز انسانی ناسا را دریافت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در شرف پرتاب چهار فضانورد در اولین فضاپیمای تجاری انسانی است. این اولین ماموریت انسانی اسپیس‌ایکس نیست. دو فضانورد ناسا باب بهنکن و دوگ هارلی با فضاپیمای کرودراگون این شرکت تابستان به فضا پرتاب شده، به مدار زمین رفته و بعد از آن وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند. بعد از دو ماه اقامت و مطالعه در ایستگاه فضایی، این دو نفر با همان فضاپیما به زمین برگشته و به سلامت در دریا فرود آمدند.

اما تمام این ماموریت یک نسخه نمایشی در نظر گرفته شد که گامی مهم برای اسپیس‌ایکس به شما می‌رفت تا بتواند گواهینامه پرواز انسانی ناسا را دریافت کند. در نهایت ناسا اعلام کرد که کل سیستم پرواز اسپیس‌ایکس را برای پرواز فضایی انسان تایید کرده است.

این تصمیم نتیجه بررسی آمادگی پرواز توسط آژانس بود که در آن کارشناسان و مقامات به مدت دو روز موشک فالکون ۹، فضاپیمای کرودراگون، نرم افزارها و عملیات ماموریت اسپیس ایکس را بررسی کردند. این تاییدیه دقیقا چند روز قبل از برنامه پرتاب بعدی اسپیس ایکس رخ خواهد داد، به این شرکت اعطا شده است. شرکت اسپیس ایکس با قرار دادن کرودراگون جدید در موشک، در حال آماده سازی این ماموریت مهم و طولانی است. این ماموریت که کرو-۱ نام دارد، اولین ماموریت از شش ماموریتی است که شرکت موشکی ایلان ماسک قرار داد آن را با ناسا امضا کرده است.

کیتی لودر، مدیر برنامه‌های فضایی انسانی ناسا گفت: «مردم فکر می‌کنند که این تنها یک فضاپیمای معمولی است، اما این فضاپیماست، وسیله پرتاب به فضا! تمام عملیات ساخت آن روی زمین انجام شده و تعیین می‌کند که عملیات ماموریت شما چگونه پیش برود. تمام این موارد باعث می‌شود که خدمه ما به سلامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسند و به زمین برگردند. زندگی خدمه در دستان ماست و این مسئولیت بسیار مهمی است.»

اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد، فالکون ۹، امروز کرودراگون را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد کرد. مایک هاپکینز، ویکتور گلور، شانون والکر و سوچی ناگوچی چهار فضانوردی هستند که پس از پرتاب، حدود هشت ساعت و نیم بعد به ایستگاه فضایی می‌رسند، ۶ ماه در ایستگاه اقامت کرده و طولانی‌ترین سفر فضایی انسانی تاریخ آمریکا را رقم خواهند زد. این خدمه برای بازگشت به زمین نیز از کرودراگون که هنگام ورود فضانوردان به ایستگاه فضایی متصل می‌ماند، استفاده خواهند کرد.

از زمان آغاز برنامه شاتل فضایی نزدیک به ۴۰ سال پیش، این اولین باری است که ناسا به سیستم پرواز انسانی تاییدیه می‌دهد. این تصمیم، اوج توسعه و آزمایش ۱۰ ساله برنامه تجاری کرو ناسا بود تا توانایی پرواز فضایی انسانی آمریکا را احیا کند.

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 6873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha