مرغدار ورشکست شد دولت دخالت نکرد الان چرا دخالت می کند؟/ دولت به تکلیفش در تامین نهاده عمل نکرد/نوسان قیمت مرغ دست مرغدار نیست دولت کوتاهی می کند!

قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است اما آنچه که از شواهد امر پیداست فروشندگان قائل به این قیمت های دستوری نیستند و در سایه بی نظارتی واحدهای مسئول مرغ را ۵ تا ۱۴ هزارتومان گرانتر به دست مصرف کننده می رسانند.

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، امین محمودی- قیمت هر کیلو مرغ کشتارروز در بازار تهران به صورت متغیر بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد این درحالی است که در برخی از شهرهای کشور همچون ارومیه این نرخ به ۳۴ هزار تومان به ازای هر کیلو نیز رسیده است.

یک ماه پیش بود که کارگروه تنظیم بازار در این خصوص تشکیل جلسه داد و نرخ مصوب هر کیلو مرغ کشتار روز(گرم) را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت مرغ زنده را ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین و اعلام کرد.اما آنچه که از شواهد امر پیداست فروشندگان قائل به این قیمت های دستوری نیستند و در سایه بی نظارتی، واحدهای فروش در سطح شهر مرغ را ۵ تا ۱۴ هزارتومان گرانتر به دست مصرف کننده می رسانند.

به همین دلیل خبرنگار رادار اقتصاد به گفتگو با تولیدکنندگان و مسئولین صنفی مرتبط با صنعت مرغ پرداخته است تا علت این اختلاف قیمت مشخص شود. این تولیدکنندگان بالابودن قیمت نهاده های دامی و خرید نیمی از محصول مورد نیاز خود از بازار آزاد دلیل اصلی گران شدن مرغ عنوان می کنند.آنها معتقدند نهاده های دامی ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید مرغ را شامل می شود که همین امر ریشه در افزایش قیمت مرغ دارد.

قیمت نهاده دامی یک سالی است که روند صعودی در پیش گرفته است و گزارشها حاکی از آن است که قیمت این محصولات در بازار آزاد ۵ برابر نرخ مصوب دولتی است، جالب آن است که دولت نمی تواند نهاده های مورد نیاز مرغداران را تامین کند ولی در بازار آزاد به هر میزانی که مرغدار اراده کند می تواند نهاده دامی خود را تامین کند.

به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی از سامانه بازارگاه رونمایی کرد، سامانه ای که قرار است تمامی نهاده های وارداتی در آنجا توزیع شده و واردکنندگان را مکلف می کند بار وارداتی خود را در آنجا ثبت و به فروش برساند.اما این اتفاق در عمل رخ نداده و همچنان نهاده ها در بازار آزاد به فروش می رسد و مرغداران نیز ناچار به خرید آن در بازار آزاد هستند، خرید هرکیلوگرم سویا در بازار آزاد به ۱۵ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که نشان دهنده ۵ برابر بودن نرخ بازار آزاد نسبت به دولتی است.

* مرغدار ورشکست شد دولت دخالت نکرد الان چرا دخالت می کند

در همین خصوص برومند چهار آیین، رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با رادار اقتصاد گفت: کمبود نهاده همچنان در بازار وجود دارد با این حال اقدام خوبی که در این زمینه طی هفته های اخیر صورت گرفته است راه اندازی سامانه بازارگاه است ولی این سامانه نیز با مشکلات عدیده ای روبروست و کمکی شایانی به مرغدارن نکرده است.

وی افزود: در وضعیت فعلی قیمت مرغ در سراسر کشور به صورت متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است که دلیل عمده آن این است که مرغداران نهاده های دامی خود را به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت کامل تامین نمی کنند و تنها ۵۰ درصد به صورت دولتی تامین می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان این که درب واحدهای تولیدی به طور متوسط مرغ کیلویی ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می رسد، تصریح کرد: انتظار نرخ ۲۵ هزارتومانی به ازای هر کیلو مرغ کشتاروز برای مصرف کننده نهایی انتظار به حقی و معقولی است.

چهار آیین بیان داشت: این که مسئولین دولتی در بازار رقابتی امروز همچنان  اصرار بر دخالت دارند کار اشتباهی است چون هیچگاه این نرخ های سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازاری با واقعیت امر همخوانی ندارد چون مکانیسم عرضه و تقاضا بر بازارها حاکم است.

وی افزود: بازار مرغ در کشور دارای ۲۰ هزار نیروی انسانی فعال است که ۵ هزار نفر آن به دلیل همین قیمت های دستوری ورشکسته شدند و موقتا از این حوزه بیرون رفته اند، دخالت دولت در این امر متناسب با هیچ نظریه اقتصادی چه سوسیالیستی چه کاپیتالیستی چه مکتب اتریش، کینزی، کلاسیک و نئوکلاسیک نیست.

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: تعیین قیمت های ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مرغ کشتاروز و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغ یخ زده منطبق با واقعیات امر نیست وقتی عرضه کم است بنابراین قیمت ها بالا می رود.

چهار آیین اظهار نمود: عرضه کم به دلیل ورشکسته شدن ۵ هزار مرغدار و کمبود نهاده در بازار علت اصلی نرخ های فعلی بازار مرغ است و قیمت به حرف مسئولین گوش نمی دهند.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر این که مرغ ۲۵ هزار تومانی همچنان ارزان‌ترین منبع پروتئین در خاورمیانه محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را گران دانست، گفت: با توزیع صحیح نهاده‌های دامی می توانستیم از نرخ ۲۵ هزار تومانی مرغ جلوگیری کنیم ، اما متاسفانه شبکه مویرگی فاسد نهاده‌ای را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، به بازار سیاه انتقال داده و نرخ کنجاله سویا را از ۲۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم به ۱۵ هزار تومان و نرخ ذرت را به ۴۰۰۰ تومان افزایش داده و با این وضعیت نرخ ۱۷۵۰۰ تومان برای مرغ زنده و حدود ۲۵ هزار تومان در بازار مصرف قیمتی منطقی است.

وی در پایان گفت: اگر با انتقال اختیارات مربوط به نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی، توزیع این ملزومات برای مرغداران با قیمت‌های کمتر محقق شود و عرضه و تقاضا به تعادل موردنظر برسد، می‌توان انتظار کاهش نرخ مرغ در بازار مصرف را داشت.

نرخ دستوری دولت بی فایده است

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی نیز در گفتگو با رادار اقتصاد گفت: قیمت هر محصولی را به دو شکل می توانیم مشخص کنیم، راه اول این است که بگذاریم نسبت بین عرضه و تقاضا قیمت آن محصول را مشخص کند و راه دوم این است که یک سری تعهدات توسط بخش دولتی برای تولیدکنندگان ایجاد شود به طور مثال نهاده آنها را دولت تامین کند و سپس خودش نیز نرخ گذاری آن را تعیین کند.

وی افزود: دولت بر همین تصور که همه نهاده های دامی مرغداران را تامین کرده، اقدام به نرخ گذاری دستوری روی مرغ کرده است و برای آن نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم مرغ تعیین کرده است.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی بیان داشت: اما در واقعیت امر آن چیزی که واضح است این است که دولت نتوانسته به تکالیف خود برای تامین نهاده های دامی مرغداران عمل کند و واحدهای مرغداری بیش از نیمی از نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کنند که در قیمت تمام شده این امر موثر است.

وی افزود: با وجود این که دولت نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مرغ و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ازای هرکیلوگرم مرغ یخ زده اعلام کرده ولی این قیمت ها با قیمت های تمام شده همخوانی ندارند.

 اسدالله نژاد اظهار نمود: همه چیز البته به تامین نهاده های دامی توسط سامانه بازارگاه و با نرخ مصوب بر می گردد تا انگیزه و رغبت برای تولید را برای واحدهای تولیدی و مرغداران ایجاد می کند.

این مقام صنفی در پایان لازمه عرضه مرغ با نرخ مصوب را تأمین صد درصدی نهاده در بازار اعلام کرد و گفت: اگر دولت عزم و اراده برای تأمین نهاده با نرخ مصوب داشته باشد، تأمین مرغ با نرخ مصوب شدنی است و دیگر نیازی به پیش بینی بازار نیست و در صورت عمل نکردن دولت به تعهدات خود، قیمت تمام شده به سبب خرید نهاده با نرخ مصوب بالا می‌رود.

*۳۰ هزار تومان قیمت معقول هرکیلو مرغ است

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز با اشاره به اینکه بازار مرغ نسبت به روزهای اخیر تغییری نداشته است به خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری از ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار تومان ، مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد، افزود: اگر ۸۵ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب تامین شود، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

کمالی سروستانی قیمت کنونی هر کیلو ذرت را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران با بیان اینکه از ابتدا مخالف قیمت گذاری در وزارت صمت بودیم، گفت: اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کنند، تولیدکنندگان تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت که با این وجود آینده صنعت مرغداری در معرض خطر قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه اسامی برخی مرغداران در سامانه بازارگاه نیست و تاکنون سهمیه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است، توزیع از طریق سامانه بازارگاه تاثیری در بازار نداشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با واقعیت تولید اختلاف معناداری دارد، گفت: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مرغ نداشته باشند، مرغدار تمایلی به جوجه ریزی ندارد.

این‌مقام مسئول از کمبود عرضه مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کیفیت و عدم‌تامین به موقع نهاده دامی مورد نیاز مرغداران، عرضه نسبت به تقاضا همخوانی ندارد که این‌امر در افزایش قیمت تاثیر گذار بوده است.

*ترجیح می دهیم دیگر جوجه ریزی نداشته باشیم

در این خصوص جعفری، یکی از مرغداران با بیان اینکه هیچگاه مرغدار تعیین کننده قیمت مرغ نبوده و این یک نکته ای است که باید برای همه مردم روشن شود افزود: نوسان قیمت مرغ دست مرغدار نیست و اگر می توانست قیمت را تعیین کند موقعی که قیمت مرغ خیلی پایین است و همه دارند ضرر می کنند آن موقع هم قیمت را بالا می برد.

وی بابیان اینکه دلیل ایجاد این مشکلات برای مرغداران این است که دولت با مردم صادق نیست گفت: دولت در تلویزیون اعلام می کند که  نهاده ها را تامین کردم در صورتی که اینگونه نیست خود من مرغداری دارم اما باید چند روز دنبال سویا باشم و مجبورم ۵ برابر قیمت دولتی خریداری کنم.

این مرغدار ادامه داد: وقتی هزینه بالا می رود تعزیرات حکومتی هم می گوید نباید گران بفروشیم من به همان نرخ دولتی می دهم ولی این  اختیار را دارم  که دیگر جوجه ریزی نداشته باشم چون می بینم دخلش با خرجش نمی صرفد و در نهایت همین اتفاق می افتد که مرغ در بازار کم و گران می شود.

جعفری به تشریح دلایل گران شدن مرغ پرداخت و گفت: در تابستان ۹۸ به علت گرم شدن و بیماری به یکباره قیمت مرغ بالا رفت و وزارت جهاد کشاورزی بخاطر اینکه مشکل در آخر سال ایجاد نشود تولید جوجه را زیاد کرد و شب عید که کرونا شیوع پیدا کرد مصرف هم کم شد و همه مرغدارها متضرر شدند.

این تولید کننده  ادامه داد: الان هم که مرغدار با کمبود نهاده ها مواجه شده است و ترجیح می دهد جوجه ریزی را کمتر کند تا ضرر نکند.

جعفری با بیان اینکه تنها راه حل عبور از این بحران این است که مسئولان واقعیت را بگویند گفت: مسئولان باید قیمت نهاده را آزاد کنند و رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود و دولت باید دستش را از روی آن بردارد چون هر چیزی را که دولت روی آن دست گذاشت به دنبالش فساد، رانت  و سایر مشکلات را هم آورد.

وی ادامه داد: باید مدیریت نهاده ها را به تشکل ها بدهند، ما در اتحادیه ها افراد قابل اعتماد و متخصصی داریم که با کمک آنان می شود بسیاری از مشکلات را حل کرد.

انتهای پیام/

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 6845

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha