واردکننده چادر مشکی تعیین کننده قیمت بازار / واردات چادر مشکی دست انحصارگران است و اجازه تولید نمی دهند!

بررسی بازار پارچه چادر مشکی نشان می دهد چون واردات چادر مشکی دست عده ای خاص است، آنها با تعیین قیمت پایین اجازه تولید به کارخانه تولیدکننده ایرانی پارچه چادر مشکی را نمی دهند به همین دلیل ۹۰ درصد بازار در دست همین واردکنندگان است.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده چادر مشکی در جهان است اما بزرگترین مقصد پارچه چادر مشکی در جهان هم هست. وضعیت مصرف چادر مشکی در ایران به گونه ای است که برخی از شرکت های بزرگ تولیدکننده چادر مشکی جهان  بعد از نیاز سنجی ایران سالها قبل کارخانه تولید پارچه چادر مشکی خود را فقط برای بازار  ایران راه انداختند جالب است بدانید این کارخانه ها در کشورهایی واقع شده اند که اصلا مصرف پارچه چادر مشکی ندارند کشور هایی مانند مالزی ، ژاپن، کره جنوبی و ...

سوال اینجا است کشوری که بیشترین مصرف چادر مشکی در جهان را دارد و در همسایگی کشورهای مسلمان واقع شده است که دارای ظرفیت بالای مصرف هستند چرا در تولید چادر مشکی نتوانسته است موفق عمل کند و تنها یک کارخانه فعال آنهم با ظرفیت پایین تولید پارچه چادر مشکی در کشور دارد.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان وزارت صمت در حال حاضر ایران سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مربع  پارچه چادر مشکی مصرف می کند که از این میزان تنها ۱۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در داخل کشور تولید می شود که این آمار نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد از مصرف چادر مشکی در ایران از طریق واردات انجام می شود.

براساس اعلام مسئولان وزارت صمت تنها شرکت تولیدکننده چادر مشکی در ایران شرکت حجاب شهرکرد است که با تولید سالانه ده میلیون متر پارچه مشکی قابلیت تامین حداکثر  ۱۵ درصد مصرف چادر مشکی کشور را داراست.  

* تعیین قیمت چادر مشکی توسط واردکننده

علیرضا حسینی از کارشناسان صنعت مد و لباس در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید این روزها  یک قواره  پارچه چادر مشکی معمولی بالای ۱ میلیون تومان قیمت دارد که علت این موضوع نیز افزایش نرخ ارز است.

وی ادامه داد: صنعت تولید چادر مشکی را می توان از دو جهت مورد ارزیابی قرار داد که اولین مورد نرخ ارز است.

حسینی گفت: هنگامی که نرخ ارز پایین است تولیدکننده ایرانی میتواند مواد اولیه را با قیمت مناسب وارد کند و اقدام به تولید پارچه چادر مشکی  کند اما در همین زمان وارد کننده نیز به بهانه اینکه تولید چادر مشکی در داخل به اندازه مصرف نیست اقدام به واردات می کند و چون واردات چادر مشکی توسط ارگانها و نهادهای خاص صورت می گیرد یعنی انحصاری است  قیمت چادر مشکی وارداتی را آنقدر پایین می فروشند که تولید چادر مشکی در داخل با این قیمت ها قابل رقابت نخواهد بود.

این کارشناس صنعت مد ولباس ادامه داد: هزینه تمام شده یک متر مربع چادر مشکی در دوران ارزانی نرخ ارز چیزی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است  که یک قواره چادر مشکی ایرانی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد اما در همان زمان یک قواره پارچه چادر مشکی وارداتی با قیمت های ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و چون خریدار می بیند کیفیت چادر مشکی خارجی از ایرانی بهتر است چادر مشکی خارجی را خریداری می کند.

وی ادامه داد: اما وقتی قیمت ارز بالا می رود تولیدکننده داخلی توانایی واردات مواد اولیه را ندارد و کارخانه های تولید  چادر مشکی تعطیل می شود و وارد کننده که همان انحصار گر در واردات چادر مشکی است اقدام به واردات می کند و بازار را در قبضه خود دارد اما مسئله اینجا است این وارد کننده نیز می تواند ظرفیت محدودی را وارد کند به همین دلیل قاچاق چادر مشکی افزایش می یابد به طوری که امروز در بازار ۵۰ درصد از پارچه چادر مشکی موجود قاچاق است.

حسینی ادامه داد: مسئله دیگر در تولید چادر مشکی نخ و الیاف مخصوص است که اگر به اندازه نیاز این نخ تولید میشد امروز حجم تولید چادر مشکی در کشور قطعا بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مربع بود و چه بسا هزینه تولید نیز کاهش می یافت.

به گفته این کارشناس مد ولباس مشکل اصلی این است که در زمینه تولید پارچه چادر مشکی تا به حال سیاست درستی اعمال نشده و اراده‌ای برای این که تولید داخلی افزایش یابد وجود نداشته است.

وی گفت: صنعت تولید پارچه چادر مشکی تا حد بسیار زیادی به واردات وابسته است و مشکلات دسترسی به مواد اولیه شامل نخ، رنگ و مواد شیمیایی چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

حسینی ادامه داد: مسئولان وزارت صمت متاسفانه فقط بازار داخل را می بینند و توجهی به بازار کشورهای همسایه مانند عراق و کویت نمی کنند که اگر نگاهی به کشورهای اطراف هم داشتند امروز ایران باید بزرگترین تولیدکننده پارچه چادر مشکی در جهان می بود.

* واردات چادر مشکی دست انحصارگران است و اجازه تولید نمی دهند

همچنین محمد شهابی عضو انجمن صنایع نساجی ایران به رادار اقتصاد می گوید : توانایی تولید پارچه چادری در کشور  وجود دارد اما تولید کننده این ریسک را نمی پذیرد که به اندازه نیاز بازار چادر مشکی تولید کند زیرا عملا برگ برنده در این صنعت در دستان وارد کننده است زیرا آنها هستند که قیمت را در بازار تعیین می کنند.

وی گفت: تا زمانی که واردات چادر مشکی دست عده ای خاص است صنعت پارچه مشکی در ایران رونق نمی گیرد زیرا همین واردکنندگان می توانند پارچه مورد نیاز چادر مشکی کشور های اطراف را هم تامین کنند چه بسا که این اتفاق نیز در حال رخ دادن است.

شهابی با اشاره به اینکه اگر از این صنعت حمایت به عمل آید در مدت ۳ تا ۴ سال می توان کشور را از واردات چادر مشکی بی نیاز کرد گفت: مهمترین عامل در تولید وخودکفایی چادر مشکی حمایت از این صنعت است که ظاهرا عده ای نمی خواهند از این صنعت حمایت شود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران تشریح کرد: تولید پارچه چادر مشکی کاری آسان است اما هم اکنون واردات چادر مشکی کاری انحصاری است که همین انحصار گران اجازه نمی دهند چادر مشکی در داخل کشور تولید شود.

او ادامه داد: تولید پارچه چادری  ساده و آسان است. نخی که در تولید آن استفاده می شود پلی استر فلامنت است که کار کردن با این نخ بسیار راحت است به شرط انکه این نخ در کشور وجود داشته باشد و نیاز به واردات آن نباشد.

*ایران در تولید مواد اولیه چادر مشکی خودکفا شد

به گزارش رادار اقتصاد چندی پیش با همت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان پلیمر گرید TG۶۷۰S  که مخصوص تولید نخ چادر مشکی است در کشور تولید شد به طوریکه با تولید این گرید پلیمری ، برای نخستین بار در کشور، ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نخ چادر مشکی در کشور تولید می شود که براین اساس دیگر نیازی به واردات این نخ نیست.

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مراسم راه اندازی این خط تولید آن را کاری بسیار خوب و غرورآفرین توصیف کرد و گفت: عدم تولید چادر مشکی در ایران از مواردی بود که موجب سرشکستگی ما بود که چرا محصولی پرمصرف مانند چادر خانم‌ها را از خارج وارد می‌کنیم و جالب است که این بحث یک قدمت حدود ۴۰ ساله دارد و این سوال همیشه مطرح بود که چرا چادر زن با حجاب ایرانی باید تولید ژاپن، یا کره یا مالزی باشد؟

جعفر ربیعی ادامه داد: با همت و برنامه‌ریزی صورت گرفته در پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان تولید کننده مهم گرید نساجی، توانستیم مواد اولیه چادر مشکی را در کشور تولید کنیم و آن را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هم در این مراسم با بیان اینکه گرید تولید شده در این مجتمع توسط شرکت نخ پیوسته زاگرس به نخ چادر مشکی تبدیل می‌شود، گفت: در مرحله اول دو هزار تن از این محصول به صورت آزمایشی تولید و در اختیار این شرکت قرار گرفت و با اعلام رضایت تولید کنندگان چادر مشکی محموله‌های بعدی تحویل شده است.

سیدرضا قاسمی شهری با تاکید بر اینکه گرید تولید شده کیفیت کاملاً رقابتی با مشابه خارجی را دارد اظهار داشت: با هماهنگی تولیدکنندگان در مدت تولید آزمایشی این گرید نقاط ضعف این گرید برطرف و اصلاح شد و این گرید با کیفیت بسیار خوب و مقاوم در برابر نور خورشید و شوینده‌ها، یک چادر مشکی ایرانی باکیفیت را در اختیار خانم‌های ایرانی قرار می‌دهد.

اکنون که ایران در تولید نخ چادر مشکی خودکفا شده است حال باید دید وزارت صنعت از تولید چادر مشکی حمایت می کند یا اینکه باز انحصار گران اجازه تولید بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مربع چادر مشکی را به تولیدکنندگان ایرانی نخواهند داد.

انتهای پیام/

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 6844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha