مشکل نهاده های دامی با اختیار دادن به وزارت جهاد کشاورزی حل می شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، گفت: برای رفع مشکل نهاده‌های دامی باید اختیارات واردات و صادرات آن به وزارت کشاورزی داده شود و بانک مرکزی ارز مورد نیاز این بخش را تامین کند.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نصرالله پژمان فر با اشاره به گزارش امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از آخرین وضعیت تامین ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی کشور، گفت: باتوجه به اینکه حدود ۹۰ درصد از نهاده‌های مصرفی داخلی کشور وارداتی است و به صورت مستمر در طول سال مصرف می‌شود، باید یک برنامه ریزی دقیقی نسبت به ورود و مصرف منظم این محصولات اتخاذ شود.

پژمان فر افزود: در گزارشی که از سوی کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی این موضوع تهیه شد، نشان داد، فاصله افتادن بین وزارت صمت و جهادکشاورزی اولین عامل و مهمترین فاکتور درخصوص مشکلات پیش آمده برای نهاده‌های دامی بوده است.

وی همچنین گفت: اشکالاتی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی ایجاد شد، به طوری که ۴ ماه ارز این بخش را تخصیص نداد و همچنین مشکلات ایجاد شده از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی در این زمینه باعث شد که مشکلات زیادی برای نهاده‌های دامی در کشور بوجود آید.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، افزود: برای برون رفت از این مشکلات باید اختیارات واردات و صادرات نهاده‌های دامی را به یک دستگاه بدهیم که متولی آن وزارت کشاورزی است و بانک مرکزی باید در زمینه تخصیص ارز مورد نیاز این بخش تاخیری ایجاد نکند و به موقع ارز مورد نیاز را تخصیص دهد.

پژمان فر در ادامه گفت: امروز حتی یک ساعت هم نمی‌توان خوراک دام را تاخیر انداخت و ایجاد تاخیر برای تخصیص ارز در این زمینه باعث بروز مشکلاتی در زمینه قیمت گوشت خواهد شد.

وی همچنین از دستگاه قضایی خواست که در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: بخشی از این کالاها (نهاده‌های دامی) گم شده است، به صورتی که ما امروز در بازار هرچقدر که نهاده دامی داریم، تماما با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده، اما خریداران این محصول آن را چند برابر قیمت دریافت می‌کنند.

پژمان فر افزود: به طور مثال سویا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده، اما خریداران آن در داخل باید هر کیلوی سویا را ۱۴ هزار تومان خریداری کنند.

وی در ادامه گفت: افرادی که در این موضوع تخلفاتی را مرتکب شده اند، باید از طریق دستگاه قضایی پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: در وزارت کشاورزی توزیع این نهاده‌ها صورت گرفته، اما این توزیع‌ها به مصرف نرسیده و یا در وزارت صنعت تخلفاتی صورت گرفته به صورتی که نهاده‌های دامی از طریق ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در واردات مشخص شده، اما در سامانه هیچ اشاره‌ای به آن نشده است که ما این موضوعات را در قسمت محرمانه گزارش به دستگاه‌های امنیتی و قضایی ارسال کرده ایم.

پژمان فر همچنین گفت: تمامی نهاده‌های دامی که امروز وجود دارد با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده، اما توزیع آن‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیست و این تخلفی آشکار است که باید به آن رسیدگی شود.

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 6813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha