سردی بازار خودرو و نرخ هایی که واقعی نیستند + قیمت

با وجود تاثیرگذاری کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، بازار همچنان راکد است و معامله ای انجام نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، هرچند ادامه روند کاهشی نرخ ارز باعث افت قیمت انواع خودرو در بازار و افزایش آگهی های فروش خودرو در فضای مجازی شد اما قفل بازار هنوز باز نشده و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

در بازار امروز هر دستگاه پراید (سایپا ۱۳۱ سفید مدل SE) با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان عرضه می شود که البته نسبت به یک هفته پیش حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

در حال حاضر در بازار هر دستگاه تیبا صندوق دار با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان عرضه می شود که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۸ میلیون تومان افت قیمت داشته است. قیمت تیبا هاچ بک نیز با افت ۱۰ میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، امروز به ۱۴۱ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت پژو ۴۰۵ در بازار به ۱۹۵ میلیون تومان رسیده که ۱۰ میلیون تومان پایین تر از قیمت این خودرو در هفته گذشته است. قیمت سمند ال ایکس نیز تقریبا بدون تغییر مانده و در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۹۶ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت سمند سورن نیز در بازار ۲۴۵ میلیون تومان است.

قیمت  پژو پارس ال ایکس نیز در بازار به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه رانا با قیمت ۲۱۴ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۸۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V۸ در بازار ۲۷۸ میلیون تومان است. در مورد پژو ۲۰۷ دنده ای نیز باید به قیمت ۳۱۸ میلیون تومانی و در مورد پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک به قیمت ۴۶۰ میلیون تومانی در بازار امروز اشاره کنیم.

* خریداران همچنان منتظرند

با وجود افت قیمت خودرو در بازار، نمایشگاه داران همچنان از سردی بازار و نبود مشتری حرف می زنند. در شرایط فعلی عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس می گوید: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد اما فعلاً خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد و معاملات قفل است.

به گفته وی، خریداران خودرو فعلا برای خرید دست نگه داشته اند و منتظرند تا با ادامه روند افت قیمت دلار، قیمت خودرو نیز پایین تر بیاید.

* اهمیت تولید خودروی کامل و افزایش عرضه 

هرچند بازار فعلا در شوک و سردرگمی به سر می برد اما یکی از کهکترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا است و تا زمانی که این گپ پر نشود نمی توان گفت که به تعادل قیمتی در بازار خواهیم رسید.

طی ۷ ماهه امسال ۵۵۰ هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۸ درصد افزایش داشت. در عین حال، در این مدت ۵۷۳ هزار و ۳۳۱ دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به ۷ ماهه سال قبل ۴۴.۲ درصد رشد داشته است. با این وجود وضعیت تکمیل خودروهای تولیدی و تحویل آنها به مشتریان نیز باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

طبق آمار، از ابتدای امسال تا ۹ آبان ماه ۲۸۷ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که ۲۴۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل ۵۶ هزار و ۵۱۹ دستگاه است.

در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید ۲۴۱ هزار و ۵۲۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا ۷ آبان ماه اشاره کنیم که ۲۰۸ هزار و ۲۸۴ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا ۶ هزار و ۱۰۲ دستگاه بوده و ۴۰ هزار و ۵۴۶ دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.

قطعاً تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد و با فروکش کردن تب خرید دلالان، شاهد اصلاح بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «با گرانی خودرو چه باید کرد؟» و «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کد خبر: 6806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha