سوانح رانندگی در ایران ۶ برابر آلمان است

با وجود اینکه کشورهای ایران و آلمان از نظر جمعیت برابر هستند، اما سوانح رانندگی در کشور ما ۶ برابر آلمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همایش مجازی یادمان قربانیان سوانح ترافیکی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمد بخارایی رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س)، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی صبح  امروز برگزار شد.

غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم اظهار کرد: مشکلات سوانح رانندگی مربوط به دوره مدرن بوده و از زمان پیدایش وسایل نقلیه این سوانح گریبان گیر جوامع انسانی شده است.

غفاری تصریح کرد: ایران و آلمان تقریبا جمعیت یکسانی دارند که وسایل نقلیه در آلمان دو برابر است، اما ایران ۶ برابر کشور آلمان در سال تلفات رانندگی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در سوانح ترافیکی از حیث اجتماعی و فرهنگی باید به الگوی رانندگی توجه کرد که این عامل خود را در رفتار و کنش رانندگان مرد و زن نشان می‌دهد. 

غفاری گفت: امروزه با شتاب و سرعت نسبت در رانندگی مواجه هستیم که در گذشته‌های دور مانند جوامع سنتی این عوامل در زندگی ما نقشی نداشتند. در برخی از فرهنگ‌ها سفر به معنای مقصد تعبیر شده، اما در فرهنگ‌های دیگر این عامل به معنای مکث و توقف‌ معنا می‌شود.

او افزود: در فرهنگ ایرانی اگر افراد هنگام رانندگی کمی توقف کنند حتما از لحاظ سرعت و شتاب آن را جبران خواهند کرد، یعنی آرام رانندگی کردن یا توقف در حین رانندگی را به معنای فرصت از دست رفته می‌دانند که همین عامل به راحتی باعث از دست رفتن جان عزیزانمان خواهد شد و آمار سوانح رانندگی بالا خواهد رفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: الگوی رانندگی را باید به الگوی شیرین از حیث پیامدهای مثبت تبدیل کنیم تا سوانح کمتری را در آن شاهد باشیم. دانشگاه ها دارای پتانسیل زیادی برای کاهش سوانح رانندگی هستند که وزارت راه و شهرسازی باید از این مکان‌ها استفاده کرده و آن را به عنوان یک مرجع علمی و مهم بشناسد. نقش بانوان در کاهش سوانح رانندگی بسیار بیشتر از مردان است.

۲۴ درصد سوانح رانندگی بر اثر تردد با موتورسیکلت است

در ادامه محمد بخارایی، رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: اولین پویش ایمنی موتورسواران جوان در تاریخ ۲۳ آبان با حمایت معاونت فرهنگی تهران راهبر بزرگ برگزار شد؛ چرا که ۲۴ درصد سوانح رانندگی بر اثر تردد با این وسیله نقلیه ایجاد می‌شود و باید برای کاهش آن‌ برنامه ریزی کرد.

او افزود: حضور زنان در کاهش سوانح رانندگی تاثیر زیادی داشته و باید از توانایی و ظرفیت آنان استفاده کنیم که دانشگاه الزهرا (س) با وجود ۱۰ هزار دانشجو و استاد توجه ویژه‌ای به این امرکرده است.

بخارایی تصریح کرد: امروز بهانه‌ای برای یادآوری از دست دادن افرادی است که بر اثر سوانح رانندگی از بین رفته اند در حالیکه می‌توانستند در حال حاضر نقشی برای پیشرفت جامعه داشته باشند. باید برای کاهش سوانح رانندگی تلاش کنیم و به عنوان مسئولیت اجتماعی آن را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهیم.

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
کد خبر: 6802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha