برق ۳۰ میلیون نفر رایگان می شود/ احماتل کاهش ۱۷ درصدی بارش در سال آبی جاری

وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰ میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد، امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها صورت گیرد.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰ میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد،  امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها صورت گیرد.

رضا اردکانیان شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه ۸.۴ میلیون مشترک ما کم مصرف هستند که  فقط ۶ درصد انرژی را در مقابل ۴۳ درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند، چالش اصلی در بحث انرژی را اصلاح مصرف عنوان کرد و با تاکید بر رعایت الگوی مصرف گفت: در بخش خانگی حساسیت بالاتری بویژه در شرایط کرونایی و حتی تابستان و زمستان وجود دارد.

وی درباره برق امید گفت: اصلا به دنبال جریمه برای تامین منابع مالی نبودیم، هدف ما این است که تعداد پرمصرف‌ها کمتر و به مجموعه خوش‌مصرف‌ها اضافه شود.

تجربه شرایط حدی طی ۳ سال اخیر در کشور

وزیر نیرو همچنین با اشاره به تجربه شرایط حدی در کشور در سه سال اخیر گفت: نوع مدیریت در چنین شرایطی با مدیریت منابع آب در شرایط معتدل و متوسط متفاوت است چرا که هم باید امکان ذخیره بارش و سیلاب‌ها را داشته باشیم تا از خطرات سیلاب مصون بمانیم، همچنین ظرفیت آب شیرین را برای شرایط خشک و کم آبی ذخیره کنیم و هم این که در ترسالی‌ها امکان گذر سیل را فراهم کنیم که خسارات کمتری ببینیم.

وی در این رابطه تاکید کرد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها بحث‌های مهمی است.

طبق اعلام وزارت نیرو، اردکانیان گفت: دو سال گذشته به دلیل شرایط خوبی که داشتیم، ذخایر خوبی فراهم و حدود یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شد و تالاب‌های زیادی سیراب شدند که سال‌های بسیاری این تالاب‌ها خشک بودند.

وزیر نیرو گفت: امکانات آب شیرین در مخازن فراهم و خاک‌شویی‌های لازم در استان‌هایی مانند گلستان انجام شد که بازدهی کمتری در اثر سیلاب‌ها داشت.

پیش‌بینی کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری

وی افزود: امسال بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پاییز به پربارشی‌ سال‌های گذشته نیست. تا روز جمعه، میزان بارش ما در سال آبی جاری حدود ۱۹ میلی‌متر بوده که در مقایسه با متوسط دراز مدت حدود ۱۶ درصد و در مقایسه با پارسال هم حدود ۱۷ درصد کمتر است.

اردکانیان گفت: ما مهیای این وضعیت هستیم، مردم هم مراعات بیشتری خواهند کرد، امیدواریم در سه ماهه دوم سال آبی جاری وضعیت بهتر شود.

فعالیت ۸۵۰ آب شیرین‌کن در منطقه خلیج فارس

وزیر نیرو همچنین با یادآوری تاریخچه فناوری شیرین‌سازی آب دریا اظهار داشت: در منطقه خلیج فارس که محدودیت آب شیرین وجود دارد ولی در عین حال منابع سرشار نفتی هم وجود دارد، بنابراین کشورهای ثروتمندی در این منطقه حضور دارند که توانسته‌اند از دیرباز از این فناوری که در آن زمان بسیار هم گران بوده استفاده کنند.

وی همچنین گفت:  اکنون بیش از ۸۵۰ آب شیرین‌کن در این منطقه فعال هستند که ۲۵ مورد آنها آب شیرین‌کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز هستند که پروژه انتقال آب از خلیج فارس هم از زمره این‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد نمک‌زدایی که در جهان صورت می‌گیرد مربوط به منطقه خلیج فارس است. اتکای اصلی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای تامین آب شیرین مورد نیازشان به آب شیرین‌کن‌هاست که سال به سال توسعه فناوری موجب این شده که هم از آثار و عوارض زیست محیطی شیرین‌سازی آب دریا و برگرداندن آب شورتر شده و قیمت تمام شده کاهش یابد.

کمتر از سه دهم درصد منابع آب شیرین جهان سهم ماست

وزیر نیرو گفت: در حالی که یک درصد جمعیت دنیا در کشور ساکن هستند کمتر از سه دهم درصد منابع آب شیرین جهان سهم ماست. امید به زندگی برای یک جمعیت وسیع در منطقه فلات مرکزی با دسترسی و ابراز این توانایی بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کار مطالعاتی وسیع برای ۱۷ استان‌ ساحلی و استان‌های منطقه مرکزی گفت: حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب در سال مصرف این استان‌هاست. درست است که فناوری انتقال بین حوضه‌ای را برای مصارف شرب داریم و در دستور کار و سیاست ماست، اما صنایع بزرگ و معادن ما برای فرآوری نیاز به آب دارند.

کسری ۹۰۰ میلیون مترمکعبی برای تامین آب صنایع

وزیر نیرو هنچنین خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات،   علاوه بر نیاز شربی که مناطق ساحلی دارند، در افق ۱۴۲۵، ۹۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب برای صنایع داریم.

وی با یادآوری فعالیت بیش از ۱۹۰ شرکت ایرانی با ظرفیت ۱۶ هزار نفر در طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: تاکنون حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح سرمایه‌گذاری شده است. ابتدا باید در بندرعباس آبگیر احداث می‌شد و حجم قابل ملاحظه و مورد نیاز آب توسط این آبگیر به سمت آب شیرین کن می‌آمد.

اردکانیان افزود: توسط این آبگیر سالانه ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب شور به سمت آب‌شیرین‌کن‌های وسیع احداث شده در بندرعباس می‌رود و فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز افتتاح شد.

وزیر نیرو گفت: آب شور تا ۲۳۳۰ متر دور از ساحل و تا عمق ۱۰ متری برگردانده و در آنجا تخلیه صورت می‌گیرد که در این فاصله و عمق، غلظت و رقت آب به نحوی خواهد بود که رعایت‌های زیست محیطی صورت گرفته است.

اردکانیان با تشریح اقدام‌های صورت گرفته در چارچوب اجرای این طرح گفت: سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب برای گل گهر، ۳۰ میلیون مترمکعب برای مس سرچشمه، ۲۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای چادرملو به علاوه ۵۰ میلیون مترمکعب در استان هرمزگان و ۱۰ میلیون مترمکعب برای روستاهای واقع در مسیر تدارک می‌شود و در فازهای بعدی هم این طرح به ثمر خواهد رسید.

وزیر نیرو گفت: تهیه این طرح‌ها به این معناست که فکر انتقال آب از دریا به تنهایی نباید موجب این شود که روش‌های مناسب‌تری برای استفاده از آب موجود دنبال نشود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت طرح آمایش سرزمین گفت: این طرح، پیش‌شرط نگاه بین بخشی به مسئله آب است. تا پایان امسال سازمان برنامه و بودجه این طرح را مصوب خواهد کرد.

استفاده از منابع آب مرزی بر اساس معاهدات بین‌المللی

وزیر نیرو درباره تبعات زیست محیطی سدسازی در کشورهای همسایه هم گفت: با کشورهای همسایه برای استفاده از منابع آب مرزی معاهداتی داریم که محترم بوده و باید رعایت شود و ساز و کارهای خود را دارد.

وی از جمله این معاهدات به تامین حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اشاره کرد و گفت: افغانستان به این موضوع پایبند است و امیدواریم با توجه به ساز و کارهای موجود، هر نوع طرح سازه‌ای آبی در حوضه هیرمند با رعایت حقوق قانونی ما باشد.

اردکانیان گفت: در چارچوب سند جامع راهبردی همکاری‌های دو کشور، این روزها هیئتی از دولت افغانستان مهمان ما هستند که روی این سند برای نهایی شدن آن کار می‌کنند تا توسط مقامات دو کشور به امضا برسد.

وزیر نیرو گفت: در آینده نزدیک راه آهن خواف_ هرات هم افتتاح خواهد شد، فعالیت‌های اقتصادی فی‌مابین در حال رشد است.

وی افزود: طرف افغانستانی هم به این موضوع توجه دارند که رعایت حق‌آبه‌های قانونی یک شرط است و ما هم ظرفیت‌های فنی مهندسی کافی داریم که در صورت لزوم به آنها برای اجرای طرح‌ها کمک کنیم اما لطمه و خدشه‌ای به حق‌آبه‌ها و حقوق قانونی ما پیش نیاید.

اردکانیان درباره ترکیه هم گفت: در طرح‌های بالادستی که در حوضه‌های آبریز غیر مشترک اجرا می‌شود تابع مقررات کلان‌تر و جامع‌تر بین‌المللی است که توسط سازمان‌های بین‌المللی دنبال می‌شود. در حوضه‌های مشترک هم بر اساس معاهدات موجود عمل می‌شود.

همکاری ایران و قطر در زمینه انرژی

وزیر نیرو همچنین درباره توافق ایران و قطر در زمینه انرژی هم با اشاره به سفر اخیر خود به این کشور و دیوارهای خود با مقامات قطری گفت: تصمیمات خوبی گرفته شد و هفته آینده قرار بر این است که اجلاس کمیسیون مشترک بعد از سال‌ها تعویق در ایران برگزار شود.

وی افزود: با وزارت انرژی قطر که مسئولیت آب و برق را هم بر عهده دارد، مرکزی را به طور مشترک را در موضوع آب شیرین کن‌ها در ایران تاسیس کنیم که با توجه به روند رو به گسترش این کار و تجربه و دانش فراوان آن در منطقه، این مرکز می‌تواند به ما و قطر و هم کشورهای منطقه کمک کند. در طرح‌های آب و برق هم بحث‌های همکاری وجود دارد.

وزیر نیرو درباره انرژی‌های نو هم اظهار کرد: در زمینه تجدیدپذیرها کارهای خوبی انجام شده که مستلزم سرمایه‌گذاری است و امکان صادرات انرژی حاصل از این بخش برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است؛ امید است با حل و فصل مسائل، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این زمینه جلب شوند.

مشارکت بیش از ۱۹۰ شرکت سازنده داخلی در اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی

وزیر نیرو پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را یک ابرپروژه و از بزرگترین پروژه‌های آبی - خاکی کشور عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۹۰ شرکت سازنده داخلی در اجرای این پروژه مشارکت داشته‌اند.

به گفته وی پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتخار این را دارد که پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی را که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پیگیری‌ها و پشتیبانی‌های همکاران ما در وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت به ثمر رسیده هم در بر داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به اهمیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: این پروژه صفحه جدیدی از پایداری حیات در فلات مرکزی باز کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به پویش  #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: این پویش، یک سامانی برای اجرا، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های بزرگ آب، برق و فاضلاب در سراسر کشور است.

اردکانیان افزود: در ابتدای سال با وجود همه محدودیت‌هایی که هست، به اتکای ظرفیت‌های موجود و توانمندی‌ شرکت‌های مدیریتی، مهندسان مشاور و پیمانکاران، همکاران در سازمان دولت و ظرفیت بخش خصوصی متعهد شدیم که تا پایان سال ۲۵۰ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب را با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه با احتساب این پروژه، ۱۲۸ پروژه از مجموع ۲۵۰ پروژه تاکنون با سرمایه‌گذاری حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: امید است تا پایان سال، طرح‌ها هفته به هفته همانگونه که مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار هیئت وزیران با ایشان در هفته نخست شهریور بود و اشاره فرمودند طرح‌های زیربنایی نظیر آنچه وزارت نیرو هفته به هفته به بهره‌برداری می‌رساند، باید مطابق برنامه پیش برود، ما نیز همه تلاشمان را خواهیم داشت تا امسال هم مانند سال گذشته به این وعده وفا شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تاکنون هفت سد مخزنی، هشت پروژه شبکه آبیاری و زهکشی، چهار تصفیه‌خانه بزرگ آب، هفت تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب، آبرسانی به ۴۴۸ روستا و ۷ شهر بزرگ به همراه ۹ نیروگاه حرارتی، ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر، ۵ نیروگاه مقیاس کوچک و ۳۳ پروژه پست و خطوط انتقال به ثمر رسیده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پروژه‌ها، ۷ پروژه ساز و کاری نیز به بهره برداری رسیده که هم تاثیر خود را در بهتر اجرا شدن طرح‌های ساخت و سازی نشان می‌دهند و هم موجب تسهیل خدمت‌رسانی به مردم می‌شوند که از جمله این‌ها بی‌نیاز کردن مردم از مراجعه به شرکت‌های توزیع برق است.

اردکانیان گفت: بیش از ۴۰ خدمتی که مردم با مراجعه به شرکت‌ها باید این خدمات را دریافت می‌کردند اکنون با استفاده از فناوری تلفن‌های همراه و حتی ارتباط‌های تلفنی قابل انجام است.

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 6738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha