صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به یک هشتم سال۹۰ رسید!

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: در اوایل سال ۹۰ میزان صادرات خدمات فنی مهندسی ما بالغ بر ۴ میلیارد دلار بود اما خدمات فنی مهندسی ما امروز به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،محمد لاهوتی در مورد تاثیرات برگشت احتمالی امریکا به برجام اظهار داشت: آقای بایدن در انتخابات وعده داده که به برجام برمی‌گردد و شرط او همین بوده که ایران به شرایط قبل برگردد. حالا که ایشان انتخاب شده باید دید چقدر به این وعده پایبند است.

وی افزود: البته ایران که در برجام بوده است ولی به دلیل خروج آمریکا در زمان ترامپ، عملا چارچوب و شرایط برجام مثل برداشته شدن تحریم‌ها، نتوانست به کمک اقتصاد ایران بیاید و شرایط را تغییر دهد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر بایدن مصمم به بازگشت به برجام باشد و شرایط تحریمی را لغو کند قطعا می‌تواند در تجارت خارجی ما و به خصوص موضوعاتی که در برجام دیده شده بود تاثیرگذار باشد. بعنوان مثال در ماه‌های اول شاهد حضور گسترده هیات‌های تجاری در کشور برای سرمایه‌گذاری بودیم ولی حال اگر مجددا تحریم‌ها یکطرفه برداشته شود راه برای سرمایه‌گذاری باز می‌شود ولی باید دید چقدر ایشان در موضوعی که مطرح کرده جدی است و چقدر برای او اولویت دارد و چه زمانی می‌خواهد آن را انجام دهد که البته با نگاهی به عملکرد امریکایی‌ها خیلی نمی‌توان به این وعده‌ها امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع جذب سرمایه‌گذاری تنها منابع مالی نیست و آن چیزی که برای ما باید اهمیت داشته باشد، انتقال دانش فنی به داخل، سرمایه‌گذاری خارجی مشترک و در نهایت تولید صادرات محور است. بنابراین سرمایه‌گذاری برای صرف نیاز داخلی ولو با هر کیفیت و شرایطی باشد، نباید مد نظر ما قرار بگیرد.

لاهوتی در پاسخ به سوالی پیرامون صادرات خدمات فنی و مهندسی به قره‌باغ گفت: ایران یک کشور تاثیرگذار و صاحب نام در حوزه خدمات فنی مهندسی است. ما در این عرصه شرکت‌های بسیار توانمند و صاحب‌نامی داریم. در اوایل سال ۹۰ میزان صادرات خدمات فنی مهندسی ما بالغ بر ۴ میلیارد دلار بود. چرا که هم ضمانت نامه‌ها راحت صادر می‌شد و هم مشوق‌های صادراتی باعث می‌شد که این شرکت‌ها توان رقابت با همتایان خود را داشته باشند. اما در سال ۹۱ یعنی اوج صادرات خدمات فنی مهندسی، به ناگاه مشوق‌ها برداشته شد و ضمانت‌نامه‌ها با مشکل مواجه شد و امروز خدمات فنی مهندسی  به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت بسیار خوبی در کشور وجود دارد که نه فقط در قره باغ بلکه از آن مهمتر در سوریه و عراق می‌توان از آن استفاده کرد. فراهم شدن زیرساخت‌ها یعنی تسهیل در صدور ضمانتنامه‌های متناسب با حجم قراردادها، ایجاد روابط بانکی و حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی با پرداخت مشوق. این موارد می‌تواند این ظرفیت خفته را بیدار کنند و حجم عظیمی ارزآوری داشته باشند. متاسفانه در ۷ یا ۸ سال گذشته به این مهم توجه نشده و مغفول مانده است. قره‌باغ هم‌ با توجه به ارتباطات خوبی که وجود دارد می‌تواند یکی از فرصت‌های ایرانیان در صدور خدمات فنی و مهندسی باشد و می‌توانیم از این بازار استفاده کنیم.

لاهوتی افزود: در صادرات ایران به آذربایجان و ارمنستان به مدت کوتاهی وقفه ایجاد شد ولی با آرام شدن شرایط جنگی و پایدار شدن صلح و ثبات در منطقه می‌توانیم این نقصان را برطرف کنیم. ضمن اینکه با جنگی که به وجود آمد و خسارتی که وارد شده ما امروز می‌توانیم با صدور کالاهای ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی، حجم صادرات بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 6697
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha