نمی توان نرخی منطقی را برای بازار ارز تعیین کرد

یک اقتصاددان با اشاره به دلایل مختلف نوسان نرخ ارز، معتقد است: واردات نیاز به ارز دارد و اگر ارزی نباشد واردات هم صورت نمی‌گیرد و به دنبال آن شاهد تولید و صادراتی خوبی هم نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبِنا، بازار ارز در حالی اواخر هفته گذشته با کاهش قیمت ها مواجه شد که کارشناسان، عرضه فراوان ارز از سوی بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی و همچنین پیشتازی جو بایدن در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ در آن روزها را از دلایل این روند کاهشی اعلام کردند.

به نظر می رسد با توجه به اقداماتی که در دستور کار قرار دارد کانال قیمتی ارز در سراشیبی کاهش بماند و نوسانات برخی روزها مقطعی باشد؛ در عین حال، روند بازار کاهش نرخ ها است. این در حالی است که به تازگی نیز رییس جمهوری طی دستوری، بانک مرکزی را به تداوم منطقی سازی نرخ ارز موظف کرد.

در همین باره عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ما میزان عرضه و تقاضا را در حال حاضر نمی دانیم؛ بنابراین نمی توان نرخ منطقی را برای بازار تعیین کرد، گفت: ما نمی دانیم میزان عرضه در بازار چه مقدار است چرا که در یک سو با کاهش صادرات نفت و افت صادرات غیرنفتی روبرو هستیم و از سوی دیگر نمی دانیم چه میزان ارز صادراتی به کشور باز می گردد یا اینکه منابع مالی بلوکه شده ارزی چه زمانی آزاد خواهد شد.

لطفعلی بخشی در گفت و گو با ایبِنا با تاکید بر اینکه این مجهول های کنونی اقتصاد باید حل شود و بعد به رقم منطقی ارز برسیم، تصریح کرد: اقتصاد در حال حاضر با پیچیدگی های خاصی روبروست که نمی توان پیش بینی در ان داشت چرا که نمی دانیم محدودیت ها و تحریم ها تا چه زمانی ادامه دارد یا حتی موضوع پیوستن ما به FATF چه خواهد شد؟ بنابراین با این شرایط چه کسی و چگونه می تواند نرخ منطقی ارز را مشخص کند؟

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز وابسته به عوامل سیاسی و تفسیرهای مختلف است، اظهار کرد: اقتصاد باید از سیاست تفکیک شود، اما در حال حاضر اقتصاد در اختیار سیاست است و سیاست همه مسیرهای اقتصادی را تعیین می کند.

در شرایط کنونی واردات نیاز به ارز دارد و اگر ارزی نباشد واردات هم صورت نمی گیرد و به دنبال آن شاهد تولید و صادراتی خوبی هم نخواهیم بود؛ بنابراین این زنجیره دچار مشکل می شود و نمی توانیم چشم انداز روشنی از بازار ارز و تجارت کشور داشته باشیم.  

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 6658

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha