«آخوندی» با صنعت هواپیمایی ایران چه کرد؟/وزیر سابق راه با تفکرات لیبرالیستی خود اقدامات متعددی را به نام مردم اما به کام سرمایه‌داران انجام داد!

در حالی پنج سال از دستور وزیر سابق راه و شهرسازی برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد که حمل‌ونقل هوایی مسافری همچنان تحت تاثیر منفی اقدام وزیر مستعفی است.

به گزارش گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر سابق راه و شهرسازی با تفکرات لیبرالیستی خود طی ۵ سال و چند ماه حضور خود اقدامات متعددی را به نام مردم اما به کام سرمایه‌داران انجام داد. در حوزه مسکن وی شرایطی را به وجود آورد تا ساخت و سازها به کمترین میزان خود طی ۴ دهه اخیر برسد و کمتر انبوه‌سازان و سازنده‌ای رغبت ورود به حوزه تولید را داشته باشد.

خروجی تاکید و اصرار آخوندی بر عدم حمایت از تسهیل‌گری ساخت مسکن باعث شده امروز حدود ۶ میلیون واحد مسکونی کمبود در کشور وجود داشته باشد و قیمت‌ها در ۷ سال اخیر منتهی به مهرماه امسال ۵۳۳.۵ درصد افزایش یافت.

فارغ از بازار نابسامان مسکن که وزیر مستعفی باعث و بانی آن است،‌حوزه حمل و نقل نیز از گزند برنامه‌ها و سیاست‌های وی در امان نمانده است.

آذرماه سال ۹۴ وزیر سابق راه و شهرسازی به معاون سابق خود در سازمان هواپیمایی دستور آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را داد. این خبر از سوی روابط عمومی این سازمان اعلام شد. جعفرزاده ۹ آذرماه ۵ سال پیش در این‌باره گفته بود: « با تصویب شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد و ۸۷ مسیر همچنان جزو مسیرهای حمایتی قرار گرفت.نرخ بلیت پرواز مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید آزادسازی شده است. دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی صبح امروز برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است.»

به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت پس از آزادسازی قیمت‌ها، اولین پس‌لرزه دستور آخوندی خود را در پرواز مشهد-تهران نشان داد. تا پیش از آزادسازی قیمت این مسیر پروازی در روزهای پیک حداکثر ۹۵ هزار تومان بود که پس از آزادسازی به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

 طی سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸ و چند ماه ابتدایی امسال بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور با وجود حمایت‌های دولتی همواره در راستای تامین منافع شرکت‌های هواپیمایی حرکت کرده است. این مسئله به خوبی در بدهی‌های ایرلاین‌های داخلی به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مشهود است. شرکت‌های هواپیمایی در حالی هزینه بلیت‌های سرسام‌آور پروازهای داخلی را از مردم دریافت می‌کنند اما آنرا بابت خدمات فرودگاهی و دریافت سوخت به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش تسنیم، تا قبل از شیوع ویروس کرونا شرکت‌های هواپیمایی به تاخت و تاز خود که ناشی از دستور آذرماه وزیر مستعفی بود ادامه دادند. اما با شیوع این ویروس کسب و کار این شرکت‌ها کساد شد و مدیران آنها بارها از وضعیت بد خود گلایه‌ها کردند. افزایش نرخ دلار نیز دستاویزی برای ایرلاین‌ها بود تا قیمت بلیت پرواهای داخلی را به‌طور غیرقانونی افزایش دهند. این در حالی است که با تغییرات مدیریتی در سازمان هواپیمایی کشوری رویه حمایت بی چون و چرا از شرکت‌های هواپیمایی تا حدی تغییر کرد.

در این شرایط برخی رسانه‌های حامی دولت که گویا از برخی انتصابات وزیر راه و شهرسازی دلخوشی ندارند و احتمالا منافع آنها به خطر افتاده فرافکنی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در یک نمونه یکی از این رسانه‌ها با انتشار کاریکاتوری به‌گونه‌ای عمل کرده که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را عامل افزایش قیمت بلیت هواپیما معرفی کند. در صورتیکه دهقانی زنگنه به همراه تیم جدید مدیریتی در این سازمان بیشترین برخورد را با ایرلاین‌های متخلف داشته و در جدیدترین مورد مجوز ۴ مسیر پروازی چند شرکت هواپیمایی لغو شده است.

یادگار وزیر راه و شهرسازی سابق برای حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور همچنان گریبان مردم را گرفته، اما فرافکنی برخی رسانه‌های حامی دولت به دنبال مقصر جلوه دادن مدیران کنونی بخش مذکور هستند. امروز یا فردا جلسه شورای عالی هواپیمایی درباره قیمت بلیت هواپیما تشکیل شده و تکلیف این مسئله نیز مشخص خواهد شد. 

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 6651
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha