گاز مصرفی نیروگاهها به ۱۶۶ میلیون متر مکعب در روز رسید

با افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی، ‌ظرفیت تولید گاز ایران در اسفند سال گذشته به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید.امری که سبب شده تا گازرسانی به روستاها و شهرها رونق گیرد و اکنون حدود ۹۵ درصد از جمعیت کشور به شبکه گاز طبیعی دسترسی داشته باشند.

به گزارش رادار اقتصاد به نقل از ایرنا سهم گاز طبیعی در سبد انرژی ایران در سال‌های اخیر به بیش از ۶۵ درصد رسیده است. این مهم بیش از هر چیز به واسطه افزایش ظرفیت تولید گاز محقق شده که بیشترین سهم آن بر دوش میدان مشترک پارس جنوبی بوده است.

با افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی، ‌ظرفیت تولید گاز ایران در اسفند سال گذشته به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید.

امری که سبب شده تا گازرسانی به روستاها و شهرها رونق گیرد و اکنون حدود ۹۵ درصد از جمعیت کشور به شبکه گاز طبیعی دسترسی داشته باشند.

تا آنجا که در حال حاضر ۹۸ درصد خانوارهای شهری و ۸۲ درصد خانوارهای روستایی به شبکه گاز متصل هستند.

در کنار آن با افزایش فشار شبکه، ‌ صادرات گاز نیز رونق گرفته و ایران به کشورهای عراق، ‌ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان گاز صادر می‌کنند و صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه در حالی سال ۹۸ به ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسید که این عدد در سال ۹۲ حدود ۹ میلیارد متر مکعب بوده که نشان‌دهنده رشد ۹۳ درصدی در طول دولت تدبیر و امید است.

در کنار آن، گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز مورد توجه بوده است. ایران در حال حاضر ۸۵ نیروگاه متصل به شبکه گاز دارد که از این تعداد ۱۷ نیروگاه در دولت تدبیر و امید گازرسانی شده‌اند و این بدان معنا است که نیروگاه‌های گازرسانی شده در طول هفت سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته‌اند.

گازرسانی به نیروگاه‌ها علاوه بر آنکه هزینه تمام شده تولید برق را به شدت کاهش داده در عین حال از حوادث جاده‌ای نیز کاسته است.

با گازرسانی به ۱۷ نیروگاه یاد شده، سهم سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاه‌ها از ۴۲ در سال ۹۲ به حدود ۱۰ درصد در شرایط فعلی رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد مصرف گاز نیروگاه‌ها در سال ۹۲ به طور میانگین حدود ۹۹.۲۳ میلیون متر مکعب در روز بوده است.

این در حالی است که میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها در سال ۹۸ روزانه به ۱۶۶.۸ میلیون متر مکعب رسیده که حکایت از رشدی ۶۸ درصدی در مصرف گاز دارد.

این اقدام باعث شده تا حفاظت از محیط زیست نیز با دقت و جدیت بیشتری انجام شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای که به واسطه سوزاندن سوخت مایع در هوا منتشر می‌شد، ‌کاهش داشته باشد.

۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha