ال ۹۰ با موتور پراید در راه بازار!

شرکت سایپا قصد دارد به داخلی‌سازی ال ۹۰ بپردازد، زیرا بعد از دور جدید تحریم‌ها در دولت ترامپ، تولید این خودرو با همکاری شرکت رنو در ایران متوقف شد. به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به خودروهایی که شرکت‌های داخلی آن‎ها را مهندسی معکوس کرده‌اند یا به‌صورت فیس‌لیفت (با تغییرات ظاهری و نه‌چندان اساسی) راهی بازار کرده‌اند.

به گزارش گروه خودرو پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شرکت سایپا قصد دارد خودروی لوگان شرکت رنو را با تغییراتی و احتمالا با موتور پراید وارد بازار کند. جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا، گفته است: «تا ۱۸ماه آینده، تندر۹۰ بومی به بازار می‌آید و سایپا توانسته است با تغییر اجزای مختلف این سدان فرانسوی، بدون حضور رنو، تندر۹۰ را به داخلی‌سازی ۸۵درصدی برساند».

شرکت سایپا گفته است تغییراتی در برخی اجزای خودرو مانند موتور و گیربکس آن داده است. رسانه‌های خودرویی نیز گزارش داده‌اند که سایپا دانش تولید موتور رنو را ندارد و احتمالا از موتور تقویت‌شده پراید در این خودرو استفاده خواهد کرد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان، خودروی ال‌۹۰ را در کلاس و در گروه خودروهای مشابهش، بهترین می‌دانند. این خودرو اگرچه ویژگی‌های رفاهی زیادی ندارد، به‌دلیل کیفیت خوبش توانست نظر مشتریان ایرانی را به‌سمت خود جلب کند. اکنون، اما شرکت سایپا قصد دارد به داخلی‌سازی این خودرو بپردازد، زیرا بعد از دور جدید تحریم‌ها در دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام، تولید این خودرو با همکاری شرکت رنو در ایران متوقف شد. به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به خودروهایی که شرکت‌های داخلی آن‎ها را مهندسی معکوس کرده‌اند یا به‌صورت فیس‌لیفت (با تغییرات ظاهری و نه‌چندان اساسی) راهی بازار کرده‌اند.

*تیبا؛ تجربه تقویت پراید

سایپا در خودروی تیبا با کمک شرکت اف‌ای‌وی آلمان، موتور پراید را کمی تقویت کرد و توان آن را از ۶۰ به ۸۰اسب بخار رساند. سایپا یک‌بار موتور پراید را برای تیبا تقویت کرده بود و پس از این تقویت، دوباره با استفاده از توربوشارژ، قدرت این موتور را افزایش داد و به ۱۰۸اسب بخار رساند. البته این موتور فناوری قدیمی دارد و برای مثال هنوز هشت سوپاپه است؛ یعنی هر سیلندر آن به‌جای چهار سوپاپ، دو سوپاپ دارد؛ عاملی که سبب می‌شود راندمان موتور کم باشد.

در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا از خودرویی به نام مینیاتور، رونمایی کرد که به‌نوعی فیس‌لیفت پراید به‌حساب می‌آمد. این خودرو از ابتدای تولید در سال ۱۳۸۸ تا به امروز، بومی سازی شده توانسته است فروش خوبی را در بازار داخلی تجربه کند، با این حال مینیاتور نیز همان چالش‌های اساسی پراید را با خود به‌همراه داشت.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس در آبان ۹۸ گفت: خط تولید پراید به‌خاطر ناایمن بودن متوقف شد، ولی تیبا که به‌عنوان خودروی جایگزین از آن نام برده می‌شود، نیز امنیت چندانی ندارد. بهرام پارسایی آبان سال گذشته درباره گرانی پراید پس از انتشار خبر توقف خط تولید این خودرو، گفت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد قیمت‌گذاری خودرو شفاف نیست؛ چون در ماه‌های اخیر بدون معرفی خودروی جایگزین، حرف از توقف خط تولید پراید می‌زنند.

*پی‌کی؛ کاریکاتوری از رنو

«رنو ۵» از افسانه‌ای‌ترین محصولات تاریخ شرکت فرانسوی «رنو» است. رنو۵ یک سوپرمینی جمع‌وجور شهری بود که از سال۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ توسط رنو به تولید رسید. این خودرو رکوردهای زیادی از خود برجا گذاشت. رنو۵ نخستین خودرو با سپرهای پلاستیکی در جهان بود. رنو ۵ از سال۱۳۵۵ به‌عنوان جایگزینی برای سیتروئن ۲ CV یا همان ژیان خودمان، وارد ایران شد. یک سال بعد، «سایپا» این خودرو را روی خط تولید خود برد. مدل‌های اولیه در دو نسخه پنج در و سه در عرضه می‌شدند.

در سال۱۳۸۰ پارس‌خودرو با همکاری سایپا، اتاق رنو را بر روی پلت‌فرم پراید قرار داد تا معجون پی‌کی از دل آن زاییده شود. عرض بیشتر متعلقات فنی پلت‌فرم پراید، طراحان سایپا را ناچار به ایجاد تغییراتی ظاهری در رنو کرد. به این منظور، بچه‌گلگیرهای پلاستیکی به بدنه خودرو اضافه شدند تا طول بیشتر اکسل پراید را مخفی نگه دارند. لاستیک زاپاس خودرو هم به‌دلیل کمبود فضا از کنار پیشرانه به صندوق عقب انتقال یافت.

درنهایت نیوپی‌کی چندان دوام نیاورد و در سال۱۳۸۶ سرانجام به‌علت رعایت نکردن استانداردها، از خط تولید کنار گذاشته شد. درمورد شتاب خودروی پی‌کی باید بگوییم که با توجه به اینکه خودرو و شاسی آن برای موتور ضعیف رنو طراحی شده بود، با نصب موتور پراید، شتابش به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد، به‌طوری‌که به عامل اصلی تصادفات این خودرو تبدیل شد. در زمان تصادف، خودرو به هیچ‌وجه و توانایی دفع و جذب ضربات را ندارد. همچنین کمربندهای خودرو به هیچ‌وجه استاندارد نیست.

*پژو آردی؛ پیکان کت‌وشلواری

آردی، پیکانی بود که با لباس پژو وارد بازار شد و به همین دلیل، قیمت ارزانی داشت. در اواخر دهه ۸۰، زمانی که پژو۴۰۵ قیمتی برابر با ۹ تا ۱۰میلیون تومان داشت، پژوآردی صفر، زیر ۹میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. شاید در تصور هر کسی نگنجد که در آن زمان، ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت، بسیار زیاد به‌حساب می‌آمد.

البته طی چند دهه اخیر، پیکان و پراید هم جزو خودروهای ارزان‌قیمت کشور ما بوده‌اند، اما دلیل خرید این دو مدل خودرو، زیبایی ظاهری‌شان نبوده است. درواقع، دلایل متعددی منجر به تولید پژوآردی شد، اما مهم‌ترین آن‌ها، همانی بود که گفتیم؛ خودرویی ارزان با ظاهری جذاب‌تر از پیکان که دیگر برای همه تکراری شده بود.

پژوآردی اولین‌بار در سال ۷۸ به بازار آمد. مدلی که از سال۸۲ به بعد روانه بازار شد، اشکالات کمتری داشت و به لحاظ برخی امکانات، کامل‌تر از مدل‌های قبلی بود. شرکت سازنده یعنی «ایران‌خودرو»، تغییراتی در این مدل‌ها به وجود آورد و آن‌ها را بهینه کرد. مدل بهینه‌شده، آردی‌آی نام گرفت. ازجمله تغییرات صورت‌گرفته در این مدل، مجهز کردن آن به سیستم موتور انژکتوری بود. این خودرو هم مثل پراید، خریداران بسیاری داشت، اما به‌دلیل ضعف فنی، محبوب نبود. درواقع مردم از سر ناچاری آن را می‌خریدند.

لرزش خودرو، انتقال صدا به درون اتاق خودرو، ناهماهنگی اتاق با موتور محور عقب، شنیدن صداهای غیرعادی از گیربکس، قدرت کم خودرو و هندلینگ نامناسب آن، کیفیت نامطلوب قطعات و پرمصرف بودن آن نسبت‌به خودرویی، چون پراید، از ایرادهای پژوآردی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 6577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha