سازمان بورس گوش شنوا ندارد

خانزاده مدیر عامل کارگزاری ملل می‌گوید که همکاران ما در جلساتی که با تصمیم‌گیران نهایی داشتند پیشنهادات خوب و اثرگذار و سازنده را  ارائه کردند اما در تصمیم گیری نهایی هیچ کدام از آن‌ها اجرایی نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ «مردم بازنده اصلی هستند و فریاد رسی ندارند و تنها روزنه تنفسی مردم در این ابر تورم را بستند»   این نمونه‌ای از هزاران پیامی بود که مخاطبان بازار ارسال کردند. گلایه بیشتر آن‌ها این است که چرا در این اوضاع بازار هنوز هم کارشناسان و رسانه‌های در حال امید دادن به سهامداران خرد هستند و دائما از اصلاح بازار و سهم‌ها سخن می‌گویند. همه چیز از زمانی شروع شد که دولت به صورت گسترده مردم را تشویق به ورود به بازار سهام کرد حتی در این زمینه خودش هم دست به کار شد و با وارد کردن سهام عدالت به بازار بورس بخش زیادی از مردم را سهامدار کرد. در آن زمان نه حرفی از آموزش بود و نه حرفی از  سهامداری کردن،  همه چیز فقط به ورود پول به بازار سرمایه ختم می‌شد تا جایی که دولت به مردم این قول را داد که سرمایه شما در بازار بورس محافظت می‌شود.

زیان وارد شده به سهامداران خرد در بازار سرمایه نه اعتمادی در میان سهامداران باقی گذاشته نه گوش شنوایی به سخنان کارشناسان و مسئولان بازار سرمایه آن‌ها فقط به دنبال کاهش زیان خود در این بازار هستند. بیشتر کارشناسان بازار به سهامداران خرد پیشنهاد می‌کنند که صبوری کنند و در بازار بمانند، اما در کنار این کارشناسان هستند فعالان با سابقه بازار که از سهامداران می‌خواهند که یا پرتفوی خود را تغییر دهند و یا از بازار خارج شوند و سرمایه خود را در کسب و کار دیگری وارد کنند.  

فروش حقیقی‌ها گواه بی اعتمادی  سهامداران و بی توجهی آن‌ها به گفته‌های کارشناسان و مسئولان سازمان بورس است، فرصتی که می‌شد از آن در جهت رونق تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده می‌شد به یکباره از دست رفت. خانزاده مدیر عامل کارگزاری ملل می‌گوید که واقعا ناراحت کننده است که فرصتی که در بازار سرمایه ایجاد شد را از دست دادیم، فرصتی که به دلایل مختلف به خصوص تعطیلی کسب و کار به خاطر کرونا  در بازار سرمایه شکل گرفت.

کسی به حرف ما گوش نمی‌کرد

کمال خانزاده مدیر عامل کارگزاری ملل در مورد وضعیت سهامداران خرد و راهکارهای ساده‌ای که می‌شد آن‌ها را از زیان نجات داد گفت: به خاطر کرونا بیشتر کسب و کارهای تعطیل شدند و افراد به خاطر حفظ ارزش پول خود، سرمایه که برای آن یک عمر زحمت کشیده بودند را وارد بورس کردند،  اما متاسفانه اکثر آن‌ها با زیان و ناامیدی در حال بازگشت از این بازار هستند. برخی از آن‌ها یک دارایی را فروختند که الان هم دارایی ۱۰۰درصد رشد کرده، اما الان در بورس شاهد زیان ۵۰درصدی پول همان دارایی باید باشند.

خانزاده اضافه کرد: ای کاش سازمان بورس و وزارت اقتصاد بیشتر از کارشناسان بازار سرمایه و با سابقه‌های این بازار استفاده می‌کرد. همکاران ما در جلساتی که با تصمیم‌گیران نهایی داشتند پیشنهاداتی خوب و اثرگذار و سازنده را  ارائه کردند اما در تصمیم گیری نهایی هیچ کدام از آن‌ها اجرایی نمی‌شد و الان که بازار ریزش پیدا کرده و اعتماد مردم از دست رفت اما خوبی بازار این است که زود فراموش می‌کند. باید مراقب باشیم که در دفعات بعد این اعتماد از بین نرود و این اعتمادی است که به این راحتی بر نمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه با درخواست از دولت به منظور حمایت از سهامداران خرد،  افزود: دولت سعی کند به صورت واقعی‌تر جدا از سازمان بورس در کنار سهامداران خرد باشد. سهامداران قدیمی و بزرگ همیشه در بازار هستند و بالا و پایین شدن پرتفوی آن‌ها در رفاه مردم تاثیر ندارد اما در سهامداران خرد ممکن است که این زیان در زندگی آن‌ها اثرگذار باشد. دولت می‌توانست بخشی از سهام سهامداران خرد را در قیمت‌های معقول خریداری کند.

وی یکی از پیشنهاداتی که به مسئولین در خصوص کاهش زیان سهامداران خرد ارائه شده بود را حمایت از سهامدارانی خردی دانست که زیر  ۱۰۰میلیون تومان سرمایه در بازار داشتند و در تشریح آن‌ها گفت: در اوایل  ریزش‌ها، دولت این توان را داشت تا با برنامه‌ریزی درست، از سهامداران تازه واردی که پرتفوی آن‌ها زیر ۱۰۰میلیون بود حمایت کنند. عمده متوسط پول اشخاص حقیقی که وارد بازار شده ۵۰ میلیون تومان بوده است یعنی ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان پولی که وارد بازار شده است ۵۰ میلیون تومانی بوده است و ما به این راحتی اجازه دادیم که این پول‌ها سوخت شود و ۵۰ درصد آن هم از بازار خارج شود. می‌توانستیم یک صندوق تعریف کنیم یا از همان صندوق تثبیت استفاده شود و سهامداران خرد که تازه ورود کردند و زیر ۱۰۰میلیون تومان در بازار سرمایه داشتند به این صندوق‌ها بفروشند. یا در عرضه‌های اولیه می‌توانست اتفاقات خوبی بیفتند، مثلا این سهم‌ها را به افرادی که زیر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سرمایه در بازار داشتند بدهند نه آن‌ها که پرتفوی میلیاردی داشتند. کسانی که پرتفوی میلیاردی دارند یک رفاه نسبی پیدا کرده بودند اما کسانی  که زیر ۲۰۰میلیون پرتفوی داشتند با  تورم زیان دیدند در حالی که می‌توانستیم با یکسری از اقدامات جلوی برخی از این زیان‌ها را گرفت.

تحلیل  تکنیکال جوابگو است

خانزاده در مورد نسبت‌های p/e، p/s , eps و بررسی نمادها بر اساس این متغیرها اظهار داشت: کلا هر سه متغیر، متغیر مهمی است و اما  عمدتا در بازار به پی به ای  نگاه می‌کنند یعنی  در شرایط عادی که ان شرکتی که زمان بازگشت سرمایه شما کمتری داشته باشد، بازار بیشتر به آن مولفه اهمیت می‌دهد. نسبت پی به اس هم مهم است به خصوص برای شرکت‌های که سود دهی خوبی دارند. به عنوان مثال نسبت پی به اس ذوب آهن  به دلیل زیان‌ده بودند نزدیک ۱.۵ است با وجود اینکه تولید و فروش خوبی دارد اما بنیاد قوی ندارد و در حالا حاضر آن چیزی که سبب این روزها سبب استیبل یا ثبات در این سهم شده است نسبت پی به اس است که در گروه خود پایین ترین پی به اس دارد، اما در نماد فولاد خوزستان سهامداران برای خرید اول  به پی به ای آن نگاه می‌کند. بنابراین هر سه متغییر دارای اهمیت و تاثیر گذار است و باید همیشه تحلیلگران و سرمایه گذاری نسبت به  پی به ای و یا پی به اس که از نظر محاسبه زیاد سخت نیست و حداکثر ۲۰ دقیقه زمان می‌برد  توجه کنید و با این روش‌ها شما می‌توانید در صنعت پاییترین و یا  ارزانترین آن را خریداری کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه در این ایام افراد زیادی با استناد به آن سهم را تحلیل می‌کند، می‌تواند ما را در انتخاب سهم کمک کند یا نه؟ گفت: به دلیل اینکه فعالین و استفاده کنندگان از  تحلیل تکنیکال در بازار زیاد شده است، بنابراین پر کاربرد شده است و بیشتر اشخاصی هم که در کانال‌ها تلگرامی اقدام به سیگنال‌دهی می‌کنند و یا یک سهم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند اکثرا از طریق تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. حدود ۴۰تا ۵۰درصد فعالان بازار برای بررسی وضعیت نمادها از تحلیل تکنیکال بهر می‌گیرند و این تحلیل از قانون ثابت و خاصی پیروری می‌کند به همین دلیل آنجایی که این تحلیل می‌گوید وقت خرید است در نتیجه بر اساس قوانین ثابت آن همه کارها باهم تقاضای خرید می‌دهند و در نتیجه آن سهم رشد می‌کند بنابراین این قانون سبب می‌شود که پیشبینی درست از آب در بیایید، علاوه بر آن،  افرادی هم که عضو این کانال‌های سیگنال دهی هستند، رفتارهای مشابه و یکسانی از خود نشان می‌دهند. در بازار ریزشی از  نظر بنده این نوع تحلیل می‌تواند یک مسیر خوب نشان دهد به عنوان مثال اکثر تکنکال‌کاران حرفه‌ای زمانی که شاخص ۲میلیون واحد را رد نکرده بود پیشبینی کردند که شاخص ۱میلیون ۲۱۰ هزار واحد را نشان می‌دهد در نتیجه الان متوجه شدیم که در بلند مدت هم می‌تواند این نوع تحلیل اثر گذار باشد.

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 6516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha