ورود قطعات خودرو به صورت قاچاق به دلیل نیاز بازار است/ مسئله تامین ارز کالای مورد نیاز را تبدیل به کالای قاچاق کرد

بررسی خبرنگار رادار اقتصاد نشان می دهد واردات رسمی کالای مورد نیاز کمتر از میزان تقاضا است و این مسئله موجب می شود تا کالا با مهر قاچاق وارد کشور شود.قاچاق لوازم یدکی بیشتر مربوط به خودروهای لوکس بازار است و خودروهای داخلی نیازی به قاچاق لوازم یدکی ندارند از این جهت خودورهای کره ای، آلمانی و حتی اخیرا خودروهای چینی لوکس نیازمند لوازم یدکی هستند که بیشتر از راه قاچاق تامین می شوند.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اخیرا رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفته است: پلیس گمرک ۱۱۲ کانتینر قطعات خودروی خارجی که ارزشی معادل با ۶۰۰ میلیارد ریال داشت را شناسایی و توقیف کرد و در این ارتباط ۲۴۷ پرونده قضایی تشکیل شده است.
اواخر شهریورماه سال جاری بود که گزارشی با عنوان« تولید خودرو کاهش یافت لوازم یدکی قاچاق رشد پیدا کرد» در پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد منتشر شد که در این گزارش مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید "در بازار لوازم یدکی،  قطعات تقلبی وجود دارند و منکر وجود جنس تقلبی و فیک در بازار نیستیم اما تعداد این قطعات کم است به طوریکه حدود ۲۰ درصد از قطعات موجود در حال حاضر بی‌کیفیت هستند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو اضافه می کند: دولت باید با کالای تقلبی مبارزه کند و یکی از راه‌های  مبارزه کمک گرفتن از اعضای اتحادیه لوازم یدکی خودرو است. اعضای صنف لوازم یدکی همه از  کارشناسان خبره  هستند که می‌توانند به گمرک و وزارت صمت کمک کنند.  به دنبال آن هر قطعه‌ای که قرار است وارد کشور شود در ابتدا به اتحادیه و کارشناسان معرفی شود تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود و بعد از آن اجازه ورود داده شود.

وی  با بیان اینکه اکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات خودروی موجود در بازار، تولید داخل است و بقیه از کشورهای چین، هند، ترکیه و تایوان تامین می‌شود، تصریح می کند: از لحاظ تامین قطعه، به‌ خصوص قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی کمبودی دیده نمی‌شود، اما در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل برای خودروهای چینی نسبت به خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است.

ظاهرا اگرچه پلیس گمرک و مسئولان امر تلاش می کنند تا جلوی ورود کالاهای قاچاق گرفته شودولی هنوز از خبرهای منتشر شده چنین بر می اید که روند ورود کالاهای قاچاق به گمرک با قدرت ادامه دارد.

*قاچاق لوازم یدکی بیشتر برای خودروهای لوکس است

شاهین شاهچراغی عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید:

قاچاق لوازم یدکی بیشتر مربوط به خودروهای لوکس بازار است و خودروهای داخلی نیازی به قاچاق لوازم یدکی ندارند از این جهت خودورهای کره ای، آلمانی و حتی اخیرا خودروهای چینی لوکس نیازمند لوازم یدکی هستند که بیشتر از راه قاچاق تامین می شوند.

شاهچراغی ادامه داد:واردات لوازم یدکی این گونه خودروها  بیشتر از مرزهای زمینی کشور مانند کردستان در حال انجام است، اما از مرزهای آبی مانند گناوه نیز این قطعات وارد کشور می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه این قطعات وارد کشور می شود گفت: مشتری که بیشتر تعمیرگاه های این گونه خودروها هستند تجار لوازم یدکی را می شناسند و از این طریق به آنها سفارش کالا می دهند به طوریکه پول به حساب این تاجران واریز شده و بعد از آنکه سفارش گرفته می شود حدود یک  تا ۲ هفته طول می کشد تا  لوازم یدکی از راه زمینی یا دریایی به کشور برسد؛ اما راه دیگری نیز برای واردات قطعات وجود دارد که از طریق مسافر و از طریق چمدان و به صورت هوایی است به طوریکه تاجر سفارش کالا را به شرکت های آن طرف مرز می دهد و آنها قطعات را به مسافرین تحویل می دهند و مسافر هم بدون کوچکترین مشکلی این قطعه را همراه خود به ایران می آورد که این کار گرچه هزینه بالایی دارد اما کالا زودتر به دست متقاضی می رسد مثلا می توان گفت بین ۲ تا ۵ روز این کالا وارد کشور می شود ولی هزینه اش بیشتر از واردات از طریق زمینی و دریایی است.

وی تصریح کرد:  این موارد نشان می‌دهد راه‌های ورود قطعات قاچاق به کشور بسته نیست و چون نظارتی هم در سطح بازار وجود ندارد این محصولات به‌راحتی به فروش می‌رسند.

شاهچراغی گفت: تا همین چند سال پیش واردات قطعات خودروهای لوکس آزاد بود زیرا به دلیل آنکه تعداد این خودروها نسبت به خودروهای د اخلی کم است  نیاز به واردات قطعات این خودروها هم وجود داشت زیرا امکان ساخت داخل این قطعات وجود ندارد  اکنون نیز این نیاز وجود دارد اما واردات قطعات این خودروها قاچاق است و دارنده این خودرو ناچار است قطعه را از طرقی که پیشتر گفتم وارد کشور کند.

*مشکل تامین ارز واردات کالا به صورت رسمی را تبدیل به کالای قاچاق می کند 

وی ادامه داد: مسئله امروز ما تامین ارز است چون تا دیروز تامین ارز راحت بود واردات این قطعات قاچاق نبود و رسما از طریق گمرک وارد کشور میشد اما اکنون که مشکل تامین ارز داریم به یکباره سیاست ها تغییر می کند و کالای مورد نیاز تبدیل به یک کالای قاچاق می شود.

همچنین امیرحسین عباسی از فعالان صنعت قطعه سازی در کشور نیز به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید : هیچ وقت نمی توان آمار رسمی از میزان قاچاق لوازم یدکی خودرو بدست آورد که البته این موضوع اصلا اهمیت ندارد و چیزی که باید به آن پرداخته شود این است که دولت باید فکری به حال تامین قطعات مورد نیاز خودروهای لوکس کند یا این خودروها اصلا وارد نشوند یا اینکه وارد شده اند قطعاتش نیز اجازه ورود داشت باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای خودروهای لوکس اقدام به ساخت قطعه نمی کنید ادامه داد: کار قطعه سازی کار یک شبه و چند ماهه نیست و برای اینکه بتوانیم قطعات خودرو را تولید کنیم باید چندین سال زمان صرف کنیم از طراحی قالب گرفته تا واردات فلز یا تولید فلز با آلیاژ مخصوص که این کار زمان بر است و شرکتهای تولیدکننده فولاد به خاطر تولید پایین این قطعات حاضر نیستند آلیاژ های خاص را در اختیار قطعه سازان قرار دهند  از این جهت برای تولید قطعات خودروهای خارجی باید پیش از ورود این خودروها فکر کنیم.

عباسی با تاکید براینکه هم اکنون موضوع واردات خودروهای روسیه به کشور مطرح است گفت: اگر این موضوع جدی است می توان با خودروسازان روسیه وارد مذاکره شد و با کمک قطعه سازان روسیه قطعات مورد نیاز این خودروها را در داخل ایران نیز تولید کرد که بعد از ورود این خودرو ها که ظاهرا به طور رسمی قرار است وارد کشور شود بعد ها واردات قطعات آنها قاچاق نباشد.

گزارش خبرنگار رادار اقتصاد حاکی است امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در خصوص واردات  قطعات مورد نیاز برای صنعت خودرو، گفته است: خودرو جزء کالاهایی است که واردات قطعات آن  به کشور ممنوع نیست و از ابتدای سال رقمی کمتر از یک میلیارد دلار قطعات مورد نیاز صنعت خودرو و لوازم یدکی واردات رسمی داشته ایم.

او ادامه داد: آمار تقاضا و مصرف قطعات و لوازم یدکی خودرو بیشتر از میزان واردات است به همین دلیل شاهد قاچاق این کالاها به کشور هستیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به میزان قاچاق قطعات، بیان کرد:میزان قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو بین سال‌های ۹۷ تا ۹۸ بین ۲ تا ۲.۴ میلیارد دلار برآورد شده است هرچند که اعداد و ارقام رسمی آنها بیش از این میزان میتواند باشد.

*سیاست واردات کالای مورد نیاز بدون انتقال ارز اجرایی شود

در این باره آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان نیز به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید آنچه که از واردات قطعات به کشور می توان برداشت کرد این است  که یکی از عواملی که میدان را برای نقش آفرینی قاچاق و قاچاقچی مهیا می کند، عدم تامین نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان رسمی است به طوریکه نیاز بازار از طریق واردات رسمی تامین نمی شود و براین اساس بخشی از نیاز بازار به قطعه از طریق قاچاق صورت می گیرد به طوریکه کالای قاچاق در حال غالب شدن بر تولیدات و واردات رسمی است.

وی مسئله تامین ارز را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش روز افزون قاچاق قطعه عنوان کرد و گفت:  آمارهای رسمی صنعت خودرو و قطعه سازی نشان می دهد چنانچه در سال یک میلیارد دلار واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشا به آن اختصاص داده شود دیگر واردات قطعه به صورت غیر رسمی صورت نخواهد گرفت و این واردات رسمی خواهد شد.

  انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 6511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha