آیا خودروهای الکتریکی بیشتر به محیط آسیب می‌زنند؟

ایده‌ی خودرو الکتریکی با برد زیر ۳۲۰ کیلومتر و ظرفت باطری کمتر از ۶۰ کیلووات ساعت خنده‌دار است. مزدا ام.ایکس-۳۰ قرار نیست در ابتدا در آمریکا فروخته شود اما آمدن این خودرو به آمریکا غیرممکن نیست. در دسامبر ۲۰۱۵ خودروهای برقی فروخته شده در سرتاسر جهان از مرز ۱ میلیون دستگاه عبور کرد، و در سپتامبر ۲۰۱۸ این عدد به ۴ میلیون دستگاه رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از الکترک، مزدا (و سایر کمپانی‌ها) که تولیدکننده‌ی خودروهای الکتریکی در اروپا هستند، اعتقاد دارند که حدود 35.5 کیلووات ساعت که برای پیمودن حدود 240 کیلومتر کفایت می‌کند، برای مشتریان کافی است و برای محیط زیست بهتر است. اما طرفداران خودروهای الکتریکی احتمالا با مزدا هم‌عقیده نیستند. «کریستیان شولتزه»، مدیر مزدا در اروپا، مجموع خروجی دی‌اکسیدکربن یک ام.ایکس-30 را با یک خودروی مزدا3 دیزلی قابل مقایسه می‌داند.

فروش اولیه خودروهای تمام الکتریکی مزدا مدل «ام.ایکس-30» قرار است در ابتدای سال 2020 شروع شود. این خودرو بخشی از موج جدید خودروهای الکتریکی در اروپاست که ظرفیت باطری آن در ایالات متحده‌ی آمریکا قدیمی محسوب می‌شود.

کمپانی «مزدا» : خوردروهای الکتریکی دوربرد برای دی‌اکسیدکربن از خودروهای دیزلی بدترند

از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، افزایش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.

او معتقد است خروجی دی‌اکسیدکربن یک خودرو الکتریکی با باطری 95 کیلووات ساعت بسیار بیشتر است، اما او در این میان اشاره‌ای به آلودگی هوای تولید شده توسط گازهای خروجی دیزلی نمی‌کند. در سال 2020 قوانین سخت‌گیرانه‌تری در اروپا برای دی‌اکسیدکربن اعمال خواهد شد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که خودروهای الکتریکی از هر لحاظ، شامل تولید دی‌اکسیدکربن، از خودروهای دیزلی تمیزترند.ژ

طراحی خودروی جدید مزدا اسپورت‌تر است و دارای درهای عقبی است که به جلو باز می‌شوند. یک موتور الکتریکی 105 کیلوواتی به چرخ‌های جلو قدرت می‌دهد و 143 اسب‌بخار نیرو و 27 کیلوگرم‌برمتر نیروی گشتاور تولید می‌کند. قیمت این خودرو در اروپا معادل 40هزار دلار است.

در آمریکا، ایده‌ی خودرو الکتریکی با برد زیر 320 کیلومتر و ظرفت باطری کمتر از 60 کیلووات ساعت خنده‌دار است. مزدا ام.ایکس-30 قرار نیست در ابتدا در آمریکا فروخته شود اما آمدن این خودرو به آمریکا غیرممکن نیست. در دسامبر ۲۰۱۵ خودروهای برقی فروخته شده در سرتاسر جهان از مرز ۱ میلیون دستگاه عبور کرد، و در سپتامبر ۲۰۱۸ این عدد به ۴ میلیون دستگاه رسید.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
کد خبر: 6457
منبع: خبرگزاری علم و فناوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha