روشن شدن مشعل انرژی های نو با فناوری پلاسما

یک شرکت دانش‌بنیان با بومی سازی فناوری و طراحی مشعل‌های پلاسمایی جهت امحای زباله های خطرناک، امکان تجزیه و تبدیل زباله‌ به انرژی را فراهم کرده است که علاوه بر حفظ محیط زیست باعث ارز آوری یک میلیون دلاری در سال هم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، مسئله دفع زباله در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی یکی از مشکلات روز است. هرچند که از زباله به عنوان شی کثیف عنوان می شود اما اگر در مدیریت آن ها خوب عمل نشود تبعات زیان باری را به دنبال دارد. یکی از پیشرفته ترین و پرهزینه ترین روش ها در دفع پسماند روش پلاسما است. این روش برای همه نوع پسماند مخصوصاً برای پسماندهای خظرناک نظیر زباله های بیمارستانی بکار برده می شود. 

پلاسما چیست

پلاسما گاز ساده ای است که دستگاه تبدیل کننده (converter) آن را یونیزه می کند سپس آن یک هادی الکتریکی موثر و یک ماده نورانی مثل قوس الکتریکی تولید می کند که منبع انرژی زیادی است که به مواد پسماندها به عنوان انرژی پرتاوی منتقل می شود. جذب این انرژی بوسیله مواد پسماندها است که باعث تجزیه پسمانها و فروپاشی مولکول های پسماند می شود. دستگاه تبدیل کننده پلاسما بوسیله کامپیوتر کنترل می شود و به آسانی قابل استفاده است. ما روزانه با تنوع مختلفی از پلاسما سروکار داریم که برخی از آن ها عبارتند از جرقه رعد و برق، تابش ملایم شفق قطبی، گازهای داخل یک لامپ فلورسنت، چراغ نئون و یونش مختصری که در گازهای خروجی موشک دیده می‌شود؛ همچنین پلاسما، امروزه نقش مهمی در توسعه منابع انرژی، از راه همجوشی هسته‌ای یافته‌است

مشعل های پلاسما یکی از پرکاربرد ترین مولد های پلاسما در صنعت می باشند. این مولد ها در فشار اتمسفری و نزدیک اتمسفر کار می کند مشعل پلاسما بطور کلی برای ایجاد حرارت های بسیار بالا حدود 10000 درجه سانتی گراد که سیستم های دیگر قادر به تولید آن نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین کاربردهای این دستگاه می‌توان به امحای زباله‌های خطرناک، تولید انرژی از پسماند، تولید سوپر آلیاژها، ذوب مواد دیرگذار و لایه نشانی سرامیک‌ها اشاره کرد، همچنین مهم ترین ویژگی این سیستم دوست دار طبیعت بودن آن است که این دستگاه هیچ گونه گاز گلخانه ای تولید نمی کند و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی را ندارد.

امحاء زباله با استفاده از مشعل پلاسما

از جمله مشکلات گریبان گیر کشور ها مسئله مدیریت پسماند می باشد که بعضی از این زباله ها به دلیل تجزیه ناپذیر بودن و یا در تجزیه شدن باعث به وجود آمدن آلودگی هایی شده اند. روش‌های معمول که تاکنون برای دفع زباله به کار گرفته شده است شامل بازیافت، سوزاندن، دفن بهداشتی و تهیه کمپوست با استفاده از سیستم‌های سنتی، نیمه صنعتی و مدل‌های پیشرفته هوازی و غیرهوازی است.

مشعل پلاسما به عنوان یکی از فناوری‌های مورد استفاده در از بین بردن زباله و تبدیل آن به انرژی  امروزه به در بسیاری از صنایع اجرا می شود. این دستگاه می تواند در صنعت بازیافت ،تصفیه و بدست آوردن انرژی از زباله مورد استفاده قرار گیرد.

از محاسن تولید گاز پلاسما، محصولات گازی مفید است و اینکه مواد ته نشینی یا خاکستر تولید نمی کند. پسماندها به عنوان مواد سوختی و هم استفاده از مواد سوختی غیرگازی همیشه خاکستر تولید می کنند و در بعضی موارد تا 30% مواد ورودی را تشکیل می دهد. در حالی که خاکستر باقیمانده درته به عنوان یک توده برای مصالح ساختمانی استفاده می شود.

زباله های خطرناک

بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود یک درصد از زباله های شهری، زباله های خطرناک خانگی است. بر اساس تعریف آژانس بین المللی حفاظت از محیط زیست، زباله های خطرناک به مواد زائدی اطلاق می شود که بالقوه خطرناک هستند یا این که می توانند موجبات خطر را برای سلامت انسان و دیگر موجودات زنده فراهم کنند. زباله های خطرناک عبارتند از: محصولات تنظیفی، فرآورده های ویژه سرگرمی ها از جمله رنگ نقاشی، مرکب، مواد ضد آب، مواد شیمیایی عکاسی و چسب ها فرآورده های مربوط به وسایل نقلیه، فرآورده های حاصل از تعمیرات ساختمانی و رنگ زنی فرآورده های کنترل آفات باغداری، زباله های بیمارستانی هم چنین باید مراقب بود که زباله های الکترونیکی مانند لامپ های کم مصرف و باتری هانیز به دلیل دارا بودن  مقدار زیادی فلزات سنگین مانند جیوه، سرب، نیکل و کروم که بسیار خطرناکند، باتری های خانگی که حاوی فلزات سنگین و سمی هستند، پایداری زیادی در خاک داشته و به همچنین این نوع باتری ها باعث آلودگی آبهای زیرزمینی شده و در نهایت وارد ریشه ی گیاهان آسیب می زنند.

چگونگی کار دستگاه

این دستگاه دارای یک کوره پلاسمایی بوده که داخل آن سه مشعل وجود دارد که کوره را گرم کرده و دمای آن به 1800 درجه سانتیگراد می‌رساند، این در حالی است که نقطه ذوب شیشه 1500 درجه سانتیگراد است. مشعل‌های دستگاه حرارتی ما با انرژی الکتریکی فعال می‌شوند و راندمان آن بالاست به طوری که 90 درصد پسماندهای بیمارستانی به این روش امحا می‌شوند.

کاربرد مشعل پلاسما در صنایع گوناگون

هر شرکتی که مشکل دفع پسماند دارد می خواهد محیط زیست را آلوده نکند و از نظر اقتصادی نیز صرفه داشته باشد می تواند از روش تولید گاز پلاسما استفاده کند. نمونه هائی از آن ها بشرح زیر است:

در صنایع پتروشیمی که پسماندهای خطرناک زیادی تولید می شود و همچنین محصولات فرعی نیز تولید می کند که ارزش تجاری و اقتصادی ندارد.

 در صنایع داروسازی مقدار زیادی پسماند حلال خطرناک تولید می شود با بکاربردن فرایند تولید گاز پلاسما برای دفع این مواد نه فقط تجزیه کامل آنها تضمین می شود بلکه گاز تبدیل شده پلاسما می تواند در تولید برق و تولید حرارت بکاربرده شود.

 در صنایع الکترونیک، بسیاری از سازنده ها مسئول دفع نهائی محصولات غیر مفیدشان می باشند در جائی که بازیافت غیرممکن است سیستم تولید گاز پلاسما دفع سالم را با حداکثر بازیافت مواد با ارزش مثل طلا، نقره ومس را فراهم می آورد.

در بهره برداری از معادن، پسماندهای تولیدی آلوده شده با فلزات سنگین یک مشکل زیست محیطی تلقی می شود. سیستم تولید گاز پلاسما می تواند این پسماند را به مواد غیر سمی تبدیل کند.

 محاسن تولید گاز پلاسما

انتشار آلاینده ها به هوا در این روش معادل مقدار آلاینده های تولید شده در اثر سوخت گاز طبیعی می باشد. با توجه به اینکه کیفیت گاز ایجاد شده از طریق پلاسما مشابه گاز طبیعی است جزئیات آلاینده های انتشار یافته آن نیز مشابه گاز طبیعی است.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
کد خبر: 6456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha