ایلان ماسک: احتمالا در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای زندگی می‌کنیم!

کهکشان آندرومدا و هر چیز دیگرِ موجود در این جهان، مِن جمله خود ما انسان‌ها، می تواند بخشی از یک شبیه‌سازی پیشرفته باشد. «ایلان ماسک» مدیرعامل اسپیس ایکس در یکی از پادکست های «جو روگان» در هفتم سپتامبر 2018 گفت: «در واقع، این محتمل‌ترین سناریو است.» به باور ماسک، احتمالا همه ما در یک شبه حیات ماتریکس مانند به دام افتاده‌ایم. بر اساس این سناریو، آنچه در اطراف خود مشاهده می کنیم (از جمله کیهان، کهکشان‌ها و ستاره‌ها) همگی بخشی از جهان ِ شبیه‌سازی شده هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بیگ بنگ، ایلان ماسک با حضور در پادکست مشهور «جو روگان» در گفتگویی جالب و طولانی این گونه توضیح داد: «جهان قدمتی به درازای 13.8 میلیارد سال دارد. پس هر تمدنی که در سرتاسر جهان پای به عرصه ظهور گذاشته باشد، می بایست زمان بسیار طولانی برای توسعه فناوری‌های خود داشته باشد. اگر هر نوع پیشرفتی مفروض باشد، امکان تفکیک میان بازی از واقعیت وجود نخواهد داشت یا تمدن به پایان خواهد رسید. یکی از این دو مورد به وقوع خواهد پیوست. پس ما به احتمال زیاد در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای زندگی می کنیم چرا که وجود داریم. البته این تنها یک احتمال است؛ جهان‌های شبیه‌سازی شده از جایی کنترل می شوند و اینکه چرا در این پایگاه فرایند شبیه‌سازی آغاز شده، به احتمال زیاد به این دلیل بوده که واقعیت در دنیای آنها خسته کننده بوده است. یعنی شبیه‌سازی فرصتی است برای خلاص شدن از شر واقعیت‌های خسته کننده.»

از دیدگاه ماسک، همانطور که انسان‌ها با توسعۀ بازی‌های رایانه‌ای و یا ساخت فیلم به انجام شبیه‌سازی پرداخته و سعی می کنند چیزی جذاب‌تر از واقعیت ارائه کنند، به احتمال زیاد جهان‌های شبیه‌سازی شده‌ای که خود ما انسان‌ها نیز بخشی از آنها هستیم، راهی برای خلق چیزی جذاب‌تر از واقعیت است. یعنی واقعیتی که در پسِ پرده ساخت شبیه‌سازی ما وجود داشته، واقعیت خسته کننده‌ای بوده است. البته این کارآفرین میلیاردر موافقانی هم در این تفسیر دارد؛ چندین فیزیکدان، کیهان شناس و فیلسوف اعتقاد دارند که فرضیه شبیه‌سازی امری قابل تامل و چالش‌برانگیز است.

ایدۀ جهان شبیه‌سازی شده تنها یکی از چندین توضیحات احتمالی برای پارادوکس مشهور فِرمی است. این پارادوکس یک سوال اساسی را مطرح می کند: «پس دیگران کجا هستند؟» در اینجا، منظور از «دیگران»، موجودات بیگانه است. البته این سوال در گفتگوی میان ماسک و روگان که 2.5 ساعت به طول کشید، جایی نداشت. ماسک در این مصاحبه طولانی، بار دیگر نگرانی خود را از هوش مصنوعی کنترل نشده ابراز کرد. وی تاکید نمود که انسان برای دستیابی به آینده‌ای درخشان و مناسب باید جستجو و سکونت در سیاره‌های دیگر را در دستور کار خویش قرار بدهد؛ این جستجو باید هم در منظومه شمسی ما و هم در موقعیت‌هایی فراتر از آن انجام بگیرد. او همچنین، از نقش موثر و کلیدی سیستم‌های تونل وسیع در کاهش ترافیک خبر داد. شرکت «Boring» متعلق به ماسک قصد دارد این سیستم‌های حمل و نقل گسترده را در شهرهای بزرگ جهان راه‌اندازی کند.

ماسک همچنین بعنوان مدیر شرکت خودروسازی برقی “تسلا” اعتقاد دارد که انسان باید خود را از شر سوخت‌های فسیلی رها کند. از نظر ماسک، سناریویی که در آن دی اکسیدکربن وارد اتمسفر و اقیانوس‌ها می شود و همچنان رو به افزایش است، سناریویی مبهم است و مشخص نیست که آینده بشر را با چه خطرهایی روبرو می کند. او انرژی‌های جایگزین را راه حل مشکل عنوان می کند. او اخیرا ایده هواپیمای فراصوت را مطرح کرده که قادر است به صورت عمود بلند شده و یا بر روی زمین بنشیند. اما از نظر ماسک، این ایده در حال حاضر برایش یک اولویت به شمار نمی رود. او سعی دارد بر روی ایده‌هایی متمرکز شود که در صدد یافتن راه حلی برای تهدیدهای زندگی بشر است.

ماسک در توصیف خود می گوید که هر لحظه در پی یافتن ایده‌های تازه در ذهنش است و همین ویژگی او را از سایر انسان‌ها متمایز می کند. او این تفاوت را در سن 5 یا شش سالگی احساس کرده بود. تفاوت او با دیگران به حدی بوده که او حتی تصور میکرد که دیوانه است و اگر مقامات دولتی بدانند که او چقدر عجیب است، به یقین او را به جایی دور تبعید می کنند. در مصاحبه‌ای که میان روگان و ماسک صورت گرفت، مسائل جالب دیگری هم مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برای مثال، ماسک یک شمشیر سامورایی را در استودیو به دست گرفت؛ به گفته روگان، این شمشیر قدمتی به میزان 500 سال دارد.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد خبر: 6444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha