خرید ۸ میلیون تن گندم/تعلیق کارت بازرگانان بد عهد تا پایان شهریورماه

در یک هفته گذشته شاهد اخبار مهم و پر حاشیه ای بودیم که از جمله آن می توان به خرید ۸ میلیون تن گندم و اتمام حجت رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به صادرکنندگانی که ارز خود را نیاورده اند بود که قرار است تا پایان شهریور ماه کارت بازرگانیشان ابطال شود.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بخش صنعت در یک هفته گذشته شاهد اخبار مهم و پر حاشیه ای بود که بخشی از از این اخبار را که رسانه های مختلف و از جمله پایگاه رادار اقتصاد به آن پرداختیم مرور میکنیم.

* تحریم‌های فعلی هیچ شباهتی به تحریم های اوایل دهه ۹۰ ندارد

بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: جمهوری اسلامی ایران از دو سال و سه ماه پیش تا به اکنون تحت شدید ترین تحریم های تاریخ خود است که این تحریم ها هیچ شباهتی به تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ ندارد بلکه خیلی گسترده تر، وسیع تر، عمیق تر و اثرگذارتر است.

وزیر نفت گفت: با تلاش شبانه روزی مدیران و پرسنل این وزارتخانه توانسته ایم در دوران بسیار سخت تحریمی میزان تولید را حفظ کنیم. خوشبختانه در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نه تنها میزان تولید کم نشده بلکه در برخی از حوزه ها از جمله گاز و پتروشیمی روند تولید افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: بطور متوسط صادرات گاز ایران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است به عبارتی صادرات گاز در سال ۹۲ به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب بود که این عدد در سال ۹۸ به ۴۸ میلیون متر مکعب رسیده است. در حال حاضر نزدیک به ۷۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران صادر می شود. از نظر سیاسی و امنیتی برای کشور بسیار مهم است که گاز صادر کند که این کار هم اکنون در حال انجام است. صادرات فرآورده های نفتی کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۱ چهار برابر شده است.

*جزئیات جدید درباره رایگان شدن برق کم مصرف‌ها

هیئت دولت در جلسه مورخ ۲ شهریورماه ١٣٩٩ به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد قانون هدفمند کردن یارانه ها، این وزارت را مجاز نمود تا صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با الگوی تعیین شده در جدول پیوست را با تخفیف صد درصدی محاسبه نماید. این تخفیف صرفا شامل سکونت گاه های دائمی درحال بهره برداری شهری و روستایی و هم چنین سکونتگاه های عشایری می شود. سکونت گاه های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلاها مشمول این تخفیف نمی شوند.

این مصوبه هیئت دولت طی نامه شماره ۶۲۴۲۴ مورخ ۹۹/۰۶/۰۴ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

*تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که به تعهدات ارزی عمل نکردند تا پایان شهریور

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اتمام مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در پایان تیرماه سال جاری اعلام کرد: کلیه صادرکنندگان موظف هستند به منظور جلوگیری از تعلیق کارت بازرگانی خود، بر اساس مصوبات کمیته اقدام ارزی تعهدات ارزی خود را طبق دستورالعمل بانک مرکزی ایفا کنند. 

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبات کارگروه پایش رفتار تجاری کارت‌های بازرگانی واحدهای صادراتی که کمتر از ۳۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند در نیمه شهریورماه تعلیق خواهد شد؛ لذا این دسته از صادرکنندگان موظفند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود و افزایش درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام نمایند .

رئیس کارگروه پایش رفتار تجاری تاکید کرد: در صورت عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگانی که کمتر از ۷۰ درصد از تعهدات خود را ایفا کرده اند نسبت به تعلیق کارت بازرگانی این دسته از صادرکنندگان در پایان شهریورماه اقدام خواهد گردید .

زادبوم افزود: در پایان شهریورماه کارت های بازرگانی  واحدهای تولیدی صادراتی که تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده اند تعلیق خواهد شد.

*تولید ۱۰ میلیون تن گندله آهن طی ۴ ماه امسال

شرکت بزرگ گندله ساز (گل گهر، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، چادرملو، اپال پارسیان سنگان، سناباد، صنایع معدنی فولاد سنگان و صبانور) در تیر ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۹۰۰ تن گندله تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۵۹۳ تن بود.

میزان ارسال محصول در تیر با ۴ درصد افزایش، از یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۱۴ تن به یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۹۱۳ تن رسید.

همچنین، شرکت های بزرگ گندله ساز از ابتدای فروردین تا پایان تیر، ۹ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۵۸ تن محصول تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۹ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۴۱۹ تن بود که حاکی از افزایش ۵ درصد تولید محصول یاد شده است.

*خرید گندم از ۸ میلیون تن گذشت

سیدمحمد تقی طباطبایی مشاورشرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید گندم درکشور به ۸ میلیون و ۹۲ هزار تن رسید که ارزش آن بیش از ۲۰ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان می‌باشد.

طباطبایی افزود: ۱۸ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان، معادل ۹۱ درصد به گندم‌کاران کشور تاکنون پرداخت شده است.

وی بیان داشت: مقدار خریدِ امسال نسبت به سال گذشته در همین زمان ۸ درصد بیشتر بوده است.

مشاورشرکت بازرگانی دولتی ایران مقدار خرید دانه‌ روغنی کلزا را ۲۶۴ هزار تن به ارزش ۱۱۸۱ میلیارد تومان اعلام کرد که ۱۰۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

طباطبایی از خرید تضمینی دانه‌ روغنی آفتابگردان و گلرنگ در کشور خبر داد و گفت: ۴۵۹ تن آفتابگردان و ۱۱ تن گلرنگ تاکنون خریداری شده است.

انتهای پیام/

۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha