احسان حاج‌صفی؛ با اجازه آقای‌ مهدوی‌کیا!

احسان حاج صفی با عبور از مهدی مهدوی کیا، خود را به عنوان پنجمین بازیکن باسابقه تیم ملی مطرح کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، زمانی که در خرداد ۱۳۸۷ حاج صفی اولین بازی ملی اش را انجام داد کمتر کسی تصور می‌کرد که یک دهه بعد تعداد بازی اش با پیراهن تیم ملی ایران سه رقمی شود. اما حالا احسان با ۱۱۲ بازی ملی یکی از باسابقه ترین فوتبالیست های ایران است. بازیکنی که دوره مربیگری علی دایی، افشین قطبی، کارلوس کیروش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ را دیده و اکنون به عنوان یکی از کاپیتان های تیم ملی خود را مطرح کرده است.

حاج صفی که روز گذشته صد و دوازدهمین بازی ملی اش را پشت سر گذاشت، اولین بار در خرداد ۱۳۸۷ در دیداری دوستانه یکی از بازیکنان تیم ملی در مقابل زامبیا بود سپس در چند مسابقه مقدماتی جام جهانی به میدان رفت و پس از اخراج علی دایی یکی از بازیکنان کلیدی تیم افشین قطبی شد؛ تیمی ک البته از صعود به جام جهانی بازماند و در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا نیز حذف شد.

اگر ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صعود می‌کرد، حالا حاج صفی با سه حضور در جام جهانی در کنار مسعود شجاعی رکورد دار می بود. البته وی هنوز هم شانس این را دارد که شمار حضورش در مهمترین رویداد فوتبال را افزایش دهد.

احسان حاج صفی با ادامه این روند تا پیش از بیست و سه سالگی، ۴۰ بازی ملی انجام داد تا گام بلندی را برای صعود به رتبه های بالای تعداد بازی ملی در فوتبال ایران بردارد. اینکه همزمان در تیم باشگاهی اش سپاهان، چهره ای شاخص به حساب می آمد اغلب در پست دفاع چپ و هافبک چپ به کار گرفته می‌شد اما ناگهان با حضور کارلوس کیروش تغییر پست داد و به مرکز میدان انتقال یافت. تغییر پستی که نقش او را در تیم ملی ایران پر رنگ تر کرد.

نکته جالب درباره حاج صفی این است که تقریبا در تمام اردوهای تیم ملی حاضر بوده و مربیان ایران از علی دایی تا دراگان اسکوچیچ، اعتماد کامل به او داشته‌اند؛ اعتمادی که سبب شد تا او در آبان ۱۳۹۷ و مقابل ترینیداد و توباگو، از مرز ۱۰۰ بازی ملی عبور کند و به تهدیدی جدی برای شکستن رکورد جواد نکونام تبدیل شود. احسان تنها در یک مقطع کوتاه و زمانی که در فوتبال یونان حضور داشت، از تیم ملی دور شد. 

کاپیتان حال حاضر تراکتور و تیم ملی که توانسته در تیم باشگاهی نقش گلزنی را هم ایفا کند، در این ملی آنچنان که باید و شاید در ثبت کل موفق نبوده و تنها ۵ گل ملی داشته است. گل هایس که مقابل قطر، ترینیداد و هندوستان به ثبت رسیدند.

وی با انجام ۱۱ بازی در جام ملت های آسیا و ۶ بازی در جام جهانی، جزو بازیکنان سابقه در سطح فوتبال آسیا لقب گیرد که البته این رکورد می‌تواند در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیشتر هم بشود.

حاج صفی در دیدار خداحافظی کریم باقری مقابل برزیل هم حضور داشت و بیست و هشتمین بازی ملی اش را انجام داد و هشت سال بعد با حضور مستمر خود از رکورد کریم باقری (۸۷) هم عبور کرد.

حاج صفی شب گذشته با حضور در دیدار مقابل بوسنی و هرزگوین مهدی مهدوی کیا را پشت سر گذاشت و احتمالا تا پایان سال خورشیدی جاری، رکورد سیدجلال حسینی را هم خواهد شکست تا تنها علی کریمی (۱۲۷)، علی دایی (۱۴۹) و جواد نکونام (۱۵۱) را پیش روی خود داشته باشد.

احسان در این ۱۲ سال به طور میانگین هر سال ۱۰ بازی ملی انجام داده و در واقع اگر تا ۳۵ سالگی ملی پوش بماند، باسابقه ترین فوتبالیست تیم ملی ایران خواهد شد؛ رکوردی فوق العاده که انگیزه این ستاره چپ پا را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 6413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha