رونق فروش اقساطی لوازم خانگی در بازار/ واردات لوازم خانگی خارجی از گمرک با عناوینی دیگر!

اگرچه برخی این روزها دنبال خرید اجناس دسته دو خارجی با کارتن های قلابی ار مناطق مرزی هستند اما به گفته مسئولان اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، فروش اقساطی لوازم خانگی در این روز ها رونق گرفته است و فروشندگان لوازم خانگی به دنبال گذاشتن حراج های فصلی و یا فروش اقساطی لوازم خانگی ایران و خارجی نو و آکبند هستند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از افزایش شدید نرخ ارز قیمت لوازم خانگی خارجی نیز در کنار دیگر اجناس وابسته به دلار  جهش یافت. حتی لوازم خانگی که با عنوان تولید داخل به فروش می رسد نیز این روزها با افزایش قیمت مواجه شده است.

کافی است سری به بازار بزنید تا با چشم خود ببینید  یک یخچال فریزر ایرانی که تا همین چند سال پیش قیمتش نهایتا به ۵ تا ۶ میلیون تومان می رسید این روز ها با قیمت بالای ۳۰ میلیون تومان قیمت می خورد اما به فروش نمی رسد.

در گذشته با گرفتن یک وام ضروری از بانک میشد لوازم برقی خانه را تغییر داد و لوازمی که مدت زمان طولانی از عمرشان می گذرد را با هزینه ای اندک تغییر داد  اما در شرایط موجود دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد و باید پای همین وسایل برقی سوخت و ساخت.

*ورود لوازم خانگی خارجی قاچاق از مرزهای  رسمی

امیر خلج  مدیر فروش یکی از همین شرکت های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید، شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی وابستگی بالایی به قطعات هایتک دارند که در ایران تولید نمی شود و باید این قطعات را از خارج وارد کرد که با افزایش نرخ دلار طبیعی است که قیمت تولید لوازم خانگی ایرانی افزایش یابد.

وی ادامه داد:  هرچند تولیدکنندگان ایرانی سعی کرده اند بعد از خروج آمریکا از برجام و خروج شرکت های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی مانند شرکت سامسونگ و ال جی  با افزایش تولید جای خالی این شرکت ها را پر کنند اما قیمت تولید لوازم خانگی  هم به همان دلیلی که گفتم بالا رفته است.

خلج با اشاره به این موضوع که شرکت های خارجی به طور کامل از ایران نرفته اند و نمایندگی این شرکت ها هنوز در ایران فعال هستند گفت:  علت این امر آن است که هنوز کالاهای خارجی و متعلق به این دو شرکت در ایران، هم در مغازه ها و هم در خانه ها پیدا می شود که این کالاها نیز نیازمند تعمیرات هستند.

وی با اشاره به موضوع قاچاق این کالاها گفت: اگر در گذشته به صورت قانونی این لوازم وارد کشور میشد اما این روزها از همان  مسیر ها اما به صورت غیر قانونی وارد کشور می شودبه طوریکه حجم انبوه لوازم خانگی خارجی از طریق گمرک وارد می شود با این حال که گفته شده است شرکت های بزرگ از ایران رفته اند؛ نکته اش این است که این اجناس به طور غیر مستقیم و از طریق کشور های ثالث و با عناوین دیگر وارد کشور می شوند.

به گفته وی یکی از مسیرهایی که میتوان این گونه کالاها را وارد کشور کرد خرید از کشورهای همجوار است که مسافران می توانند این کالا ها را وارد کشور کنند که البته حجمشان زیاد نیست. 

وی ادامه داد: مسیر دیگر واردات از طریق کولبران است که این کالاها در شهر مرزی بانه به فروش می رسد که معمولا این کالاها با توجه به قیمت دلار در ایران عمدتا کالاهای دسته دوم خارجی است تا مشتریان ایرانی بتوانند این کالاها را خریداری کنند.

*گارانتی کالاهای دسته دو خارجی توسط شرکت های ایرانی

خلج تصریح کرد: شرکت های گارانتیگر داخلی بنا به وضعیتی که این گونه کالاها دارند با دریافت هزینه هایی از مشتریان این کالا ها را گارانتی می کنند و اگر وضعیت برخی از این کالاها خوب نباشد قطعات معیوب این کالاها را تعویض می کنند و این کالاها با ظاهری نو تحویل مشتری می شود.

وی گفت اما مسئله دیگر غیر از گارانتی این کالاها مسئله کارتن و تعمیرات این کالاها است به طوریکه اخیرا کالاهایی که در بانه به فروش می رسد معمولا با کارتن های تقلبی است. زیرا که اجناس دسته دوم خارجی معمولا فاقد کارتن هستند  به همین دلیل فروشندگان سعی می کنند با کارتن های تقلبی و قراردادن این محصولات در این کارتن ها وتغییراتی بر روی کارتن ها مانند حک کردن نام محصول  قیمت فروش را بالا ببرند تا بتوانند سود خود را حد اکثر کنند. 

برای پیگیری این موضوع سری به فضای مجازی زدیم  ظاهرا این روزها خرید و فروش کارتن خالی لوازم خانگی  در فضای مجازی رونق داردو به عنوان یک کاسبی جدید مطرح است. کسانی که کارتن های لوازم خانگی خود را نگه داشته اند در این شرایط آنها را با قیمت های مناسب از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بسته به شرایط کارتن یعنی سالم و معیوب بودن می فروشند.

*کلاغ را رنگ می کنند جای قناری می فروشند

همانطور که پیشتر مدیر فروش یکی از شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی گفته بود جالب است بدانید کارتن کالاها و اجناس خارجی قیمت بالاتری دارد و مشتریان معمولا پول های خوبی بابت این کارتن های خالی حاضرند پرداخت کنند.

پیگیری خبرنگار راداراقتصاد حاکی است ظاهرا مقاصد این کارتن ها بعد از جمع آوری شهر های مرزی بانه در استان کردستان، سراوان در استان سیستان و بلوچستان یا جزیره قشم در استان هرمزگان است.

برای اطمینان بیشتر با یکی از فروشندگان کالا در بانه تماس گرفته و اعلام کردیم کارتن خالی یخچال سامسونگ، و جاروبرقی بوش چند است که گفت: حاضر است برای دو کارتن مبلغ یک میلیون تومان پرداخت کند. و در صورتیکه تمایل به فروش داشتیم می توانیم با شماره نماینده اش در تهران تماس بگیریم تا بعد از بازدید از کارتن ها آنها را خریداری کند.

آنچه از این وضعیت به نظر می رسد این است که ظاهرا وضعیت بد بازار لوازم خانگی از نظر قیمت موجب شده است تا خریدار حاضر باشد پولش را به کالای خارجی حتی دسته دو بدهد اما جنس ایرانی خریداری نکند  زیرا اولا قیمت کالای ایرانی نو با قیت کالای دسته دو خارجی تقریبا برابر است  در ثانی خریدار معتقد است کالای خارجی چون با کیفیت و استانداردهای روز دنیا تولید می شود  از نظر کیفیت بهتر از کالای ایرانی است؛  اینکه آیا باید به او حق داد یا خیر  قضاوت را به خوانندگان می سپاریم.

 اما به هرحال قیمت کالای خارجی بدون کارتن کمتر از قیمت کالای خارجی با کارتن است به همین دلیل فروشنده سعی میکند تا سودش را حد اکثر کند به همین دلیل کارتن های خالی را از سراسر کشور جمع می کنند  تا بتواند اجناس دسته دو خارجی  را با قیمت بالاتری به من و شما بفروشند.

اما موضوع مهم دیگر موضوع تعمیرات لوازم خانگی است که این روزها بازارش از خرید و فروش لوازم خانگی بهتر است  مهران  حاجی علی عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: افزایش قیمت لوازم خانگی ربطی به فروشندگان ندارد و خود فروشندگان لوازم خانگی نیز از این بابت متضرر شده اند زیرا اگر در گذشته فروشی داشتند  در یک سال گذشته فروش تقریبا به صفر رسیده است.

*لوازم خانگی خود را اقساطی بخرید اما جنس خارجی دسته دو نخرید

وی ادامه داد: ولی در یک سال اخیر وضعیت بازار لوازم خانگی در رکود به سر می برد و عملا فروش لوازم خانگی به صفر رسیده است حتی فروشندگان حاضرند  با سود حداقلی جنسی را که خریده اند به فروش رسانند اما مشتری برایش نیست.

حاجی علی ادامه داد: یک وقت اجناس گران است اما مردم توان خرید دارند در آن موقع فروشنده شرایط را درک می کند و اجناس را با سود کم می فروشد  اما الان اجناس گران است و مردم هم توان خرید این گونه اجناس را ندارند و سعی می کنند از آنچه که دارند به بهترین شکل استفاده کنند. ممکن است یک وسیله برقی را بارها و بارها تعمیر کنند اما آن را تعویض نخواهند کرد.

این مقام صنفی با تاکید براینکه برخی از فروشندگان لوازم خانگی در گذشته اقدام به فروش اقساطی می کردند گفت:این روش فروش نیز این روزها بیش تر از گذشته رونق گرفته است به طوریکه تعداد کسبه که قصد دارند این کار را انجام دهند بیشتر از گذشته برای گرفتن مجوز به اتحادیه مراجعه می کنند و یا حتی تعداد افرادی که می خواهند به صورت حراج های فصلی اقدام کنند تعدادشان افزایش یافته است.

وی گفت: در هر صورت خرید جنس ایرانی بهتر از آن است که از جنس درجه دو که در بانه به فروش می رسد استفاده شود اما هستند کسانی که در این بازار دنبال اجناس خارجی ارزان تر ند و اجناس و لوازم خانگی خود را از مناطق مرزی مانند بانه خریداری می کنند.

به گفته حاجی علی اجناس خارجی در داخل کشور زیاد است و این اجناس از طریق گمرک و به طور رسمی وارد کشور می شود و این گونه نیست حتما اجناس نو خارجی از طریق کولبران به کشور بیاید اما نکته اش این است که به دلیل بالارفتن قیمت ارز قیمت این محصولات خارجی شدیدا بالا رفته است مثلا قیمت یخچال فریزر ساید الی جی این روزها به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

حاجی علی با اشاره به اینکه در این بازار وضعیت کاسبی تعمیرکاران در رونق است گفت: پیگیری که از بازار تعمیرکاران داشتیم نشان می دهد مردم سعی می کنند اجناسی را که هم اکنون در منزل دارند بارها و بارها تعمیر کنند اما اقدام به تعویض نکنند.

انتهای پیام/

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 6349

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha