راز مکعب سیاه بر روی “خورشید” چیست؟

علاقه‌مندان به یوفوها و مجلات مصور یک روز تمام در مورد یک عکس عجیب و غریب از خورشید گمانه‌زنی کردند، اما پاسخ در دشواری ارسال اطلاعات از فضا نهفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بیگ بنگ، ما در عصر طلایی عکس‌های خورشید زندگی می‌کنیم. عکسبرداری از ستارۀ ما چندان آسان یا ایمن نیست، زیرا این ستاره یک توپ کورکننده و درخشان از همجوشی هسته‌ای است، با این حال دانشمندان موفق شده‌اند نزدیکترین عکس‌ها را از این ستاره تهیه کنند و همچنین دقیق‌ترین عکس‌های سطح خورشیدی را در یک سال گذشته به تصویر بکشند.

رصدخانه خورشیدی و هلیوسفر(SOHO)، ناسا و آژانس فضایی اروپا در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی شده و از زمان شروع به کارش تاکنون تصاویر بی‌نظیری از خورشید ثبت کرده است. اگر می‌خواهید در این هفته آخرین تصاویر سوهو- SOHO از خورشید را جستجو کنید، ممکن است از گزارش روزنامه‌های مصور تعجب کنید، زیرا آنها معتقدند این فضاپیما عکسی از یک مکعب فضایی بیگانه گرفته که ده‌ها برابر بزرگتر از زمین است. “برنارد فلک”، دانشمند پروژه سوهو و مدیر ماموریت، پاسخی ساده به این حدس و گمان خام یوفوهای بورگ مانند در منظومه‌شمسی ما دارد.

“فلک” در ایمیلی گفت: «این یک مزخرف کامل و مطلق است. این میدان سیاه به دلیل وجود یک بلوک تله متری گمشده (خراب) ایجاد شده است.» به عبارت دیگر، مکعب سیاه عجیب و غریب در تصویر یک شی نیست، چه رسد به یک سفینه فضایی عظیم بیگانه. این یک اثر مصنوعی است – یک جلوه در خود تصویر – که ناشی از خطای انتقال داده سوهو به زمین، پیش آمده است.

photo

ماهواره سوهو در نقطۀ مداری لاگرانژی ۱ در فاصلۀ تقریبی ۱۵۰ میلیون کیلومتری از زمین واقع شده و تصاویری که از آن فاصله برای ما ارسال می‌کند هر از گاهی چند پیکسلش خراب می‌شود. وقتی این فضاپیما داده‌ها را دوباره ارسال می‌کند، این شکاف‌ها به طور معمول وصل می‌شوند، اما این کار همیشه جواب نمی‌دهد.

“فلک” توضیح داد: «بیشتر بلوک‌های مفقود شده توسط پردازش ما پر می‌شوند، اما بعضی مواقع تمام بلوک‌های مفقود به درستی پر نمی‌شوند. در واقع داده‌های نهایی در سطح صفر، تحت تأثیر این عملیات قرار نمی‌گیرند.» ناسا تصاویر “بسیار جدید” سوهو را در یک گالری مرتباً به روز شده با مردم به اشتراک می‌گذارد. این تصاویر در امواج نوری مختلف دائما بروزرسانی می‌شوند، به همین دلیل ناسا هشدار می‌دهد که داده‌ها در وب سایت گالری “فقط برای بازرسی بصری در نظر گرفته شده‌اند، نه تجزیه و تحلیل زیرا فاقد کیفیت علمی هستند.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 6328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha